2711
Sök

Köpråd, hitta alternativ familjebil till volvo 945

1 639 Inlägg
9 februari 2013
#21
940 var ju gammal redan som ny. Jämför till exempel mot S80 som tillverkades paralellt med 940 sista året tongue



EDIT: Därmed inte sagt att 940 är en dålig bil för det är den verkligen inte! Men på 90-talet hände det massor i Volvo´s modellprogram.
Senast redigerat av Munkis (9 februari 2013)


2 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#22
Tack för alla tips, har nu bestämt mig för en första generationens V70, nu är bara frågan vilka årsmodeller, motorer och tillval som krånglar minst.

1 639 Inlägg
9 februari 2013
#23
gustaf77 skrev:
Tack för alla tips, har nu bestämt mig för en första generationens V70, nu är bara frågan vilka årsmodeller, motorer och tillval som krånglar minst.

Finns flera trådar på forumet om just denna bil smile Men för att sammanfatta det så skulle jag satsa på en bil utan elektoniskt gasspjäll. Så kör på en 97-98. Annars är det inget speciellt krångel, är bilen servad som den ska så är det bara att tuta och köra.


Evildan
9 februari 2013
#24
gustaf77 skrev:
Tack för alla tips, har nu bestämt mig för en första generationens V70, nu är bara frågan vilka årsmodeller, motorer och tillval som krånglar minst.

Desto nyare bil av en modell brukar vara det smidigaste valet, då är de flesta "barnsjukdomar" bortbyggda.

Det som inte finns kan inte krångla, välj bort turbomotor, trevlig motor men en till sak som kan "krångla" den ger dig även en ngt dyrare försäkring en vanlig 2.4 räcker gott och väl för vanlig körning.

Eftersom ni kör så lite bil och då är ganska okänsliga för bränsleåtgången som du skrev så leta reda på en automat, dessa har en högre utväxling vilket ni kommer uppskatta när ni kör era långresor, mindre varv brukar oxå innebära lägre förbrukning vid landsvägskörning.
Sen är dessa ofta snällare körda av ngt äldre människor, de lockar oftast inte yngre förmågor med kepsen bakochfram,
(vilket iofs en V70 knappast gör oavsett motor/låda då det är ett ngt träigt och präktigt transportmedel men ändock tryggt och bekvämt)
inget kul och fräsa runt genom gathörnen/runt korvkiosken med en automat.
Ett vanligt "fel" är trasiga larmdosor, dessa drar ned helhetsintrycket markant men det finns nya skal att köpa för runt 300kr.

Dumpersförare.
970 Inlägg
9 februari 2013
#25
Rquired skrev:
VolvoCoffe skrev:
Rquired skrev:

Läs inlägget en gång till tack, jag har aldrig påstått att en Volvo 940 inte är driftsäker.

Förlåt? du skrev faktiskt att en volvo v70 är mer säker än en 940. menar du inte det då?

Nej jag tänkte faktiskt på aktiv och passiv säkerhet men borde kanske ha förtydligat det, eftersom trådskaparen var osäker på just det tänkte jag att det var underförstått. smile

okok:)

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
9 februari 2013
#26
Evildan skrev:
gustaf77 skrev:
Tack för alla tips, har nu bestämt mig för en första generationens V70, nu är bara frågan vilka årsmodeller, motorer och tillval som krånglar minst.

Desto nyare bil av en modell brukar vara det smidigaste valet, då är de flesta "barnsjukdomar" bortbyggda.

Det som inte finns kan inte krångla, välj bort turbomotor, trevlig motor men en till sak som kan "krångla" den ger dig även en ngt dyrare försäkring en vanlig 2.4 räcker gott och väl för vanlig körning.

Eftersom ni kör så lite bil och då är ganska okänsliga för bränsleåtgången som du skrev så leta reda på en automat, dessa har en högre utväxling vilket ni kommer uppskatta när ni kör era långresor, mindre varv brukar oxå innebära lägre förbrukning vid landsvägskörning.
Sen är dessa ofta snällare körda av ngt äldre människor, de lockar oftast inte yngre förmågor med kepsen bakochfram,
(vilket iofs en V70 knappast gör oavsett motor/låda då det är ett ngt träigt och präktigt transportmedel men ändock tryggt och bekvämt)
inget kul och fräsa runt genom gathörnen/runt korvkiosken med en automat.
Ett vanligt "fel" är trasiga larmdosor, dessa drar ned helhetsintrycket markant men det finns nya skal att köpa för runt 300kr.

