540i finns med manuell växellåda som har sex steg mot fem i 530i V8 och 535i E34, och sådana dyker upp lite då och då till salu men ligger högt i pris. M30B35 (535i) är utan tvekan mest "BMW" i mina ögon och är en roligare samt piggare maskin än treliter V8 men samtidigt en omodern motor, vill du ha en (mer) tillbakalutad karaktär i din bil är 525i (M50TU) det ekonomiska och 540i det roligaste alternativet.
Hittar du ingen 40i och inte vill ha en 25i duger 30i väl, det är en mysig och stark motor men den lider lite av att vara ett mellanting. 525i har inte samma prestanda på pappret men ger ungefär samma upplevelse bakom ratten och är klart billigare i drift, 540i har samma motor och liknande kostnader som 530i men har även bättre prestanda på pappret. Den upplevs dock som klart piggare än den lilla V8an, och anses därför som ett bättre köp av många.
Men eftersom det kan vara svårt att hitta en frisk BMW av äldre modell hade jag själv sökt en frisk E34 med omfattande historik i första hand, och valt motor i andra hand.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.