Jag tycker absolut du skall byta upp dig, en Volvo 945 är inte en säker bil med dagens mått och för din budget kan du köpa en klart bättre och modernare bil. Risken för problem blir större på en mer avancerad konstruktion, men det är inte så att ens en bil av årsmodell 2013 behöver besöka märkesverkstaden för det minsta lilla fel som uppstår. Du kan lämna in en bil av årsmodell 2000-2005 hos en liten märkesoberoende verkstad utan problem.
SAAB 9-5 tycker jag låter som ett vettigt alternativ, en modell som är en resa tjugo år framåt i tiden jämfört med Volvo 945 och en frisk sådan går att hitta inom budget. En BMW 5-serie som nämndes är min personliga favorit, det är fantastiska bilar men du får en äldre bil med mer mil på mätaren jämfört med en SAAB. Vilken som är mest bil för pengarna går att diskutera, men som familjebil i den här prisklassen tror jag en 9-5 är ett bättre köp.
Om du varken vill ha SAAB eller BMW så titta på Volvo V70 av första generationen istället, även den är många resor modernare och en säkrare bil än 945.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.