Det trodde inte jag att en v70 aut var snål. för man har ju hört att en aut ska dricka mer. stämmer kanske inte på alla bilar. vad kan en v70 glt eller en 144 hk dricka.(vet inte vilken exakt beteckning det är på 144hk.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 februari 2013
#27
Evildan skrev:
gustaf77 skrev:
Tack för alla tips, har nu bestämt mig för en första generationens V70, nu är bara frågan vilka årsmodeller, motorer och tillval som krånglar minst.

Desto nyare bil av en modell brukar vara det smidigaste valet, då är de flesta "barnsjukdomar" bortbyggda.

Det som inte finns kan inte krångla, välj bort turbomotor, trevlig motor men en till sak som kan "krångla" den ger dig även en ngt dyrare försäkring en vanlig 2.4 räcker gott och väl för vanlig körning.

Eftersom ni kör så lite bil och då är ganska okänsliga för bränsleåtgången som du skrev så leta reda på en automat, dessa har en högre utväxling vilket ni kommer uppskatta när ni kör era långresor, mindre varv brukar oxå innebära lägre förbrukning vid landsvägskörning.
Sen är dessa ofta snällare körda av ngt äldre människor, de lockar oftast inte yngre förmågor med kepsen bakochfram,
(vilket iofs en V70 knappast gör oavsett motor/låda då det är ett ngt träigt och präktigt transportmedel men ändock tryggt och bekvämt)
inget kul och fräsa runt genom gathörnen/runt korvkiosken med en automat.
Ett vanligt "fel" är trasiga larmdosor, dessa drar ned helhetsintrycket markant men det finns nya skal att köpa för runt 300kr.

Eftersom första generationen V70 är en vidareutveckling av 850 skulle jag tro att de flesta barnsjukdomar åtgärdats oavsett vilken årsmodell du väljer, men eftersom nyare motorer har problem med sina gasspjäll hade jag valt en av årsmodell 1998 eller äldre. Hette dem inte 2.5 trots att motorn är på närmre 2.4L, och nyare bilar med samma motor bytte namn till mer korrekta 2.4 men också fick ett sämre gasspjäll?

Jag håller med Evildan om att en sugmotor bör vara mer driftsäker än en med turbo, dels för att det finns klart mindre komponenter som kan krångla men även för att en starkare motor kan ha körts hårdare samt även trimmats oavsett om den ägts av en ungdom eller av en gasglad familjefar. Däremot håller jag inte med om automatlådan det blir ytterligare en sak som kan krångla och kosta mer att reparera än en manuell om du har otur, men visst är det bekvämt.

Jag hade letat efter bägge alternativen om du inte tvunget vill ha en automat!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Evildan
9 februari 2013
#28
VolvoCoffe skrev:
Evildan skrev:
gustaf77 skrev:
Tack för alla tips, har nu bestämt mig för en första generationens V70, nu är bara frågan vilka årsmodeller, motorer och tillval som krånglar minst.

Desto nyare bil av en modell brukar vara det smidigaste valet, då är de flesta "barnsjukdomar" bortbyggda.

Det som inte finns kan inte krångla, välj bort turbomotor, trevlig motor men en till sak som kan "krångla" den ger dig även en ngt dyrare försäkring en vanlig 2.4 räcker gott och väl för vanlig körning.

Eftersom ni kör så lite bil och då är ganska okänsliga för bränsleåtgången som du skrev så leta reda på en automat, dessa har en högre utväxling vilket ni kommer uppskatta när ni kör era långresor, mindre varv brukar oxå innebära lägre förbrukning vid landsvägskörning.
Sen är dessa ofta snällare körda av ngt äldre människor, de lockar oftast inte yngre förmågor med kepsen bakochfram,
(vilket iofs en V70 knappast gör oavsett motor/låda då det är ett ngt träigt och präktigt transportmedel men ändock tryggt och bekvämt)
inget kul och fräsa runt genom gathörnen/runt korvkiosken med en automat.
Ett vanligt "fel" är trasiga larmdosor, dessa drar ned helhetsintrycket markant men det finns nya skal att köpa för runt 300kr.

Det trodde inte jag att en v70 aut var snål. för man har ju hört att en aut ska dricka mer. stämmer kanske inte på alla bilar. vad kan en v70 glt eller en 144 hk dricka.(vet inte vilken exakt beteckning det är på 144hk.

