2433
Sök

MB OM603 Motor i Volvo 740 *UPDATE 24/5-13 *

Syftet med projektet är att få ihop en bil med kanske lite ovanligt men ändå roligt motor val, kommer även att vara mitt projektarbete nu i 3an innan man slutar på fordonsprogrammet.

63 383 Visningar
Uppdaterades senast 24 augusti 2013
51 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#1
Tja, tyckte det var dax att skaffa en projekt tråd jag å, projektet har redan startat och hållt på ett tag men bättre sent än aldrig.

Är alltså en Volvo 740 -88 med 23xxxx mil på mätarn, klarat sig bra från rost så duger som utgångsobjekt, motorn som kommer hamna i denna är en OM603 från en Mercedes W124, alltså mercedes 12V Diesel 6a, lite ovanligt motorval kanske men kul att vara lite annorlunda mot alla andra. Dock så kommer motorn inte behållas original utan kommer att bli denna setup:

OM603 sugmotor från början
7,5mm Dieselmeken pump
Egenbyggt extraktor grenrör med avgastemp
HX35 turbo
3" aluminium IC
HKS 40mm extern WG
Getrag 260 växellåda
Sachs 765 tryckplatta med 6 puckad sinterlamell

Det borde duga som vardags/lekbil iallafall.

Lägger upp lite bilder från projektet så långt som man kommit nu,

http://img706.imageshack.us/img706/748/24854226210651057698019.jpg
Lite halv dålig bild på bilen från i somras, originalfronten är utbytt till en 940 front istället.
Kommer att göras massa åt karossen sen bara motorn sitter på plats och funkar som den ska.

http://img191.imageshack.us/img191/6899/img0041ai.jpg
OM603 motor inhandlad, såg ut såhär när den hämtades, ser ut som vilken merca diesel som helst, dock ska det bli ändringar på det.

http://img802.imageshack.us/img802/3919/img0094zg.jpg
Motorn plockades isär lite och blocket målades såklart rött, är ju trotts allt en volvo den hamnar i så då ska de vara rött.

http://img26.imageshack.us/img26/6909/imgp1246nz.jpg
Insug målat samt igensvetsade hål för gammla vevhusventilationen

http://img838.imageshack.us/img838/477/imgp1247.jpg
Även oljelocket fick sig en omgång, AN4 anslutning för olja till turbon samt uttag för oljetempgivare

http://img210.imageshack.us/img210/6365/img0075qjz.jpg
Sprillans Sachs 765 tryckplatta, slirande koppling ska då inte bli ett problem iallafall

http://img10.imageshack.us/img10/5487/img0072tf.jpg
6 puckad sinterlamell

http://img822.imageshack.us/img822/5715/imgp1260a.jpg
Tråget kortades ner 10cm för att gå fritt från framvagnsbalken, ska lappas ihop nu bara, något minskad oljevolym men dit med en stor oljekylare så ska det gå fint.

http://img11.imageshack.us/img11/1140/img0135gl.jpg
Motorn är så gott som helt ihop plockad nu med nytt oljefilter, dieselfilter samt alla bränsleledningar. Väntar på att få tillbaka växellådan som är på omsvetsning samt svänghjulet som är på svarvning och stiftning och inpassning av nya tryckplattan, sen är det dax för att börja sänka ner motorn i bilen och börja bygga motorfästen och sånt.

