2963
Sök

Köpråd, hitta alternativ familjebil till volvo 945

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 februari 2013
#41
Evildan skrev:
Rquired skrev:
Evildan skrev:
Jag som ägt både ett gäng 850 2.5GLT, S70 2.5se, V70 2.4GLT givetvis då med bägge spjällsorterna vågar påstå att "Drive By Wire" är att föredra då den nyare versionens ECU är betydligt bättre att räkna ut rätt mängd spjällöppning och blandningsförhållande i förhållande till belastning än den tidigare versionen vilket i sin tur ger motorn en ökad och smidigare körbarhet.

Jo det har du med all säkerhet rätt i, problemet är att börjar spjället krångla är det en dyr del att byta och om jag förstått rätt har Volvo inte kommit med någon uppdatering utan även ett helt nytt spjäll har samma svaghet. Man kan inte heller byta till det nyare spjället som kom senare eftersom kontakter och bilens elektronik inte kommer överens.

Därmed inte sagt att man skall undvika dem till varje pris, men man behöver inte avfärda äldre varianter och sikta mot en bil med det spjället heller?

En mer avancerad konstruktion ger ofta en dyrare reparation, dock är inte en V70 någon dyr bil förhållandevis att reparera jämfört med många märken av liknande årgång.
Spjällhuset går ofta att rengöra, ett nyrenoverat med garanti kostar inte många kronor heller: 3595kr.
http://atech2.se/volvo/spj%C3%A4llhus/m … elli-3379/
finns säkert ännu billigare om man ids leta ytterligare.
Jag anser att uppdateringar i övrigt såsom starkare drivknutar, hjullager, med mera småplock som delas med V70N, S80, S60, gör en -99/-00 bättre än den första "fasen" av V70 och därmed siktade jag på en sådan då jag även ägt några tidigare varianter att jämföra med.

Fast problemet beror inte på smuts utan på en kontakt som slits ner, den kontakten talar om för motorelektroniken i vilket läge spjället står och när fel uppstår hamnar spjället ur fas i förhållande till den position det bör ha och motorn går inte som den skall. Det här kan som Bolin vittnade om ske långt efter 30.000mil men det kunde också uppstå kort efter att bilen lämnade återförsäljaren som ny, så man kan aldrig riktigt veta när eller om problem kommer uppstå medan man äger bilen.

Men ett gasspjäll är väl inget att diskutera kring, jag hade personligen inte hängt upp mig på årsmodellen sedan är trådskaparen fri att göra som han vill.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Evildan
10 februari 2013
#42
Rquired skrev:
Evildan skrev:
Rquired skrev:

Jo det har du med all säkerhet rätt i, problemet är att börjar spjället krångla är det en dyr del att byta och om jag förstått rätt har Volvo inte kommit med någon uppdatering utan även ett helt nytt spjäll har samma svaghet. Man kan inte heller byta till det nyare spjället som kom senare eftersom kontakter och bilens elektronik inte kommer överens.

Därmed inte sagt att man skall undvika dem till varje pris, men man behöver inte avfärda äldre varianter och sikta mot en bil med det spjället heller?

En mer avancerad konstruktion ger ofta en dyrare reparation, dock är inte en V70 någon dyr bil förhållandevis att reparera jämfört med många märken av liknande årgång.
Spjällhuset går ofta att rengöra, ett nyrenoverat med garanti kostar inte många kronor heller: 3595kr.
http://atech2.se/volvo/spj%C3%A4llhus/m … elli-3379/
finns säkert ännu billigare om man ids leta ytterligare.
Jag anser att uppdateringar i övrigt såsom starkare drivknutar, hjullager, med mera småplock som delas med V70N, S80, S60, gör en -99/-00 bättre än den första "fasen" av V70 och därmed siktade jag på en sådan då jag även ägt några tidigare varianter att jämföra med.

Fast problemet beror inte på smuts utan på en kontakt som slits ner, den kontakten talar om för motorelektroniken i vilket läge spjället står och när fel uppstår hamnar spjället ur fas i förhållande till den position det bör ha och motorn går inte som den skall. Det här kan som Bolin vittnade om ske långt efter 30.000mil men det kunde också uppstå kort efter att bilen lämnade återförsäljaren som ny, så man kan aldrig riktigt veta när eller om problem kommer uppstå medan man äger bilen.

Men ett gasspjäll är väl inget att diskutera kring, jag hade personligen inte hängt upp mig på årsmodellen sedan är trådskaparen fri att göra som han vill.

Finns fler orsaker till varför inte spjällhuset fungerar helt tillfredställande, smuts i form av en "sorgkant"
(trots att det är ren filtrerad luft som passerar)
vid spjället är ett av dom, spjällägesgivaren (TPS) en annan.
Ibland är det LMM som är problemet.

edit: hjullager delas inte med V70N däremot om det köps en -00 så är den "nya" motorn med variabla kamtider samt den 5-stegade automaten som även sitter i V70N monterad.

