3322
Sök

Halvljusproblem vid helljus, Volvo 850 -92

881 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
Hallå,

Nu är det så att jag sitter och funderar hur jag ska lösa ett problem som jag har...

I min Volvo 850 är framljusen bytta från de stora strålkastarna, H4, till de mindre nyare med två stycken H1.

Problemet är det att när jag slår på helljuset så slår den av halvljuset. Ljusrelät som sitter i bilen är ämnat för dom gamla lamphusen, och det går inte bara byta det till ett nyare relä eftersom kablaget inte är rätt. Har redan kollat. smile

Går det att koppla så att den slår på halvljusen också när helljusen är igång utan att använda sig av en diod?

Om man kopplar som vanligt med ett relä, som om man skulle koppla extraljus, så färdas ju strömmen baklänges och helljusen samt halvjusen är igång hela tiden...

Går detta att lösa med två relän ihopkopplade eller är jag ute och cyklar?

Tacksam för svar!

Mvh

398 Inlägg
9 februari 2013
Likriktardiod gör ju så att strömmen inte går åt fel håll, men du skriver själv att det inte är ett alternativ :-P?

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

881 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
Måste ju spekulera om det går att lösa på något annat sätt! Diod är ju den enkla lösningen. wink

398 Inlägg
9 februari 2013
Det är den första lösningen jag kunde tänka på. Jag kopplade så för att kunna dimljusen både med dimljus med dimljus signal och heljus MEN att dimljusen INTE ska tända helljusen. Då sätter man liktiktardiod på signalen mellan reläerna. Finns säkert fler och bättre lösningar från någon superexpert men varför inte göra den du kan smile?

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

21 761 Inlägg
9 februari 2013
Vad är det som gör att strömmen går baklänges så att både halvljus+helljus lyser hela tiden ifall man kopplar in ett till relä?

Sök