3432
Sök

KÖPRÅD: Saab 9-5 2.0t års:06-07 eller Saab 9-3 Sportcombi 06 och uppåt.

1 863 Inlägg
3 februari 2013
#21
TouchOfRed skrev:
666_Beast skrev:
En 9-5a kan du nog aldrig få ner till 0,8 blandat. Jag har en -09 2,0T och snittar 0,96 blandad, visserligen automat men ändå.

Okej. Så en 9-3 drar märkbart mindre? big_smile

Har aldrig kört en 9-3a då jag har fu och 2 småbarn, känns som det skulle bli lite tajt. Men 9-3an är ju lättare så då ska den dra mindre bränsle.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

GL77
3 februari 2013
#22
TouchOfRed skrev:
XenonPowerFreak skrev:
TouchOfRed skrev:

Hmm ok big_smile finns det nån styling till dom?
typ 9-5orna kan man ju foilera kromet runt lysen och grill, det var det jag var sugen på att göra om man skaffade en 9-5a. sad

En 9-3:a kan du styla till så att den ser ut som en aero, det är det jag ska göra nu smile

Ohh nice. projekttråd? big_smile
Kan man sätta dit en vanlig stereo i en 9-3a? Ser inte så ut hmm

Nej det kan man inte från 2003-2006, men från 2007 och framåt så kan man det, men försök att hitta en 9-3:a med det stora ljud paketet från början.

GL77
3 februari 2013
#23
TouchOfRed skrev:
XenonPowerFreak skrev:
TouchOfRed skrev:

Hmm ok big_smile finns det nån styling till dom?
typ 9-5orna kan man ju foilera kromet runt lysen och grill, det var det jag var sugen på att göra om man skaffade en 9-5a. sad

En 9-3:a kan du styla till så att den ser ut som en aero, det är det jag ska göra nu smile

Ohh nice. projekttråd? big_smile
Kan man sätta dit en vanlig stereo i en 9-3a? Ser inte så ut hmm

Projekt tråd:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … 2#p2267652

71 Inlägg
3 februari 2013
#24
Håll dig borta från V6:an om du vill ha ha bra bränsleförbrukning ^^ 9-3 är utan tveckan det bästa valet, moderna design in och utvändigt, mindre och allmänt kolla XD hahah

Se även upp för rost på hund benen och bakre hjulhus på 9-5, dem är ett riktiga problem områden för dom.
Senast redigerat av Never0nline (3 februari 2013)


Meldem
4 137 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#25
Never0nline skrev:
Håll dig borta från V6:an om du vill ha ha bra bränsleförbrukning ^^ 9-3 är utan tveckan det bästa valet, moderna design in och utvändigt, mindre och allmänt kolla XD hahah

Se även upp för rost på hund benen och bakre hjulhus på 9-5, dem är ett riktiga problem områden för dom.

Är det nåt jag ska se upp för på 9-3an? smile


GL77
3 februari 2013
#26
TouchOfRed skrev:
Never0nline skrev:
Håll dig borta från V6:an om du vill ha ha bra bränsleförbrukning ^^ 9-3 är utan tveckan det bästa valet, moderna design in och utvändigt, mindre och allmänt kolla XD hahah

Se även upp för rost på hund benen och bakre hjulhus på 9-5, dem är ett riktiga problem områden för dom.

Är det nåt jag ska se upp för på 9-3an? smile

Framstöt dämparna, fjäderbenen rostar, så det bör du se upp med. Det är väl egentligen det enda... På min hade ägaren bytt dem nyligen mot nya smile

71 Inlägg
3 februari 2013
#27
TouchOfRed skrev:
Never0nline skrev:
Håll dig borta från V6:an om du vill ha ha bra bränsleförbrukning ^^ 9-3 är utan tveckan det bästa valet, moderna design in och utvändigt, mindre och allmänt kolla XD hahah

Se även upp för rost på hund benen och bakre hjulhus på 9-5, dem är ett riktiga problem områden för dom.

