Styrsystemet klarar en bra bit över 300hk. Skulle vilja påstå att 500hk inte är omöjligt men man kommer givetvis inte dit med chip utan då måste det mappas.
För övrigt så har väl kl anpassade chip för "968"-spridarna. Bör väl vara ett bra alternativ.
Ställbart kamdrev köper du om du ska köpa en ny kamaxel. Till de gamla blompinnarna som Denniz pratar om så hade nog inte jag brytt mig om att ställa in kammen då det sällan behövs. Men köper du en ordentlig kam så ser jag kamdrevet som tvunget. Försäljare av de värre kammarna finns ju en uppsjö, Axelsson Engineering., Jens Gustavsson på Sävar, KL, KG osv osv. Kan rekommendera ett mail till Jens på Sävar, han hjälper dig med en kamaxel som passar din motor.
Ska du labba med en riktig kamaxel så bör du även fundera på turbo och evt. grenrör. Originalturbon är en riktig bromskloss redan vid 200hk. Grenröret går att köra runt 350hk (upp till 400 med perfekt setup).
Intercoolern kan vara en ide att byta mot en alu-variant så att du slipper plastgavlarna som lär flyga av om du ska ladda ordentligt. Jag har kört 1.1bar i flera år med min original men gissar att den får det tufft om man kliver uppåt 1.5.
För 300hk hade jag köpt:
Turbo (19t är snabbspoolat men svårt att få upp i 300, ett kina agg typ turbobanditens tb-58 blir segare men borde orka med en bit längre).
Intercooler (modellanpassad eller vanlig kina, kl-racing har hyffsade priser)
Spridare (bosch 968)
Tryckplatta (sachs 712)
Anpassade chip
3"lmm (den bygger du av original och ett 3" rör)
Kamaxel (Antingen begagnad blompinne för 3-500:- eller en riktig för ~2k)