2261
Sök

Volvo s60 2.4t med pusventil lite ladd, utan tappar ladd

52 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#1
Hejsan har en s60 2.4t chippad som jag har lite problem med laddtrycket. Körde med original magnetventilen så laddar den ca 0.8-0.9 bar men tappar sen på dom högre varven till ca 0.6 ladd. Har kollat efter lekage, dratt åt alla slangklämmor och det verkar inte läcka något har även kollat wastegaten. Har även testat en ny magnetventil men utan resultat. Då beställde jag hem en pysventil som skulle erkätta magnetventilen med hopp om att det skulle lösa problemet men inte gjorde den det, hur mycket jag än skruvar ut så laddar den som max 0.4 bar så då undrar jag vad det kan bero på? tänkte även testa imorgon att sätta pysventilen på wg slangen från magnetventilen , vet någon om det kan funka?

Tacksam för svar!

MVH

Patrik
Senast redigerat av zykus (6 februari 2013)


2 763 Inlägg
6 februari 2013
#2
zykus skrev:
Hejsan har en s60 2.4t chippad som jag har lite problem med laddtrycket. Körde med original magnetventilen så laddar den ca 0.8-0.9 bar men tappar sen på dom högre varven till ca 0.6 ladd. Har kollat efter lekage, dratt åt alla slangklämmor och det verkar inte läcka något har även kollat wastegaten. Har även testat en ny magnetventil men utan resultat. Då beställde jag hem en pysventil som skulle erkätta magnetventilen med hopp om att det skulle lösa problemet men inte gjorde den det, hur mycket jag än skruvar ut så laddar den som max 0.4 bar så då undrar jag vad det kan bero på? tänkte även testa imorgon och köra med pysventilen och magnetventilen och sätta pysventilen innan magnetventilen, vet någon om det kan funka?

Tacksam för svar!

MVH

Patrik

Utan magnetventilen går din motor i felsäkert läge, dvs du ska montera tillbaka magnetventilen för att få den att gå som den ska igen!

Volvo - For Life

2 763 Inlägg
6 februari 2013
#3
Du kan även köpa en magnetventil från IPD, den ska tydligen vara riktigt bra!
Senast redigerat av BOLIN_ (6 februari 2013)

Volvo - For Life

52 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#4
Men jag körde ju nu med magnetventilen det är då den tappar laddtryck, den laddar som den ska från att turbon laddar till ca 4,5 varv till 6 då den tappar till orginal laddet


2 763 Inlägg
6 februari 2013
#5
zykus skrev:
Men jag körde ju nu med magnetventilen det är då den tappar laddtryck, den laddar som den ska från att turbon laddar till ca 4,5 varv till 6 då den tappar till orginal laddet

Byt magnetventill till en från IPD så ska du se att den behåller laddet hela vägen!

Volvo - For Life

52 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#6
vart hittar jag en sådan?


3 860 Inlägg
6 februari 2013
#8
Ja, pysventil funkar inte alls på dessa bilarna. Magnetventilen måste tillbaka.
Laddtrycker är ju övevakat elektroniskt, du kopplade bort en kon takt från den?! och jag antar att det inte är någon elektronik kopplad till din pysventil så ja.. det funkar inte helt enkelt.

ipdusa.com eller som nixon skrev hos autotech, där hittar du MV av lite kraftigare karaktär.
En fördel med de kraftigare ventilerna är just att den orkar hålla maxladd vilket org inte alltid gör.

Den andra MV du testade, var den helt ny?

Kollat så inte IC'n läcker?

Org dumpen som läcker?
Senast redigerat av spokenratt (6 februari 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Dahlgren
450 Inlägg
6 februari 2013
#9
Är det original turbo?
Dvs en ltt?


52 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#10
det är original turbo laddar väll ca 0.66 om jag inte minns fel?


Dahlgren
450 Inlägg
6 februari 2013
#11
Har du en dumpventil monterad ? Isf kanske den inte håller tätt..


52 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#12
A-Dahlgren skrev:
Har du en dumpventil monterad ? Isf kanske den inte håller tätt..

kör med orginal dumpen, tänkte beställa en sådan http://atechmotor.com/volvo/s60/24t/tur … netventil/ och får se om det kanske hjälper
Senast redigerat av zykus (6 februari 2013)


3 860 Inlägg
6 februari 2013
#13
Rent så så tror jag inte ens där var något fel på din MV, möjligen lite sliten. Att den tappar från säg 0.8 till 0.6 kan inte det bero på mjukvaran, att mjukvaran reglerar laddet för att den inte ska/bör/kan maxladda?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

47 Inlägg
6 februari 2013
#14
Känner igen symptomen från min 2,4t och detta något utav motorns karaktär, alltså att den vill gå bättre på de lägre varven. 2,4 är ju lättrycksturbo så därför är de ingen större idé att varva dessa motorer fullt ut.