Är det nåt jag ska se upp för på 9-3an? smile

Nej, 9-3 har inga rost problem på karossen som jag kan komma på, på rak arm.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 februari 2013
#28
TouchOfRed skrev:
Rquired skrev:
Dina frågeställningar beror på vilken BMW du jämför med, en 318i E46 dras med klart lägre kostnader än en SAAB 9-5 men är också en mindre bil med lite mindre motor. Om du istället jämför två motsvarande modeller från SAAB och BMW är ingen av dem varken dyra bilar i drift eller dyra jämfört med varandra.

SAAB är bra bilar men som inför alla köp får man läsa på om svagheterna på just den modell man är intresserad av. Du får mycket bil för pengarna i en SAAB om du fokuserar på utrustning, årsmodell och mätarställning men det betyder inte att SAAB per automatik är det bättre valet. En del hade föredragit en äldre bil med mer motor och ännu mer utrustning, andra hade köpt en nyare bil av lite enklare snitt och en tredje kanske lägger till en slant extra för motsvarande bil av ett annat märke.

Om du inte regelbundet kör längre sträckor eller har med dig bekanta och skymmande last så tror jag en 9-3 blir lite roligare och mindre klumpig att leva med.

Jag kör Norrköping-Vingåker ganska ofta. Vet inte om det räknas som långa sträckor? det är ju drygt 9mil enkel resa. Du tror inte att 9-3 blir bra om man kör långa sträckor?
Kombi är nödvändigt, då tjejen ska skaffa hund när som. Väldigt skönt att ha kombi annars med.

9-3 fungerar utmärkt även på längre turer så du bör bli klart nöjd med en sådan, men 9-5 är förstås ett steg större och stadigare.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 februari 2013
#29
TouchOfRed skrev:
666_Beast skrev:
En 9-5a kan du nog aldrig få ner till 0,8 blandat. Jag har en -09 2,0T och snittar 0,96 blandad, visserligen automat men ändå.

Okej. Så en 9-3 drar märkbart mindre? big_smile

Jag har haft en 9-3 Aero, visserligen en -02 av gamla karossen och har en 9-5 2,3T med Aeroprogram (Till salu förresten) och kan ärligt säga att det är viss skillnad. Inte så stor på långkörning, körde 9-3:an till Öland på 0,61 och 9-5:an på 0,65, men börjar du blanda in stadstrafik märks det att 9-5:an är en tyngre bil.
På 9-3:an blandat som jag kör, alltså mer landsväg än stad, låg jag runt 0,75, och jag ligger på 0,83 på 9-5:an.

Ska du köra Norrköpingsvägen varje dag blir det ju i och för sig landsväg och då spelar det ingen roll. ng9-3, som du tittar på, drar mer än og9-3. Det är tyngre bilar.

Pulver under huven behöver du på den vägen, man blir ju tokig på den där 2+1-vägen med typ 600 m dubbelfiligt att köra om på. Och Simonstorp, Lasergrisens favoritplats för bakhåll på 70-sträckan.
Senast redigerat av Andromeda (4 februari 2013)


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 februari 2013
#30
På 9-3 från 06 och uppåt ska du kolla ordentligt efter små rostbubblor!
Min svågers 07a fick en hellack nu pga rostbubblor på samtliga skärmkanter, och våran 09a har en bubbla mitt på bagageluckan. Inte större än 2-3 millieter men ändå tråkigt.
Dom verkar även käka stötdämpare bak om du kollar på kombi.
Våran har gått 16800 mil och har fått nya stötdämpare bak 2ggr. Och svågerns har gått 7200mil och fick nya stötdämpare bak i höstas.
Såg att du inte kör så långa sträckor, då klarar du dig nog i en 9-3 beroende på vad du är van vid.
För vägljudet i 9-3 kombin är inte att leka med.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (4 februari 2013)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