En nyare version har fler uppdateringar i mångt och mycket därav min rekommendation att köpa ett så nytt exemplar som möjligt, sen är som du skrev givetvis TS fri att göra precis som han vill, jag delar bara med mig av de erfarenheter & kunskaper jag besitter efter flertalet ägda fordon av modellen som tråden kom att handla om.
En äldre är absolut inte någon dålig bil men en nyare är enl mig en ngt bättre.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 februari 2013
#43
Evildan skrev:
Rquired skrev:
Evildan skrev:

En mer avancerad konstruktion ger ofta en dyrare reparation, dock är inte en V70 någon dyr bil förhållandevis att reparera jämfört med många märken av liknande årgång.
Spjällhuset går ofta att rengöra, ett nyrenoverat med garanti kostar inte många kronor heller: 3595kr.
http://atech2.se/volvo/spj%C3%A4llhus/m … elli-3379/
finns säkert ännu billigare om man ids leta ytterligare.
Jag anser att uppdateringar i övrigt såsom starkare drivknutar, hjullager, med mera småplock som delas med V70N, S80, S60, gör en -99/-00 bättre än den första "fasen" av V70 och därmed siktade jag på en sådan då jag även ägt några tidigare varianter att jämföra med.

Fast problemet beror inte på smuts utan på en kontakt som slits ner, den kontakten talar om för motorelektroniken i vilket läge spjället står och när fel uppstår hamnar spjället ur fas i förhållande till den position det bör ha och motorn går inte som den skall. Det här kan som Bolin vittnade om ske långt efter 30.000mil men det kunde också uppstå kort efter att bilen lämnade återförsäljaren som ny, så man kan aldrig riktigt veta när eller om problem kommer uppstå medan man äger bilen.

Men ett gasspjäll är väl inget att diskutera kring, jag hade personligen inte hängt upp mig på årsmodellen sedan är trådskaparen fri att göra som han vill.

Finns fler orsaker till varför inte spjällhuset fungerar helt tillfredställande, smuts i form av en "sorgkant"
(trots att det är ren filtrerad luft som passerar)
vid spjället är ett av dom, spjällägesgivaren (TPS) en annan.
Ibland är det LMM som är problemet.

edit: hjullager delas inte med V70N däremot om det köps en -00 så är den "nya" motorn med variabla kamtider samt den 5-stegade automaten som även sitter i V70N monterad.

En nyare version har fler uppdateringar i mångt och mycket därav min rekommendation att köpa ett så nytt exemplar som möjligt, sen är som du skrev givetvis TS fri att göra precis som han vill, jag delar bara med mig av de erfarenheter & kunskaper jag besitter efter flertalet ägda fordon av modellen som tråden kom att handla om.
En äldre är absolut inte någon dålig bil men en nyare är enl mig en ngt bättre.

Nåja vi är mer eller mindre överens i alla fall, följer dessutom en ny(are) motor och ny låda med på köpet av en senare årsmodell är jag mer med på ditt resonemang. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Pappaledig
47 Inlägg
11 februari 2013
#44
Chevrolet Trans sport är bra tips jag har en 03 med awd och ligger under  litern


Dumpersförare.
970 Inlägg
11 februari 2013
#45
5BarnsPappan skrev:
Chevrolet Trans sport är bra tips jag har en 03 med awd och ligger under  litern

Är tyvärr inte kända för att vara bra bilar. mycket och mycket problem finns med dom. Om man inte har tur och lyckas hitta någon som vxl.lådan är bytad på. och topp.packning, för det är vanliga problem.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Evildan
11 februari 2013
#46
TS har tidigare i tåden bestämt sig för att hitta en V70.

Pappaledig
47 Inlägg
11 februari 2013
#47
VolvoCoffe skrev:
5BarnsPappan skrev:
Chevrolet Trans sport är bra tips jag har en 03 med awd och ligger under  litern

Är tyvärr inte kända för att vara bra bilar. mycket och mycket problem finns med dom. Om man inte har tur och lyckas hitta någon som vxl.lådan är bytad på. och topp.packning, för det är vanliga problem.

Ja så är det väl haft en 01 som var så men alla bilar har ju sjukdomar  dock inga fel på den här


Dumpersförare.
970 Inlägg
11 februari 2013
#48
5BarnsPappan skrev:
VolvoCoffe skrev:
5BarnsPappan skrev:
Chevrolet Trans sport är bra tips jag har en 03 med awd och ligger under  litern

Är tyvärr inte kända för att vara bra bilar. mycket och mycket problem finns med dom. Om man inte har tur och lyckas hitta någon som vxl.lådan är bytad på. och topp.packning, för det är vanliga problem.

Ja så är det väl haft en 01 som var så men alla bilar har ju sjukdomar  dock inga fel på den här

Brossan hade en 03 där var lädan bytad för att såklart den andra var rasad. men sen paja hans topppackning.
och mycket i elväg börja klydda.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Pappaledig
47 Inlägg
11 februari 2013
#49
VolvoCoffe skrev:
5BarnsPappan skrev:
VolvoCoffe skrev:

Är tyvärr inte kända för att vara bra bilar. mycket och mycket problem finns med dom. Om man inte har tur och lyckas hitta någon som vxl.lådan är bytad på. och topp.packning, för det är vanliga problem.

Ja så är det väl haft en 01 som var så men alla bilar har ju sjukdomar  dock inga fel på den här

Brossan hade en 03 där var lädan bytad för att såklart den andra var rasad. men sen paja hans topppackning.
och mycket i elväg börja klydda.

Ja mycket el är det


Dumpersförare.
970 Inlägg
12 februari 2013
#50
5BarnsPappan skrev:
VolvoCoffe skrev:
5BarnsPappan skrev:

Ja så är det väl haft en 01 som var så men alla bilar har ju sjukdomar  dock inga fel på den här

Brossan hade en 03 där var lädan bytad för att såklart den andra var rasad. men sen paja hans topppackning.
och mycket i elväg börja klydda.

Ja mycket el är det

jo fy fan. men skön var den att köra iaf.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97


Sök