2267
Sök

Planat T5 topp för mycket?

602 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej... jag har nog nyss kastat 600kr i sjön..

Håller på att renovera en B5234T
Jag visste att den hade gått varm så jag lämnade in toppen på riktplaning för säkerhets skull på en verkstad jag bor nära.
Hämtade den idag och han sa att den var riktigt skev (kommer inte ihåg hur mycket han sa)
Men han hade planat den nu, men visste inte var gränsen låg, och gränsen ligger väl på typ 0,25 va?
De är iaf de jag hittat på den här lilla stunden jag letat.

De värsta är ju, han hade planat 0,55 innan han fick den helt plan:-(

Så de är bara att kasta toppen åt skogen nu va?

Jävla satans skit...

Mvh

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

602 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#2
En polare har en GLT (170hk) motor som ligger, men det är inte samma topp på GLT motorn nej?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Bilälskare
283 Inlägg
8 februari 2013
#3
vrf ej sätta annars en tjockare toppapackning??

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

602 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#4
Finns det då? :-S

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

3 860 Inlägg
8 februari 2013
#5
S60 R packningen är väl lite tjockare, kan kanske finnas mer än det också?!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

602 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#6
spokenratt skrev:
S60 R packningen är väl lite tjockare, kan kanske finnas mer än det också?!

Okej är det så?:-)
Får kolla upp det!
Hade varit riktigt surt att behöva kassera toppen nu när man lagt ut pengar på den med.
Som sagt om nu 0,25 är gränsen, så en packning som är typ 0,30 större eller mer, sjukt att de är hundra delar som gör så mycket asså

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

3 860 Inlägg
8 februari 2013
#7
Haar för mig att den är något tjockare. Men kan inte svära på det.. kanske värt o kolla på det iaf!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

602 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#8
spokenratt skrev:
Haar för mig att den är något tjockare. Men kan inte svära på det.. kanske värt o kolla på det iaf!

okej jo får kolla det, handlar ju om hundradelar så kan ju vara räddaren i nöden!

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

1 587 Inlägg
9 februari 2013
#9
Hade varit nice om du hade kunnat få tag i ritning på motorn från sidvy och kolla toleransen på måtten hur dom får vara.. Eller ring Volvo och prata med nån tekniker eller nåt.. De va jag hade gjort om jag inte kunde få tag i ritning.


8 250 Inlägg
9 februari 2013
#10
Är man villig att chansa så är det ju bara att sätta dit toppen och prova. Gränsen är satt för att få rätt spänning på kamremmen. Men det säkraste är att skaffa en annan topp. S60R packning är ingen riktigt bra lösning då den inte passar riktigt och dessutom är gjord för en större borrning vilket gör att man bygger in en större känslighet för spikningar med en sån.


602 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#11
Marlboroman skrev:
Är man villig att chansa så är det ju bara att sätta dit toppen och prova. Gränsen är satt för att få rätt spänning på kamremmen. Men det säkraste är att skaffa en annan topp. S60R packning är ingen riktigt bra lösning då den inte passar riktigt och dessutom är gjord för en större borrning vilket gör att man bygger in en större känslighet för spikningar med en sån.

okej jo sant, i värsta fall slår väl ventilerna i, speciellt om man tänkt köra med glt kammar?hmm
tappar väl kraft nu oxå jämfört med org?
okej okej, jo sista utvägen blir ny topp men vill hälst slippa det. .
men de är att chansa eller köra med s60r packningen som inte heller är så bra som gäller då?
för jag hittar fan inte någon packning som är högre, man kan ju inte köra med dubbla heller :-P

vetz du om glt har samma topp?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

8 250 Inlägg
9 februari 2013
#12
Nyman_ skrev:
okej jo sant, i värsta fall slår väl ventilerna i, speciellt om man tänkt köra med glt kammar?hmm

Om du har otur så.

Nyman_ skrev:
tappar väl kraft nu oxå jämfört med org?