GL77
4 februari 2013
#31
marwin_of_sweden skrev:
På 9-3 från 06 och uppåt ska du kolla ordentligt efter små rostbubblor!
Min svågers 07a fick en hellack nu pga rostbubblor på samtliga skärmkanter, och våran 09a har en bubbla mitt på bagageluckan. Inte större än 2-3 millieter men ändå tråkigt.
Dom verkar även käka stötdämpare bak om du kollar på kombi.
Våran har gått 16800 mil och har fått nya stötdämpare bak 2ggr. Och svågerns har gått 7200mil och fick nya stötdämpare bak i höstas.
Såg att du inte kör så långa sträckor, då klarar du dig nog i en 9-3 beroende på vad du är van vid.
För vägljudet i 9-3 kombin är inte att leka med.

Förstår inte vad du klagar så mycket på ljudet, jag hör då inget jobbigt ljud i min kombi...

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 februari 2013
#32
XenonPowerFreak skrev:
marwin_of_sweden skrev:
På 9-3 från 06 och uppåt ska du kolla ordentligt efter små rostbubblor!
Min svågers 07a fick en hellack nu pga rostbubblor på samtliga skärmkanter, och våran 09a har en bubbla mitt på bagageluckan. Inte större än 2-3 millieter men ändå tråkigt.
Dom verkar även käka stötdämpare bak om du kollar på kombi.
Våran har gått 16800 mil och har fått nya stötdämpare bak 2ggr. Och svågerns har gått 7200mil och fick nya stötdämpare bak i höstas.
Såg att du inte kör så långa sträckor, då klarar du dig nog i en 9-3 beroende på vad du är van vid.
För vägljudet i 9-3 kombin är inte att leka med.

Förstår inte vad du klagar så mycket på ljudet, jag hör då inget jobbigt ljud i min kombi...

Jag hade också läst att vägljudet var högt i kombin, men den är minst lika tyst som 9-5:an trots dubbdäck. Det handlar nog mest om vilka däck man har och på vilka vägar man åker.
I något av testerna jag läste hade tyskarna typ 73 dB och 9-3 kombin 74...


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 februari 2013
#33
XenonPowerFreak skrev:
marwin_of_sweden skrev:
På 9-3 från 06 och uppåt ska du kolla ordentligt efter små rostbubblor!
Min svågers 07a fick en hellack nu pga rostbubblor på samtliga skärmkanter, och våran 09a har en bubbla mitt på bagageluckan. Inte större än 2-3 millieter men ändå tråkigt.
Dom verkar även käka stötdämpare bak om du kollar på kombi.
Våran har gått 16800 mil och har fått nya stötdämpare bak 2ggr. Och svågerns har gått 7200mil och fick nya stötdämpare bak i höstas.
Såg att du inte kör så långa sträckor, då klarar du dig nog i en 9-3 beroende på vad du är van vid.
För vägljudet i 9-3 kombin är inte att leka med.

Förstår inte vad du klagar så mycket på ljudet, jag hör då inget jobbigt ljud i min kombi...

Alla 9-3or efter 04 jag har suttit i har haft högt vägljud.
Inte extremt högt, men bra mycket mer oljud än i andra bilar i den storleksklassen.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

GL77
4 februari 2013
#34
marwin_of_sweden skrev:
XenonPowerFreak skrev:
marwin_of_sweden skrev:
På 9-3 från 06 och uppåt ska du kolla ordentligt efter små rostbubblor!
Min svågers 07a fick en hellack nu pga rostbubblor på samtliga skärmkanter, och våran 09a har en bubbla mitt på bagageluckan. Inte större än 2-3 millieter men ändå tråkigt.
Dom verkar även käka stötdämpare bak om du kollar på kombi.
Våran har gått 16800 mil och har fått nya stötdämpare bak 2ggr. Och svågerns har gått 7200mil och fick nya stötdämpare bak i höstas.
Såg att du inte kör så långa sträckor, då klarar du dig nog i en 9-3 beroende på vad du är van vid.
För vägljudet i 9-3 kombin är inte att leka med.

