3245
Sök

Vilken typ av lack/färg och munstycke?

193 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Har precis införskaffat en kompressor och ska börja lackera alla delar under bilen,
växellåda, kardan, backaxel, motorbrygga, diverse stag m.m.

Nu ska ja köpa hem en lackspruta och undrar vilken storlek på munstycke som man har mest användning för,
finns ju massa men ja antar att jag ska ha 1.2, 1.3, 1.4, eller 1.7?

Sprutan är i sig en HLVP spruta, Sico Tools från tyskland.

Så va ska man använda för lack? Den måste va stryktålig och klara av stenskott och så.
Hammarlack? Akryl?

Sprutan ska vid senare tillfälle även användas till att bättra på lacken på bilen. Därför ja vill ha ett munstycke ja kan använda till mycket.

Tacksam för svar


392 Inlägg
9 februari 2013
#2
Jag hade nog kört på ett 1,4 / 1,7. Då kan du lägga både grund, bas och klarlack.
Oftast andvänder man stora munstycken till grunder och klarlack, grunden kan du ju alltid späda extra så du får en
bra sprutbild. Klarlack vill man ha flötigt.

Ska du få ett bra resultar så ska du matta ner grunden upp till 340-500 papper och sen lägga bas, och klarlack.
alltenativt en 2k topp lack. Finns akryler med rostskydd men det är ju en billigare 1k färg som inte är lika tålig som 2k.

1 Inlägg
10 februari 2013
#3
Säger samma som ovan munstycke 1,4 bra allround.

Sen angående färg val. Jag har målat med Tikkurilas färger i 10års tid nu. Bra färg. Lätt att applicera samt torkar fort under normala omständigheter.

Grundfärg <Hade kört  Temacoat GPL-S primer >
Lackfärg   <Temadur 20 2k halvmatt akrylpolyuretanfärg som innehåller rostskydds-pigment.
Alternativt till Temadur 20 är Temadur 90 som är en 2k Tvåkomponent, högblank akrylpolyuretanfärg.

Har kört dessa produkter på i stort sätt allt även på bilen. Bromso, kåpor, stag, underrede utan att det har flagat eller kokat bort från bromsok pga av värmen när man bromsar.

193 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#4
peterahlin skrev:
Jag hade nog kört på ett 1,4 / 1,7. Då kan du lägga både grund, bas och klarlack.
Oftast andvänder man stora munstycken till grunder och klarlack, grunden kan du ju alltid späda extra så du får en
bra sprutbild. Klarlack vill man ha flötigt.

Ska du få ett bra resultar så ska du matta ner grunden upp till 340-500 papper och sen lägga bas, och klarlack.
alltenativt en 2k topp lack. Finns akryler med rostskydd men det är ju en billigare 1k färg som inte är lika tålig som 2k.

Då blir de nog 1.4 till att börja med, kanske tar hem ett 1.7 munstycke om de skulle behövas.

Ja kikade lite på billackering.eu och hittade detta:

Grund: http://www.billackering.eu/epages/vilka … tonfilleri

Bas: http://www.billackering.eu/epages/vilka … ducts/9002

Klarlack: http://www.billackering.eu/epages/vilka … /246710000

Känns lite dyrt med färg och dylikt då de bara är under bilen, men är det detta som gäller så är de så och tongue

Tack för svar Peter! Måste komma förbi snart smile


193 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#5
Heko skrev:
Säger samma som ovan munstycke 1,4 bra allround.

Sen angående färg val. Jag har målat med Tikkurilas färger i 10års tid nu. Bra färg. Lätt att applicera samt torkar fort under normala omständigheter.

Grundfärg <Hade kört  Temacoat GPL-S primer >
Lackfärg   <Temadur 20 2k halvmatt akrylpolyuretanfärg som innehåller rostskydds-pigment.
Alternativt till Temadur 20 är Temadur 90 som är en 2k Tvåkomponent, högblank akrylpolyuretanfärg.

Har kört dessa produkter på i stort sätt allt även på bilen. Bromso, kåpor, stag, underrede utan att det har flagat eller kokat bort från bromsok pga av värmen när man bromsar.

Kikade lite på deras sida, och dom hade en hel del.
Jag får ringa och kolla lite priser innan ja avgör nåt

Men tack för tips! smile


392 Inlägg
10 februari 2013
#6
Jag du får du göra tycker jag!
Är det bara delar som ska vara under bilen så kan
du ju alltid köra med någon tålig akrylfärg. Billigt och
bättre än inget. Kanske lite onödigt att lägga klarlack
osv på delar som inte direkt syns men som behöver
ett bra rostskydd och uppfräschning? Kolla med
Tinter i Skövde, dom köper jag färg av till industriellt bruk.

193 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#7
peterahlin skrev:
Jag du får du göra tycker jag!
Är det bara delar som ska vara under bilen så kan
du ju alltid köra med någon tålig akrylfärg. Billigt och
bättre än inget. Kanske lite onödigt att lägga klarlack
osv på delar som inte direkt syns men som behöver
ett bra rostskydd och uppfräschning? Kolla med
Tinter i Skövde, dom köper jag färg av till industriellt bruk.

Ja de låter ju kanske bättre, de behöver bara se bättre ut än skit och rost.
Och självklart skydda mot rost. Grejerna syns ju inte, om nån flane nu inte ska ligga under och kika.

Ska kika på detta genast, får slå en signal imorn tror ja smile



Sök