2156
Sök

Volvo 850 T5?

10 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#1
Hur vet jag om den är trimmad/chippad

mvh
Ludo

513 Inlägg
7 februari 2013
#2
Om vi pratar steg ett. Så sitter allt i styrboxen, så du behöver kolla värdena för att veta exakt. Men enkelt är att kolla upp turbotrycket och sen jämnföra med orginal tryck så kan du få veta.
Mer trim än så kan du se på avgasystem eller annan hårdvara som inte är orginal.

Large Cap
1 816 Inlägg
7 februari 2013
#3
ludo75 skrev:
Hur vet jag om den är trimmad/chippad

mvh
Ludo

Vet att det är ett dåligt exempel, men hur mycket laddar den på turbomätaren i instrumenthuset när du gasar fullt? Eller ännu bättre, om du har en "riktig" laddtrycksmätare, vad visar den isf?
Org. T5 brukar ligga i mitten på den vita graderingen vid full gas. T5-R och R brukar ligga något högre org.

Ligger den ganska precis i mitten av den vita graderingen vid fullgas är den med största sannolikhet original/otrimmad så att säga.

Gör den turbomätarens vita gradering ganska precis fullt ut eller mer är den med största sannolikhet chippad ELLER så är det någon tomte som har varit där och "pystrimmat".

Vet som sagt att det är ett dåligt exempel, att de kan bero på mycket annat osv...

513 Inlägg
7 februari 2013
#4
När det gäller hur org turbotrycksmätare visar är jag fel person. Har dock för.mig att org t5 laddar 0.6 och steg ett ligger runt 0.9.

Large Cap
1 816 Inlägg
7 februari 2013
#5
Melin82 skrev:
När det gäller hur org turbotrycksmätare visar är jag fel person. Har dock för.mig att org t5 laddar 0.6 och steg ett ligger runt 0.9.

Ja, org. ligger runt 0.6 och med ett chip "steg 1" kan de ligga på allt från 0.8 till över kilot beroende på vartifrån chippet kommer osv.
Max på org. turbomätaren (vita graderingen) är ~1kg/bar, så halva graderingen är ~0.6kg/bar.

513 Inlägg
7 februari 2013
#6
Som sagt är dålig på den mätaren men det är nof som du säger. Går ju koppla in en vanlig graderad om man är osäker.

10 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#7
tack för svar smile jag är en 37 årig datornörd som tog körkortet för 3 år sedan, kan ni förklara så jag fattar wink

en liten fråga till, om det går åt mycket servoolja, är det nåt fel nånstans, den gick igenom besiktningen i dec
mvh

Large Cap
1 816 Inlägg
7 februari 2013
#8
ludo75 skrev:
tack för svar smile jag är en 37 årig datornörd som tog körkortet för 3 år sedan, kan ni förklara så jag fattar wink

en liten fråga till, om det går åt mycket servoolja, är det nåt fel nånstans, den gick igenom besiktningen i dec
mvh

Hehe wink

Om vi börjar med turbomätaren http://new.volvocars.com/ownersdocs/1994/1994_850/images/fff4.jpg, det är alltså pil nr 2. Om du gasar fullt, hur mycket stiger den röda mätarnålen på den vita graderingen av turbomätaren?

Ang. servostyrningen så är det antagligen läckage nånstans. Kan vara från den lilla svarta behållaren där man fyller på servoolja så att säga, anslutningarna där, från någon av slangarna som går ner till styrväxeln, styrväxeln himself eller någon av anslutningarna till styrväxeln. Testa att fylla i styrservo"cement" eller tätning, finns på biltema för en billig peng.

Testa att ha bilen igång men stillaståendes så vrider du på ratten, fullt höger och vänster ett par gånger. Sen flyttar du bilen och så kollar du på "marken" om det har blivit nån liten pöl, förutsatt att du har något under bilen framtill under motorn när du gör detta, typ en stor kartongbit eller nått som du kan "läsa" av dom ev. dropparna på sen.

10 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#9
servo påfylld... känner av allteftersom....
turbo... kollar det söndag

tack!


Sök