Förstår inte vad du klagar så mycket på ljudet, jag hör då inget jobbigt ljud i min kombi...

Alla 9-3or efter 04 jag har suttit i har haft högt vägljud.
Inte extremt högt, men bra mycket mer oljud än i andra bilar i den storleksklassen.

Allt är ju relativt...  smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 februari 2013
#35
XenonPowerFreak skrev:
marwin_of_sweden skrev:
XenonPowerFreak skrev:

Förstår inte vad du klagar så mycket på ljudet, jag hör då inget jobbigt ljud i min kombi...

Alla 9-3or efter 04 jag har suttit i har haft högt vägljud.
Inte extremt högt, men bra mycket mer oljud än i andra bilar i den storleksklassen.

Allt är ju relativt...  smile

Ja det beror säkert på vad man är van vid, däckval osv. Men jag tar inte gärna våran 9-3a på några långresor:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 februari 2013
#36
marwin_of_sweden skrev:
XenonPowerFreak skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Alla 9-3or efter 04 jag har suttit i har haft högt vägljud.
Inte extremt högt, men bra mycket mer oljud än i andra bilar i den storleksklassen.

Allt är ju relativt...  smile

Ja det beror säkert på vad man är van vid, däckval osv. Men jag tar inte gärna våran 9-3a på några långresor:)

Jag tror att problemet grundar sig i att du åker BMW 540 annars wink
Senast redigerat av Andromeda (4 februari 2013)


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 februari 2013
#37
Andromeda skrev:
marwin_of_sweden skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Allt är ju relativt...  smile

Ja det beror säkert på vad man är van vid, däckval osv. Men jag tar inte gärna våran 9-3a på några långresor:)

Jag tror att problemet grundar sig i att du åker BMW 540 annars wink

Haha ja de kan nog vara bidragande faktor:)

Men utan att överdriva så brukar folk som ringer till mig när jag åker i saaben fråga om jag åker med rutan nere för att de låter mycket.
Jag tyckte att jag läste någonstans att dom snålade in rejält på isolering/ljuddämpning på den här modellen. Den tidogare 9-3an är ju helt okej ljudmässigt.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (4 februari 2013)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 februari 2013
#38
marwin_of_sweden skrev:
Andromeda skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Ja det beror säkert på vad man är van vid, däckval osv. Men jag tar inte gärna våran 9-3a på några långresor:)

Jag tror att problemet grundar sig i att du åker BMW 540 annars wink

Haha ja de kan nog vara bidragande faktor:)

Men utan att överdriva så brukar folk som ringer till mig när jag åker i saaben fråga om jag åker med rutan nere för att de låter mycket.
Jag tyckte att jag läste någonstans att dom snålade in rejält på isolering/ljuddämpning på den här modellen. Den tidogare 9-3an är ju helt okej ljudmässigt.

Och jag tycker faktiskt inte det är mer oljud än i 9-5:an eller en nyare V70. Men det kanske uppfattas olika.


GL77
4 februari 2013
#39
Andromeda skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Andromeda skrev:

Jag tror att problemet grundar sig i att du åker BMW 540 annars wink

Haha ja de kan nog vara bidragande faktor:)

Men utan att överdriva så brukar folk som ringer till mig när jag åker i saaben fråga om jag åker med rutan nere för att de låter mycket.
Jag tyckte att jag läste någonstans att dom snålade in rejält på isolering/ljuddämpning på den här modellen. Den tidogare 9-3an är ju helt okej ljudmässigt.

Och jag tycker faktiskt inte det är mer oljud än i 9-5:an eller en nyare V70. Men det kanske uppfattas olika.

Då är vi två smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 februari 2013
#40
Fast de är ju synd att påstå att v70 från säg 07 och framåt är speciellt tysta i kupen:P

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu


Sök