Är väll ungefär så här långt som jag kommit nu, kommer att uppdatera vidare bara jag får tillbaka lite delar och projektet rullar vidare.
Var väll allt sålänge och hoppas att nån får får glädje att läsa detta iallafall smile
Senast redigerat av Poppo- (24 maj 2013)


1 677 Inlägg
5 februari 2013
#2
Ska följas! big_smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 februari 2013
#3
Vad använder du för färg till insuget? Ser ju ut som en ny del och inget som är gjort i efterhand som de annars lätt gör :-)


Himma skruare
1 250 Inlägg
5 februari 2013
#4
Intressant motor i en 740.. smile Tror nog jag får följa detta för o se hur bra det kommer o bli.. big_smile

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

996 Inlägg
5 februari 2013
#5
Intressant läsning, följer.

Lycka till smile


51 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#6
bumpe skrev:
Vad använder du för färg till insuget? Ser ju ut som en ny del och inget som är gjort i efterhand som de annars lätt gör :-)

Använder Silvrig motor spray från mekonomen, tvättat det noga med avfettning innan bara smile


51 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#7
Update 13/2-13
Hej igen, går väll sakta med säkert frammåt i projektet, väntar fortfarande på att få tillbaka svänghjulet vilket jag hoppas ska bli klart den här veckan, men lådan är iaf färdig svetsad nu så den kommer jag att åka och hämta under morgon dagen. Även byggt en tryckbox nu under veckan så det mesta är väll klart nu, så tanken är väll att börja lyfta i motorn nästa helg om allt går enligt planerna.

Slänger upp lite bilder oxå:

http://img267.imageshack.us/img267/8206/img0205bg.jpg

http://img585.imageshack.us/img585/9640/img0206un.jpg

http://img855.imageshack.us/img855/889/img0207ph.jpg

http://img820.imageshack.us/img820/517/img0210ke.jpg

Fick hem lite slangar från Do88 till tryckboxen oxå.
http://img94.imageshack.us/img94/6387/imgp1272d.jpg

Så slut resultatet vart väll så här med lite färg på, kanske inte det snyggaste men funkar helt klart, lite slangklämmor och så bara så får det dr duga sen.
http://img839.imageshack.us/img839/5395/imgp1274y.jpg

Var väll allt för den här gången, kommer mer bara jag fått hem dom sista grejerna smile


33 Inlägg
14 februari 2013
#8
Fränt bygge, detta kommer jag följa! Ladda inte för hårt för då kan de hända som för mig ;p


51 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#9
_Robin skrev:
Fränt bygge, detta kommer jag följa! Ladda inte för hårt för då kan de hända som för mig ;p

Tackar, jo blir nog kul bara det blir klart smile


32 Inlägg
15 februari 2013
#10
Sikt fränt bygge:) tumme upp. Prem lagd:)

51 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
#11
Update 17/2-13

Slänger in en liten snabb update nu då, har varit och hämtat växellådan som nu är färdig svetsad och den såg mycket bra ut, han som svetsade om lådan sa även att alla drev och synkringar var väldigt fina så det var kul att höra. Så nu är det väll bara att börja bygga ett spakställ så är väll låda och sånt klart sen. Väntar fortfarande på svänghjulet som är på svarvning, men hoppas det hinner bli klart tills nu på fredag då planen är att börja lyfta i motorn den helgen smile

http://img571.imageshack.us/img571/8485/img0232zf.jpg

http://img402.imageshack.us/img402/3383/img0233o.jpg


2 121 Inlägg
17 februari 2013
#12
härligt med något nytt kommer följa


51 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
#13
Hackev8 skrev:
härligt med något nytt kommer följa

Tackar, kul att de finns folk som är intresserade smile


51 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#14
Update 4/3-13

Hej igen, nu har det då hänt lite grejer under denna vecka, inte haft tid att uppdatera då 99% av tiden har man spenderat i garaget, sena nätter och hem och sova bara sen upp och samma visa igen så får bli en stor update nu istället. Men allt arbete har då lönat sig för motorn är nu faktiskt monterad och allting funkar klockrent.