Du kan få ut lite mer, speciellt på lägre varv och bättre gassvar med högre kompression. Men då gäller det ju att du faktiskt kan montera kamremmen och att den blir spänd på rätt sätt.

Nyman_ skrev:
men de är att chansa eller köra med s60r packningen som inte heller är så bra som gäller då?

Ja, det är ungefär dem alternativen du har. S60Rpackningen lär ju göras om pga att vattenkanalerna inte stämmer.

Nyman_ skrev:
vetz du om glt har samma topp?

GLT och turbo har inte samma topp.


38 Inlägg
23 januari 2014
#13
Tänkte höra lite.
Jag fick min topp b5234ft riktplanad 0.25 förra veckan och skruvade dit den idag.
Men när jag skruvat på den tyckte jag att det glipa lite i mitten på toppen mellan block och topp vid cyl.3. Kan själva motorblocket vara skevt i packningsytan eller är det bara en synvilla att det ser ut som toppen buktar uppåt i mitten? Är riktplanad så den ska vara helt rak och jag har dragit åt i den följd som man ska göra. Samtliga bultar är åtdragna 125Nm nu (steg 1 20nm steg 2 60 nm steg 3 130grader ). Nån som vet vad felet kan vara och om man kanske ska lossa yttersta bultlarna igen och dra åt bultarna i mitten mer så man tvingar ner toppen i mitten ?


602 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
#14
Många säger att man även ska riktplana blocket, så är man 100%
Jag chansade o gjorde inte de, toppen ger ju med sej före blocket.
Men för att va säker att du inte ser fel så mät med skjutmått eller liknande.

De sista kan jag inte svara på

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

866 Inlägg
24 januari 2014
#15
Tänk på att laglägena kan påverka om toppen har planas. När det materialet är bortaget så stämmer inte avståndet mellan lager bokarna så man får Arborra lagerlägena.  Har man tur så är det nedre delen som har rört sig. Sen så kan man få sprickor i toppen då toppen vill gå till sin gamla form innan planingen när den är uppe i arbetstemperatur. Aluminium rör sig en hel del :-)

8 250 Inlägg
24 januari 2014
#16
Har du dragit bultarna inifrån (dem i mitten först) ut så ska det vara lugnt. Att dra bultarna mer är dumt då det är sträckbult. Prova att dra runt motorn för att känna om kompressionen försvinner ut.


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
26 januari 2014
#17
Går ju annars köra med dubbla packningar men inget att rekommendera. Bättre att skaffa ny topp före.


38 Inlägg
26 januari 2014
#18
Ja kompressionen pyser ut inne i toppen, skulle gissa på vatten/oljekanal
Ska fylla toppen med vatten så får ja se om de läcker. Men glipan jag pratar om sitter ca vid cyl.2-3 på avgassidan. ps. Någon som vet vilka markeringar på vevhjulet som ska stämma överrens när blocket är nollställt? Någon som har bra bild för det går inte att se några "svaga repor" i kamkuggarna som de står i handboken.
Senast redigerat av Gangsson (26 januari 2014)


38 Inlägg
28 januari 2014
#19
Gangsson skrev:
Ja kompressionen pyser ut inne i toppen, skulle gissa på vatten/oljekanal
Ska fylla toppen med vatten så får ja se om de läcker. Men glipan jag pratar om sitter ca vid cyl.2-3 på avgassidan. ps. Någon som vet vilka markeringar på vevhjulet som ska stämma överrens när blocket är nollställt? Någon som har bra bild för det går inte att se några "svaga repor" i kamkuggarna som de står i handboken.

Finns det någon som kan svara bra på mina frågor för jag sitter å väntar på svar så jag kommer ingen vart. Även om man kan köra med dubbla topppackningar om man limmar ihop dem vid montering samt planar toppen lite mer så det motsvarar en till packning ?  Mvh Mattias


2 400 Inlägg
28 januari 2014
#20
Har du trycktestat ventilerna också innan du ens börjar att fundera på dubbla packningar?

Köpte en 945 med skevt topplock och då hade ventilsätena också gett med sig...



Sök