Snål var inte mitt ordval, däremot att vid konstant fart med låst lockup så varvar en automat mindre vilket kan leda till lägre förbrukning än den manuella versionen.

Nej det stämmer inte på alla bilar, finns flertalet bilar MB190,  Scorpio, Gas Passat, mfl där automatversionen drar mindre bränsle, pga utväxling, effektivare val av varvtal exempelvis.

Automatväxlad -97 betecknad 2.5 har en annan utväxling i slutväxeln än -99/-00
2.76:1 vilket ger 2800rpm@120km/h. 0.79 landsväg / 1.03blandad, enl volvo.
medans -99/-00 betecknad 2.4 med det "elektroniska gasspjället" har:
2.44:1 vilket ger 2450rpm@120km/h. 0.72 landsväg / 0.95 blandad, enl volvo.
de manuella 2.5 resp 2.4:

2.5: 4.00:1 vilket ger 2900rpm@120km/h. 0.78 landsväg / 1.05 blandad enl volvo.

2.4: 4.00:1 vilket även här ger 2900rpm@120km/h men, 0.69 landsväg / 0.89 blandad enl volvo.
vilket betyder att den motorn med det elektroniska gaspjället är en snålare & modernare styrd motor med samma effekt.

5 111 Inlägg
9 februari 2013
#29
Är det inte så att man skall undvika just x70 med automatlåda, för att Volvo fick för sig att detta var en evighetslåda, som aldrig behövde oljebyten och det är därför heller aldrig gjort, och där man behövde dela lådan för att byta filter, vilket heller aldrig är gjort, och att det börjat visa sig nu när bilarna har några år på nacken, med rasade lådor och dyra reparationer som följd?


Dumpersförare.
970 Inlägg
9 februari 2013
#30
Evildan skrev:
VolvoCoffe skrev:
Evildan skrev:

Desto nyare bil av en modell brukar vara det smidigaste valet, då är de flesta "barnsjukdomar" bortbyggda.

Det som inte finns kan inte krångla, välj bort turbomotor, trevlig motor men en till sak som kan "krångla" den ger dig även en ngt dyrare försäkring en vanlig 2.4 räcker gott och väl för vanlig körning.

Eftersom ni kör så lite bil och då är ganska okänsliga för bränsleåtgången som du skrev så leta reda på en automat, dessa har en högre utväxling vilket ni kommer uppskatta när ni kör era långresor, mindre varv brukar oxå innebära lägre förbrukning vid landsvägskörning.
Sen är dessa ofta snällare körda av ngt äldre människor, de lockar oftast inte yngre förmågor med kepsen bakochfram,
(vilket iofs en V70 knappast gör oavsett motor/låda då det är ett ngt träigt och präktigt transportmedel men ändock tryggt och bekvämt)
inget kul och fräsa runt genom gathörnen/runt korvkiosken med en automat.
Ett vanligt "fel" är trasiga larmdosor, dessa drar ned helhetsintrycket markant men det finns nya skal att köpa för runt 300kr.

Det trodde inte jag att en v70 aut var snål. för man har ju hört att en aut ska dricka mer. stämmer kanske inte på alla bilar. vad kan en v70 glt eller en 144 hk dricka.(vet inte vilken exakt beteckning det är på 144hk.

Snål var inte mitt ordval, däremot att vid konstant fart med låst lockup så varvar en automat mindre vilket kan leda till lägre förbrukning än den manuella versionen.

Nej det stämmer inte på alla bilar, finns flertalet bilar MB190,  Scorpio, Gas Passat, mfl där automatversionen drar mindre bränsle, pga utväxling, effektivare val av varvtal exempelvis.

Automatväxlad -97 betecknad 2.5 har en annan utväxling i slutväxeln än -99/-00
2.76:1 vilket ger 2800rpm@120km/h. 0.79 landsväg / 1.03blandad, enl volvo.
medans -99/-00 betecknad 2.4 med det "elektroniska gasspjället" har:
2.44:1 vilket ger 2450rpm@120km/h. 0.72 landsväg / 0.95 blandad, enl volvo.
de manuella 2.5 resp 2.4:

2.5: 4.00:1 vilket ger 2900rpm@120km/h. 0.78 landsväg / 1.05 blandad enl volvo.

2.4: 4.00:1 vilket även här ger 2900rpm@120km/h men, 0.69 landsväg / 0.89 blandad enl volvo.
vilket betyder att den motorn med det elektroniska gaspjället är en snålare & modernare styrd motor med samma effekt.

