2125
Sök

Turbokonvertering Volvo 745 1990

4 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#1
Hejsan! big_smile
Jag håller på och ska Turbokonvertera min Volvo 745a från Original, till Turbo
Motorn är en B230FK som rullat i sin stund 19000 mil.
Det jag funderar över är vad jag kan göra för att få ut så mycket effektökning som möjligt, det jag har tänkt att göra ialafall är en Chippa både styr å Bränsleboxen (Guldbox) det jag skulle vilja ha hjälp med där är att få reda på vilket/vilka chip jag kan använda och vart någonstanns kan beställa/köpa dom.

Har även tänkt satt dit värre kam, dock ej vet jag vad jag ska ha ännu ska passa bra ihop med  Bosch 968 Spridare Gröna 465cc som jag har tänkt köpt, samt ställbart kamdrev Värre Wasgate Klocka, High Performace tändkablar kan det vara något?

Sen hur mycket går det att kräma ur motorn, med dom delarna? Är det lika bra att passa på att köpa 4-Puckad Sinterlamell också?

Hemskt tacksam för alla var/tips jag kan få, har tänkt betsält en hel del från KlRacing, så om ni vet vad som passar mig kan ni gärna skicka en länk på grejorna Mvh // Ostlund95


Turbo?
440 Inlägg
5 februari 2013
#2
Styrsystemet org. ska väl klara en ca: 300hk. Sen kan väl lite värre boxar kunna göra det något säkrare vid någre till pållar. Men själv skulle jag börja överväga eftermarknadssprut efter en 300-350hk.

Beroende på vad du vill ha för motor. A-kam (om jag nu tänker rätt) är en rätt bra allround kam, bra på lägre varv och på högre. V-kam inte så bra på lägre varv, vassare på högre varv. De är 2 billgare alt. som är bra kammar. VX3 är en ganska värdelös kam enligt mitt tycke.

Vet inte hur länge org. turbotryckplattan orkar. Men till en 250hk borde vara runt gränsen kan jag gissa på. Sen så borde väl en 6-puckad med fjädrat centrum fixa biffen o. tryckplattan är ok.  Annars en sachs 763.

Ställbart kamdrev är inget jag skulle lägga pengarna på om man inte kör eftermarknadssprut, tror nog att styrsystemet kommer få problem då oxå. Funkar lika bra med en bättre pysventil variant ifrån nå luftslangs firma än ny wg klocka. Dock så borde du byta upp dig i turbo och ett bättre grenrör om du siktar på en 300hk. Onödigt att ligga på gränsen och döda grejerna med mottryck. Tändkablar är nog inget du behöver fundera på innan 400-500hk tongue
Senast redigerat av Denniz_ (5 februari 2013)

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

305 Inlägg
6 februari 2013
#3
Styrsystemet klarar en bra bit över 300hk. Skulle vilja påstå att 500hk inte är omöjligt men man kommer givetvis inte dit med chip utan då måste det mappas.

För övrigt så har väl kl anpassade chip för "968"-spridarna. Bör väl vara ett bra alternativ.

Ställbart kamdrev köper du om du ska köpa en ny kamaxel. Till de gamla blompinnarna som Denniz pratar om så hade nog inte jag brytt mig om att ställa in kammen då det sällan behövs. Men köper du en ordentlig kam så ser jag kamdrevet som tvunget. Försäljare av de värre kammarna finns ju en uppsjö, Axelsson Engineering., Jens Gustavsson på Sävar, KL, KG osv osv. Kan rekommendera ett mail till Jens på Sävar, han hjälper dig med en kamaxel som passar din motor.

Ska du labba med en riktig kamaxel så bör du även fundera på turbo och evt. grenrör. Originalturbon är en riktig bromskloss redan vid 200hk. Grenröret går att köra runt 350hk (upp till 400 med perfekt setup).

Intercoolern kan vara en ide att byta mot en alu-variant så att du slipper plastgavlarna som lär flyga av om du ska ladda ordentligt. Jag har kört 1.1bar i flera år med min original men gissar att den får det tufft om man kliver uppåt 1.5.

För 300hk hade jag köpt:
Turbo (19t är snabbspoolat men svårt att få upp i 300, ett kina agg typ turbobanditens tb-58 blir segare men borde orka med en bit längre).
Intercooler (modellanpassad eller vanlig kina, kl-racing har hyffsade priser)
Spridare (bosch 968)
Tryckplatta (sachs 712)
Anpassade chip
3"lmm (den bygger du av original och ett 3" rör)
Kamaxel (Antingen begagnad blompinne för 3-500:- eller en riktig för  ~2k)


513 Inlägg
6 februari 2013
#4
Känns som en lite dum fråga. Vad du ska fråga dig själv är hur mycket effekt du vill ha, hur mycket pengar vill du lägga, hur mycket jobb vill du plöja ner.
Vet inte om du ska börja med att byta motor och regga den innan du trimmar. Sen finns det nog hur många olika recept på rödblockspower som helst i volvoland.
Hade själv siktat på en effekt siffra, säg 350 och sen kollat på 200/700/900 serien här på garaget så hittar du nog mängder av olika bilar som liknar det du vill ha.
Att börja lite smått för att köpa en lite större turbo som behöver större spridare vilket resulterar i att kopplingen inte håller osv blir bara dyrt när allt ska uppgraderas hela tiden. Hoppas du fattar bilden.
Lycka till.
Senast redigerat av Melin82 (6 februari 2013)


Sök