Men nu över till lite bilder istället:

Gammla spisen
http://img17.imageshack.us/img17/8576/img0247gb.jpg

Motorn urplockad och allt rensat för att få så mycket plats som möjligt vid montering.
http://img20.imageshack.us/img20/9290/img0252gq.jpg

http://img839.imageshack.us/img839/612/img0253yi.jpg

Passade faktiskt bättre än förväntat i motorrummet
http://img685.imageshack.us/img685/8313/img0255re.jpg

Och frigång till huven fick man oxå
http://img9.imageshack.us/img9/876/img0258wpi.jpg

Svänghjulet svarvat och ny bultcirkel borrad för tryckplattan
http://img16.imageshack.us/img16/3697/img0261nr.jpg

http://img29.imageshack.us/img29/9725/img0263yk.jpg

http://img715.imageshack.us/img715/3624/img0264yw.jpg

Spakställ från en nyare opel omega byggdes om så det passade Getrag lådan
http://img541.imageshack.us/img541/755/img0266dh.jpg

Lådan uppe oxå och växelådsbalken är ombyggd och klar, allt passade kanon och inga modifieringar i tunneln behövdes.
http://img96.imageshack.us/img96/4343/img0260yp.jpg

Grejerna börjar falla på plats igen nu och det börjar se riktigt bra ut faktiskt tycker jag
http://img547.imageshack.us/img547/6116/img0268hl.jpg

http://img42.imageshack.us/img42/3797/img0269ql.jpg

Är väll ungefär där jag är nu, dock så är bara original sug grenrör monterade nu för att se så allting funkade som det skulle vilket det har gjort, har åkt ca 40mil med bilen sen motorn monterades och allting fungerar klockrent.
http://img585.imageshack.us/img585/7572/img0275wq.jpg

Väntar på rörböjarna nu bara sen kan jag börja bygga ihop ett grenrör vilket kommer att ske nu i veckan så man kan få på turbo på motorn så man slipper åka sugmotor nu bara. Mera kommer bara jag fått lite grejer och bygget fortsätter smile
Senast redigerat av Poppo- (4 mars 2013)


pim_pim
5 mars 2013
#15
Grymt med en redig diesel motor i en 740 ! smile
Senast redigerat av pim_pim (5 mars 2013)

88 Inlägg
14 mars 2013
#16
Snyggt jobbat!
Blir det regbesiktning ? Eller bara lekbil...
Isåfall måste du nog besikta med orginal insug och utan turbo, så du kan intyga effekten i merca spisen.


51 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#17
camaromannen skrev:
Snyggt jobbat!
Blir det regbesiktning ? Eller bara lekbil...
Isåfall måste du nog besikta med orginal insug och utan turbo, så du kan intyga effekten i merca spisen.

Tackar smile Ne blir bara lekbil, är väll besiktad till oktober så får väll åka hela sommaren iallafall sen får man väll lösa de med besiktning efter det smile
Senast redigerat av Poppo- (14 mars 2013)


OPEL!
22 Inlägg
14 mars 2013
#19
jag ska lägga en 603a i en 240-245a undrar om man måste kapa i tråget eller går det fixa på nått sett ändå jag ska ju ha orginal kylfläkt för den är 100 gånger bättre än en elfläkt men antar nästan att jag måste kapa i tråget för att kunna ha fläkten och hur gjorde du med hydraulisk koppling, kardan mm kan tillägga att jag har zf låda

Opel Ett Sätt Att Ha Det Bra!

51 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#20
OPEL-PUTTE skrev:
jag ska lägga en 603a i en 240-245a undrar om man måste kapa i tråget eller går det fixa på nått sett ändå jag ska ju ha orginal kylfläkt för den är 100 gånger bättre än en elfläkt men antar nästan att jag måste kapa i tråget för att kunna ha fläkten och hur gjorde du med hydraulisk koppling, kardan mm kan tillägga att jag har zf låda

Jag har kortat bulan i tråget 10cm för att få frigång till balken, fick även flytta fram kylarbalken 5cm för att den skulle passa bra, kör med elfläkt jag, använder en m90 kardan, passar rätt i med längd och allt, använder volvo kopplingscyllinder och getrag slavcyllinder smile



Sök