Jag skulle kanske formulerat min fråga bättre. men jag menade på landsvägskörningen. men det är inga dåliga siffror du lyckats få fram. det hjälpte mig sj då jag vill slänga iväg min häck och skaffa en v70. tackar för det.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Evildan
9 februari 2013
#31
VolvoCoffe skrev:
Evildan skrev:
VolvoCoffe skrev:
Det trodde inte jag att en v70 aut var snål. för man har ju hört att en aut ska dricka mer. stämmer kanske inte på alla bilar. vad kan en v70 glt eller en 144 hk dricka.(vet inte vilken exakt beteckning det är på 144hk.

Snål var inte mitt ordval, däremot att vid konstant fart med låst lockup så varvar en automat mindre vilket kan leda till lägre förbrukning än den manuella versionen.

Nej det stämmer inte på alla bilar, finns flertalet bilar MB190,  Scorpio, Gas Passat, mfl där automatversionen drar mindre bränsle, pga utväxling, effektivare val av varvtal exempelvis.

Automatväxlad -97 betecknad 2.5 har en annan utväxling i slutväxeln än -99/-00
2.76:1 vilket ger 2800rpm@120km/h. 0.79 landsväg / 1.03 blandad, enl volvo.
medans -99/-00 betecknad 2.4 med det "elektroniska gasspjället" har:
2.44:1 vilket ger 2450rpm@120km/h. 0.72 landsväg / 0.95 blandad, enl volvo.
de manuella 2.5 resp 2.4:

2.5: 4.00:1 vilket ger 2900rpm@120km/h. 0.78 landsväg / 1.05 blandad enl volvo.

2.4: 4.00:1 vilket även här ger 2900rpm@120km/h men, 0.69 landsväg / 0.89 blandad enl volvo.
vilket betyder att den motorn med det elektroniska gaspjället är en snålare & modernare styrd motor med samma effekt.

Jag skulle kanske formulerat min fråga bättre. men jag menade på landsvägskörningen. men det är inga dåliga siffror du lyckats få fram. det hjälpte mig sj då jag vill slänga iväg min häck och skaffa en v70. tackar för det.

Siffrorna gäller 170hk resp 165hk, har ett "visst" intresse av fakta gärna i tabeller wink

Jag som ägt både ett gäng 850 2.5GLT, S70 2.5se, V70 2.4GLT givetvis då med bägge spjällsorterna vågar påstå att "Drive By Wire" är att föredra då den nyare versionens ECU är betydligt bättre att räkna ut rätt mängd spjällöppning och blandningsförhållande i förhållande till belastning än den tidigare versionen vilket i sin tur ger motorn en ökad och smidigare körbarhet.
Tycker jag absolut att du ska göra, mkt är samma "bits and pieces" men känslan är modernare i en V70 med roligare materialval och ngt mjukare design interiört såväl som exteriört fram till A-stolpen åtminstone.
Senast redigerat av Evildan (9 februari 2013)

Dumpersförare.
970 Inlägg
9 februari 2013
#32
Evildan skrev:
VolvoCoffe skrev:
Evildan skrev:

Snål var inte mitt ordval, däremot att vid konstant fart med låst lockup så varvar en automat mindre vilket kan leda till lägre förbrukning än den manuella versionen.

Nej det stämmer inte på alla bilar, finns flertalet bilar MB190,  Scorpio, Gas Passat, mfl där automatversionen drar mindre bränsle, pga utväxling, effektivare val av varvtal exempelvis.

Automatväxlad -97 betecknad 2.5 har en annan utväxling i slutväxeln än -99/-00
2.76:1 vilket ger 2800rpm@120km/h. 0.79 landsväg / 1.03 blandad, enl volvo.
medans -99/-00 betecknad 2.4 med det "elektroniska gasspjället" har:
2.44:1 vilket ger 2450rpm@120km/h. 0.72 landsväg / 0.95 blandad, enl volvo.
de manuella 2.5 resp 2.4:

2.5: 4.00:1 vilket ger 2900rpm@120km/h. 0.78 landsväg / 1.05 blandad enl volvo.

2.4: 4.00:1 vilket även här ger 2900rpm@120km/h men, 0.69 landsväg / 0.89 blandad enl volvo.
vilket betyder att den motorn med det elektroniska gaspjället är en snålare & modernare styrd motor med samma effekt.

Jag skulle kanske formulerat min fråga bättre. men jag menade på landsvägskörningen. men det är inga dåliga siffror du lyckats få fram. det hjälpte mig sj då jag vill slänga iväg min häck och skaffa en v70. tackar för det.