513 Inlägg
7 februari 2013
#15
Är ju så att en MW är en elektriskt styrd pysventil.
Är det nu så att du sätter dit den och motorn vill reglera till tex 0.8 så kommer den göra det.

Dahlgren
450 Inlägg
7 februari 2013
#16
tzr50 skrev:
Känner igen symptomen från min 2,4t och detta något utav motorns karaktär, alltså att den vill gå bättre på de lägre varven. 2,4 är ju lättrycksturbo så därför är de ingen större idé att varva dessa motorer fullt ut.

Fast det har inget med motorn i sig att gör.
Det är turbon som kommer på betydligt lägre varv och jobbar inte lika mycket på det högre registret.

Min 2,4t Laddar konstant 1,1bar och laddet kommer vid ca 3000varv.


513 Inlägg
7 februari 2013
#17
A-Dahlgren skrev:
tzr50 skrev:
Känner igen symptomen från min 2,4t och detta något utav motorns karaktär, alltså att den vill gå bättre på de lägre varven. 2,4 är ju lättrycksturbo så därför är de ingen större idé att varva dessa motorer fullt ut.

Fast det har inget med motorn i sig att gör.
Det är turbon som kommer på betydligt lägre varv och jobbar inte lika mycket på det högre registret.

Min 2,4t Laddar konstant 1,1bar och laddet kommer vid ca 3000varv.

Volvo utvecklade inte 2.4t så man skulle kunna trimma den utan gjorde den så allt funkade så bra som möjligt runt motorn. och en lattryckare som nu denna är gör att dom väljer ett litet agg som laddar tidigt och hela tiden men med mindre tryck. blir sämmre då man begär mer av den.
Klart att din motor fixar 1.1 bar då du kör med ett td04hl16T men nu vet ju alla att det sitter ett betydligt mindre td04hl13T orginal i 2.4t

3 173 Inlägg
7 februari 2013
#18
zykus skrev:
det är original turbo laddar väll ca 0.66 om jag inte minns fel?

0,46 ska den ladda org


Dahlgren
450 Inlägg
7 februari 2013
#19
Melin82 skrev:
A-Dahlgren skrev:
tzr50 skrev:
Känner igen symptomen från min 2,4t och detta något utav motorns karaktär, alltså att den vill gå bättre på de lägre varven. 2,4 är ju lättrycksturbo så därför är de ingen större idé att varva dessa motorer fullt ut.

Fast det har inget med motorn i sig att gör.
Det är turbon som kommer på betydligt lägre varv och jobbar inte lika mycket på det högre registret.

Min 2,4t Laddar konstant 1,1bar och laddet kommer vid ca 3000varv.

Volvo utvecklade inte 2.4t så man skulle kunna trimma den utan gjorde den så allt funkade så bra som möjligt runt motorn. och en lattryckare som nu denna är gör att dom väljer ett litet agg som laddar tidigt och hela tiden men med mindre tryck. blir sämmre då man begär mer av den.
Klart att din motor fixar 1.1 bar då du kör med ett td04hl16T men nu vet ju alla att det sitter ett betydligt mindre td04hl13T orginal i 2.4t

Går alldeles utmärkt att trimma en 2,4T.
Kan mata på för fullt från 0 och det håller!

En s60R med haldex håller ju inte alls för buskörning.
Den är väll isf mindre trimvänlig än en 2,4t ?
Så det är väll t5an fwd som är mest trimvänlig isf.
Senast redigerat av A-Dahlgren (7 februari 2013)


47 Inlägg
7 februari 2013
#20
A-Dahlgren skrev:
tzr50 skrev:
Känner igen symptomen från min 2,4t och detta något utav motorns karaktär, alltså att den vill gå bättre på de lägre varven. 2,4 är ju lättrycksturbo så därför är de ingen större idé att varva dessa motorer fullt ut.

Fast det har inget med motorn i sig att gör.
Det är turbon som kommer på betydligt lägre varv och jobbar inte lika mycket på det högre registret.

Min 2,4t Laddar konstant 1,1bar och laddet kommer vid ca 3000varv.

Jo det va precis det jag menade men kanske utryckte mig lite annorlunda.
Tack för rättningen smile


Sök