3293
Sök

Byte av topplockspackning på GOLF 5 1,6 FSI -2004 ???

97 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej, är det svårt att byta topplockspackning på en golf 5 1,6 fsi -04?

tacksam för snabbt svar.

604 Inlägg
7 februari 2013
#2
Vart ju väldigt sugen på att svara, hur långt är ett snöre. Du får nog va lite mer specifik.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Ungdoms Räser
425 Inlägg
8 februari 2013
#3
På min gamla toyota corolla från 89 så var det busenkelt. Lossa några bultar. Ta bort topplocket. Lossa gamla packningen med en kniv(satt som sten) - på med den nya packningen, på med locket och skruva tillbaka bultarna.

Men jag skulle aldrig ge mig in på att byta på farsans e500. Så det är ju relativt till vilken bil man byter på.
Senast redigerat av Isaksson5 (8 februari 2013)


5 127 Inlägg
8 februari 2013
#4
jag tycker det är ganska enkelt men förbannat mycket skruva är det. men sen så jobbar jag som vag mekaniker med tillgång till elsa osv:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

747 Inlägg
8 februari 2013
#5
Är det 1.6an med kedja du tänker på då?

/ Toni Larsson

97 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#6
okok, ja det är 1,6an med kedja

97 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#7
behöver man speciell verktyg för att byta eller att ta ut motorn?

747 Inlägg
9 februari 2013
#8
Du får börja med skruva på EGR ventilen + röret som går ner mot grenröret eller iaf avgassidan.
Efter det får du lossa höger motorfäste + diverse som är ivägen för fästet. 18+16mm hylsa till detta, en motorbock är att föredra även om motorlyft efter pallbock mot oljetråget funkar.

Du kan nu lossa höger hjul + innerskärm för komma åt lite lättare.
Nu ska AC-kompressorn samt generatorn bort, glöm inte koppla bort batteriet nu om du inte gjort det, alla fästen för detta sitter med 13mm, multiremmen ska av innan först glöm inte av rita av dragningen om du inte har bra minne så slipper du tänka sen när den ska på.

Efter det ska ska remskivan för vattenpumpen av, sitter med 3st skruvar, brukar funka rätt bra o ha 2st  efter det ska kedjehuset av. Sitter med rätt så många insexskruvar "5mm" + 3st 16 skruvar.
Huset kan sätta sig rätt bra så när du väl fått av alla skruvar så kan man ta en mejsel o knacka lite mot packningen så huset lossar. Nu har du kommit fram till kedjan, den ska du ställa in så 1ans cylinder står i ÖD och låsa kammarna med ett speciellt verktyg på samma sida som EGR ventilen sitter på.

För ställa ventilerna krävs även en indikatorklocka för kunna konstatera vart ÖD är, får diffa 0,1mm vid inst av kedje annars tar den felkoder.

När du väl låst detta så är det bara lossa grenrör + insug sen är det bara och dra av ventilkåpa med kamaxlar samt topp efter det.

När du väl ändå håller på så glöm inte lägga EGR i dieselbad så den blir ren o fin tills montering, samt sota urtoppen, gärna med urmontering av ventil och slipa in dom för få bort all sot.

Undrar du nåt mer är det bara o hojta till!

/ Toni Larsson

97 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#9
tackar!


Sök