Siffrorna gäller 170hk resp 165hk, har ett "visst" intresse av fakta gärna i tabeller wink

Jag som ägt både ett gäng 850 2.5GLT, S70 2.5se, V70 2.4GLT givetvis då med bägge spjällsorterna vågar påstå att "Drive By Wire" är att föredra då den nyare versionens ECU är betydligt bättre att räkna ut rätt mängd spjällöppning och blandningsförhållande i förhållande till belastning än den tidigare versionen vilket i sin tur ger motorn en ökad och smidigare körbarhet.
Tycker jag absolut att du ska göra, mkt är samma "bits and pieces" men känslan är modernare i en V70 med roligare materialval och ngt mjukare design interiört såväl som exteriört fram till A-stolpen åtminstone.

Ja inredningen är fan så mycket snyggare med. och det är fetare ljud i högtalarna original. skiljer kanske beroende på högtalare i dom?

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 februari 2013
#33
Evildan skrev:
Jag som ägt både ett gäng 850 2.5GLT, S70 2.5se, V70 2.4GLT givetvis då med bägge spjällsorterna vågar påstå att "Drive By Wire" är att föredra då den nyare versionens ECU är betydligt bättre att räkna ut rätt mängd spjällöppning och blandningsförhållande i förhållande till belastning än den tidigare versionen vilket i sin tur ger motorn en ökad och smidigare körbarhet.

Jo det har du med all säkerhet rätt i, problemet är att börjar spjället krångla är det en dyr del att byta och om jag förstått rätt har Volvo inte kommit med någon uppdatering utan även ett helt nytt spjäll har samma svaghet. Man kan inte heller byta till det nyare spjället som kom senare eftersom kontakter och bilens elektronik inte kommer överens.

Därmed inte sagt att man skall undvika dem till varje pris, men man behöver inte avfärda äldre varianter och sikta mot en bil med det spjället heller?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 763 Inlägg
9 februari 2013
#34
Vill bara säga att det elektroniska gasspjället inte går sönder stup i kvarten som vissa vill få det att låta som. På min gamla röda 2,4T byttes spjället vid 36K mil så de håller ett bra tag om de är nya. spjället kostar runt 5K med programvara och det är ett lätt byte.

Så undvik inte 99-00 pga spjället, bilarna är snålare med det än de gamla wirespjällen.
Senast redigerat av BOLIN_ (9 februari 2013)

Volvo - For Life

1 639 Inlägg
9 februari 2013
#35
Rquired skrev:
Jo det har du med all säkerhet rätt i, problemet är att börjar spjället krångla är det en dyr del att byta och om jag förstått rätt har Volvo inte kommit med någon uppdatering utan även ett helt nytt spjäll har samma svaghet. Man kan inte heller byta till det nyare spjället som kom senare eftersom kontakter och bilens elektronik inte kommer överens.

Därmed inte sagt att man skall undvika dem till varje pris, men man behöver inte avfärda äldre varianter och sikta mot en bil med det spjället heller?

Jag köpte mig en gång en S70 2,5T med nya spjället. Tänkte att, så dåligt kan det väl ändå inte vara. Tog två veckor innan det rasade roll

Gick sedan igenom den gigantiska mappen med kvitton på bilen och fick se att spjället var bytt 2ggr sedan tidigare. Bilen hade nu gått 29000mil och rasade alltså spjäll nummer 3!

Volvo vill ha 7000:- för spjället. 3000:- för jobbet och slutligen 1500:- för mjukvaran du måste lägga in för att bilen ska fatta att det finns ett gasspjäll där efter bytet.

Så jag skulle vilja säga att man definitivt ska undvika dessa årsmodeller tongue


Forummoderator
18 041 Inlägg
9 februari 2013
#36
V70. Saab 9-5.

Den som nämnde att ESP är skräp: Ajajaj... Mycket att lära där. Nu räcker ju inte budget för TS till en sådan så ovan alt. tycker jag är bra och hyggligt lättmekade. I synnerhet Volvon. Fast jag är ju bilhandlare/taxichafför/pendlare med 90'-100'000 mil bakom ratten så vad vet jag?

Omega är ett wildcard? Bra?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Dumpersförare.
970 Inlägg
9 februari 2013
#37
Dieselsmurfen skrev:
V70. Saab 9-5.

Den som nämnde att ESP är skräp: Ajajaj... Mycket att lära där. Nu räcker ju inte budget för TS till en sådan så ovan alt. tycker jag är bra och hyggligt lättmekade. I synnerhet Volvon. Fast jag är ju bilhandlare/taxichafför/pendlare med 90'-100'000 mil bakom ratten så vad vet jag?

Omega är ett wildcard? Bra?

Opel omega är fina bilar. särskillt om man går på den sista karossen som tillverkades.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Forummoderator
18 041 Inlägg
9 februari 2013
#38
VolvoCoffe skrev:
Dieselsmurfen skrev:
V70. Saab 9-5.

Den som nämnde att ESP är skräp: Ajajaj... Mycket att lära där. Nu räcker ju inte budget för TS till en sådan så ovan alt. tycker jag är bra och hyggligt lättmekade. I synnerhet Volvon. Fast jag är ju bilhandlare/taxichafför/pendlare med 90'-100'000 mil bakom ratten så vad vet jag?

Omega är ett wildcard? Bra?

Opel omega är fina bilar. särskillt om man går på den sista karossen som tillverkades.

Haft nån sån i hallen nån gång. underbar bil och sjukt stor. Men är de bra? Vi hade en 2.0 och den räckte gottt det lilla jag körde den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Dumpersförare.
970 Inlägg
9 februari 2013
#39
Dieselsmurfen skrev:
VolvoCoffe skrev:
Dieselsmurfen skrev:
V70. Saab 9-5.

Den som nämnde att ESP är skräp: Ajajaj... Mycket att lära där. Nu räcker ju inte budget för TS till en sådan så ovan alt. tycker jag är bra och hyggligt lättmekade. I synnerhet Volvon. Fast jag är ju bilhandlare/taxichafför/pendlare med 90'-100'000 mil bakom ratten så vad vet jag?

Omega är ett wildcard? Bra?

Opel omega är fina bilar. särskillt om man går på den sista karossen som tillverkades.

Haft nån sån i hallen nån gång. underbar bil och sjukt stor. Men är de bra? Vi hade en 2.0 och den räckte gottt det lilla jag körde den.

2,0 litern är bra i min mening. ägde en 2,5 v6. och jag hatade den motorn. skitjobbig att skruva med. mycket vanligt att grenrörspackningen går på dom. och vad jag kommer ihåg så kan du ta av grenröret på vänster sida på plats. men inte på höger för då måste toppen av, då det sitter mer ivägen.
dyra i delar annars på sexan. Men även på 2,2 litern har många råkat ut för att grenröret spricker. och tyvärr är dom i gjutjärn så kan man inte svetsa i det, får man lämna in det till någon.

Men stora är dom. mycket större i bagage än som i min 855.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Evildan
9 februari 2013
#40
Rquired skrev:
Evildan skrev:
Jag som ägt både ett gäng 850 2.5GLT, S70 2.5se, V70 2.4GLT givetvis då med bägge spjällsorterna vågar påstå att "Drive By Wire" är att föredra då den nyare versionens ECU är betydligt bättre att räkna ut rätt mängd spjällöppning och blandningsförhållande i förhållande till belastning än den tidigare versionen vilket i sin tur ger motorn en ökad och smidigare körbarhet.

Jo det har du med all säkerhet rätt i, problemet är att börjar spjället krångla är det en dyr del att byta och om jag förstått rätt har Volvo inte kommit med någon uppdatering utan även ett helt nytt spjäll har samma svaghet. Man kan inte heller byta till det nyare spjället som kom senare eftersom kontakter och bilens elektronik inte kommer överens.

Därmed inte sagt att man skall undvika dem till varje pris, men man behöver inte avfärda äldre varianter och sikta mot en bil med det spjället heller?

En mer avancerad konstruktion ger ofta en dyrare reparation, dock är inte en V70 någon dyr bil förhållandevis att reparera jämfört med många märken av liknande årgång.
Spjällhuset går ofta att rengöra, ett nyrenoverat med garanti kostar inte många kronor heller: 3595kr.
http://atech2.se/volvo/spj%C3%A4llhus/m … elli-3379/
finns säkert ännu billigare om man ids leta ytterligare.
Jag anser att uppdateringar i övrigt såsom starkare drivknutar, med mera småplock som delas med V70N, S80, S60, gör en -99/-00 bättre än den första "fasen" av V70 och därmed siktade jag på en sådan då jag även ägt några tidigare varianter att jämföra med.
Senast redigerat av Evildan (10 februari 2013)


Sök