Hallå!
Har skaffat mig en BMW 520i e34 av årsmodell 89. Detta har alltid varit en drömbil för mig. Tycker bilen är ett litet mästervärk med sina former, utseende och körglädje den ger.
Jag köpte bilen för 5500 kr, den går just nu tyvärr inte pga trasig kylare men det är en av grejerna som sak fixas omgående så jag kan köra den. Den har inte särskilt mycket rost vilket är ett plus men bilen i sig är ganska sliten.
Så här ser den ut, den är sprucken i fronten, har lite rost runt tanklocket, lite rost runt två av hjulen och ett stort rosthål i bak.
Bilen är sänkt och det sitter ett hemmabyggt avgasrör från tidigare ägare så den låter racer, kanske lite väl...
Den sista är inte rolig men inget som inte går att laga
Motorn ska helrenoveras, mycket delar ska bytas ut medan vissa ska bara rustas upp.
Det som ska göras på bilen, i alla fall som det ser ut nu, är:
- Kylaren ska bytas snarast så jag kan köra bilen
- Motorn ska helrenoveras
- Avgassystemet ska bytas ut, sitter ett hemmabygge på nu som låter riktigt grymt, dock låter det som om bilen har 1000 hk vilket känns lite löjligt, så kanske man kan göra grannarna lite gladare på köpet också
- Chippning ska göras
- Bilen ska lackas om och i samma veva laga rost som finns lite här och var. Frågan är om man behåller BMWs Diamond Black Metallic eller skiftar till Calypso Red Metallic?
- Ny front ska inhandlas men något liknande origianlutförandet
- Byta ut alla lyktor, Angel Eyes fram?
- Alla säten ska kläs om, tror ej det blir byte av stolar fram...?
- Ljud ska installeras
- Fixa nya fälgar, till och börja med får det bli till att göra iordning de gamla. Tycker om är helt okej i utförandet, lite små dock
Detta är i grova drag vad som ska göras, kan tänka mig att det blir mer allt eftersom när man kommer på nya ideer.
Detta kommer också blir något av ett långtidsprojekt, ska spendera så mycket tid jag bara kan med bilen. Tur att man har en förstående sambo som också har intresse för bilar så blir det inga sura miner i alla fall