Tja, tyckte det var dax att skaffa en projekt tråd jag å, projektet har redan startat och hållt på ett tag men bättre sent än aldrig.
Är alltså en Volvo 740 -88 med 23xxxx mil på mätarn, klarat sig bra från rost så duger som utgångsobjekt, motorn som kommer hamna i denna är en OM603 från en Mercedes W124, alltså mercedes 12V Diesel 6a, lite ovanligt motorval kanske men kul att vara lite annorlunda mot alla andra. Dock så kommer motorn inte behållas original utan kommer att bli denna setup:
OM603 sugmotor från början
7,5mm Dieselmeken pump
Egenbyggt extraktor grenrör med avgastemp
HX35 turbo
3" aluminium IC
HKS 40mm extern WG
Getrag 260 växellåda
Sachs 765 tryckplatta med 6 puckad sinterlamell
Det borde duga som vardags/lekbil iallafall.
Lägger upp lite bilder från projektet så långt som man kommit nu,
Lite halv dålig bild på bilen från i somras, originalfronten är utbytt till en 940 front istället.
Kommer att göras massa åt karossen sen bara motorn sitter på plats och funkar som den ska.
OM603 motor inhandlad, såg ut såhär när den hämtades, ser ut som vilken merca diesel som helst, dock ska det bli ändringar på det.
Motorn plockades isär lite och blocket målades såklart rött, är ju trotts allt en volvo den hamnar i så då ska de vara rött.
Insug målat samt igensvetsade hål för gammla vevhusventilationen
Även oljelocket fick sig en omgång, AN4 anslutning för olja till turbon samt uttag för oljetempgivare
Sprillans Sachs 765 tryckplatta, slirande koppling ska då inte bli ett problem iallafall
6 puckad sinterlamell
Tråget kortades ner 10cm för att gå fritt från framvagnsbalken, ska lappas ihop nu bara, något minskad oljevolym men dit med en stor oljekylare så ska det gå fint.
Motorn är så gott som helt ihop plockad nu med nytt oljefilter, dieselfilter samt alla bränsleledningar. Väntar på att få tillbaka växellådan som är på omsvetsning samt svänghjulet som är på svarvning och stiftning och inpassning av nya tryckplattan, sen är det dax för att börja sänka ner motorn i bilen och börja bygga motorfästen och sånt.
Är väll ungefär så här långt som jag kommit nu, kommer att uppdatera vidare bara jag får tillbaka lite delar och projektet rullar vidare.
Var väll allt sålänge och hoppas att nån får får glädje att läsa detta iallafall