2555
Sök

Eftermonterad elfläkt startar försent - B230FK

jixz
6 februari 2013
Trådstartare
#1
Tjenatjena.

Har en 945a som jag varit trött på höfläkten ett tag och ville ha ett tystade ljud.

Köpte en 14" elfläkt på biltema och en orginalgivare (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … AKT-61584/)

Har satt givaren i kylaren i högra hörnet om man kollar fram på kylaren.

MEN! Vattnet börjar koka innan fläkten hinner starta, fläkten går riktigt sällan. Tempen i mätarhuset stannar dock på normalt.
Givaren ska starta fläkten mellan 87-92 grader. Är detta tillräckligt eller jag måste ha en som öppnar tidigare?

Såhär har jag kopplat det.

RELÄ 86 = GIVARE 1
RELÄ 30 = PLUS BATTERI VIA SÄKRING
RELÄ 85 = PLUS BATTERI
RELÄ 87 = RÖD KABEL FLÄKT
SVART KABEL FLÄKT = JORD
GIVARE 2 = JORD

Uppskattar all hjälp jag kan få, tack på förhand!
Senast redigerat av jixz (6 februari 2013)

jixz
6 februari 2013
Trådstartare
#3

Tyvärr verkar den inte hjälpa mig något..

Frågan är om jag måste flytta givaren närmare där det varma vattnet kommer ut?

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167371/167371-d1df55fc5f649f3f82e9af3e3c41f49f.jpg
Här är en bild på hur det ser ut. Det svarta inringade är där givaren sitter och det var "förborrat" eller så med en plugg och packning runt. Det röda är där det varma vattnet kommer ut, behöver man sätta den närmare där eller det gör ingen skillnad?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 februari 2013
#4
känns som din givare klickar lite för sent imo, byt till en som öppnar tidigare smile


jixz
6 februari 2013
Trådstartare
#5
Funkiee skrev:
känns som din givare klickar lite för sent imo, byt till en som öppnar tidigare smile

Var hittar jag givare som öppnar tidigare? Hittar inga alls på mekonomen och biltema har inga som öppnar tidigare..

773 Inlägg
6 februari 2013
#6
knapp i kupen löser det mesta.D både lätt och du bestämmer sj när den skall vara på och av


Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 februari 2013
#7
skroten, eller volvo, vet ej om volvo har flera temperaturer, bara åka dit o kolla, eller ringa!


jixz
6 februari 2013
Trådstartare
#8
silversnurran skrev:
knapp i kupen löser det mesta.D både lätt och du bestämmer sj när den skall vara på och av

Just detta jag försöker undvika, vill ha det automatiskt. Tråkigt om man glömmer den...

Funkiee skrev:
skroten, eller volvo, vet ej om volvo har flera temperaturer, bara åka dit o kolla, eller ringa!

Okej, får åka till volvo och ta en titt, ska se om jag kan ta kontakt med en på lokala skroten och se om dem har givare.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 februari 2013
#9
jixz skrev:
silversnurran skrev:
knapp i kupen löser det mesta.D både lätt och du bestämmer sj när den skall vara på och av

Just detta jag försöker undvika, vill ha det automatiskt. Tråkigt om man glömmer den...

Funkiee skrev:
skroten, eller volvo, vet ej om volvo har flera temperaturer, bara åka dit o kolla, eller ringa!

Okej, får åka till volvo och ta en titt, ska se om jag kan ta kontakt med en på lokala skroten och se om dem har givare.

Gör det! ingen knapp, då är det stor risk att du glömmer o förstör motorn istället! sattsa på skroten eller din lokala volvo ÅF!


773 Inlägg
6 februari 2013
#10
koppla den på ström via p-ljus eller något som kommer igång när bilen startas som jag gjorde på min gamla 9000 så går den ju bara när bilen är igång då? så sätt kan du aldrig glömma:P


jixz
6 februari 2013
Trådstartare
#11
silversnurran skrev:
koppla den på ström via p-ljus eller något som kommer igång när bilen startas som jag gjorde på min gamla 9000 så går den ju bara när bilen är igång då? så sätt kan du aldrig glömma:P

Meningen med elfläkt för min del är att den inte ska gå o tugga hela tiden, annars hade jag kunnat ha kvar den gamla fläkten. Vill den endast ska gå vid behov..



EDIT: Googlade lite och fick idén om man inte kan koppla något motstånd eller liknande på givaren så den drar igång tidigare? Eller det finns inget man kan göra något åt?
Senast redigerat av jixz (6 februari 2013)

379 Inlägg
6 februari 2013
#12
Kokar den innan mätaren inne i bilen visar rött alltså? Då är inte kylfläkten problemet.
Jag har kört med samma givare på samma ställe, å de funkar kalas.

Tror du har annat problem, blåst toppackning tex.

2 024 Inlägg
6 februari 2013
#13
Bara en spontan tanke, är inte givaren monterad på utgångssidan av kylet, dvs den känner av vattnet som redan gått genom kylaren? Frågan är om inte en givare som känner de temperaturerna ska sitta på inloppet i kylaren. Biltema har väl smidiga slangadaptrar för givarmontering?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 februari 2013
#14
Expoze skrev:
Bara en spontan tanke, är inte givaren monterad på utgångssidan av kylet, dvs den känner av vattnet som redan gått genom kylaren? Frågan är om inte en givare som känner de temperaturerna ska sitta på inloppet i kylaren. Biltema har väl smidiga slangadaptrar för givarmontering?

den är monterad där uppe orginal på 7/900 serien, eller i toppen


379 Inlägg
6 februari 2013
#15
Ja vafan de såg jag inte, den sitter på fel sida kylet! Skall ju sitta på förarsidan!

jixz
6 februari 2013
Trådstartare
#16
Webrex skrev:
Kokar den innan mätaren inne i bilen visar rött alltså? Då är inte kylfläkten problemet.
Jag har kört med samma givare på samma ställe, å de funkar kalas.

Tror du har annat problem, blåst toppackning tex.

Mätaren i bilen visar som vanligt.

Har du kört med samma givare på samma ställe? Och den har inte kokat?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 februari 2013
#17
tycker det låter som du har blåst topp packningen, eftersom mätaren visar rätt, den brukar inte gå igång så ofta


jixz
6 februari 2013
Trådstartare
#18
Säker på det eftersom jag inte hade detta problemet innan jag slängde in elfläkten?
Termostaten öppnar vid 87 om jag minns rätt och fläkten ska gå mellan 87-92.
Kan man mäta så givaren inte är trasig o startar vid rätt tillfälle? Inte första gången man fått lämna in något till biltema som var trasigt när det varit nytt.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 februari 2013
#19
inte så att vattnet fryst o har en is propp för du har i för lite glykol?


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
6 februari 2013
#20
varför inte köra som man gör orginal?

har du 954 eller 962 boxen så har du redan en fläkt utgång på styrboxen.

dumnt att krångla till sakerna mer än vad som är nödvändigt smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök