2218
Sök

Vw Caddy Mk1 turbo problem

8 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
Hej har just handlat en Caddy 1,6 diesel, och som första projekt blev det att lägga in en turbo.
Turbon jag har är från en gammal Pajero 2,5 turbodiesel, men nu när jag har lagt den i min caddy så kommer det inte mer laddtryck en 0,5 bar. Så nu undrar jag om nån vet var problemet kan ligga? har kopplat bort wastegaten men fortfarande 0,5 bar max

71 Inlägg
6 februari 2013
Har du ställt på pumpen nånting? Sen vet jag inte storleken på det aggregatet, men gissar att det är lite större än på vw's 1,6td original... Dock med sugispump så kommer det inte bli optimalt ändå.

8 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
Jo har skruvat upp pumpen lite vart efter för att se om det skulle göra någon skillnad, men den kommer inte över 0,5 bars tryck

71 Inlägg
6 februari 2013
står du still och gasar bara eller är det när du kör??

8 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
Det är när man är ut och kör som den laddar 0,5. Tycker ju det skulle ladda mellan 1,5-2bar utan wastegate?

71 Inlägg
6 februari 2013
om du kör på hög växel och gasar fullt? låter som avgasläckage eller tryckläckage.. Eller att turbon är för stor och du inte har nog stor volym på avgaserna för att få turbon att snurra såpass mycket..

8 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
Har funderat om det skulle vara spjället som wastegate armen går till om det kan vara något läckage där? skulle dt inverka på att den inte laddar mer? Blir att skruva bort turbon och se ifall man hittar något fel

71 Inlägg
6 februari 2013
Ja, kan ju vara så att spjället är öppet hela tiden, men det låter tveksamt... lättaste lösningen på det vore ju att svetsa fast spjället i stängt läge smile

513 Inlägg
6 februari 2013
Tänk inte så mycket på wastegaten då det är skillnad mellan diesel och bensin.
Mer så att klrar inte pumpen av att leverera bränsle så ökar inte laddet mer till skillnad på en bensinare som kulle försöka tills det spikar osv.

8 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
Pumpen är det inget problem med, vartefter man skruvar på den kommer svartrök. blir att söka läckage ifall det är problemet

513 Inlägg
6 februari 2013
Ska väll tillägga att det kan vara wastegaten, men du borde känna hur fjädern i trycklockan är.

8 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
Fick en ny wastegate idag på posten så ska sätta dit den å se om det blir skillnad.

513 Inlägg
6 februari 2013
Väldigt enkelt sagt, klarar dieselpumpen av att leverera bränsle till luften som den får skuter turbon på tills den bottnar. Ökar man pumpen så det rycker går det lagom eller fett. Rycker den och trycket är dåligt ändå försvinner avgaser förbi eller så läcker laddluft.
Prova du den nya trycklockan så hoppas vi det hjälper annars så jagar du läckor. För jag tror inte du har problem med för stora motryck eller nått sånt.

8 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
Nu laddar det smile felet satt i avgashuset på turbon, spjället var det ett litet spel rum i så det inte var tätt.

513 Inlägg
9 februari 2013
Skönt det, bara ladda på fullt nu.

8 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
Börjar sakta på 1,2 bar smile

Sök