Andromeda skrev:
Jag skulle resonera lite annorlunda och sikta på en större och framförallt säkrare bil än en Fiesta om jag pendlade 10 mil per dag. För det första ska du sitta i bien över en timme om dagen, och då r det verkligen inte fel med en större, riktigt komfortabel bil. Komfort har mycket att göra med en lång hjulbas, vilket småbilar inte har. Dessutom är en äldre bil av dyrare märke ofta ruskigt bra ljudisolerad och slår lätt en fem år nyare Fiesta på fingrarna.
Åker man dessutom 10 mil per dag ökar ju sannolikheten att det kommer att inträffa en olycka vid något tillfälle, hastigheten på landsväg är högre än i staden och då sitter man hellre i en stor säker bil än en Fiesta om det skulle skita sig.
En större bil, om man bortser från V8:or och annat lite mer extremt, drar inte så mycket mer på ren landsvägskörning. På motorvägen kan man tvärtom tjäna på att ha en stark motor då den inte bhöver jobba så hårt, och växellådan är ofta drevad så att varvtalet bli lägre, medan den stackars Fiestan plågas duktigt i 120 km/h samtidigt som varvräknaren närmar sig 4000 rpm och förbrukningen drar iväg rejält.
En större bil drar markant mer än en mindre i stadstrafik då det är fler kilon som ska sättas i rullning, men väl i rull sjunker skillnaden som sagt.
Delar till en större bil av dyrare märke är ofta lite dyrare än mopeddelar till en Fiesta, men åker du 10 mil landsväg sliter du inte mycket på bilen.
Jag tänker inte förslå något märke, men en 9-5 med 2,3-motorn drar 0,64 landsväg. Bara som referens. BMW's 3,0-motor är en annan som är förvånansvärt snål, men det kanske blir lite tungt med budgeten. Det är värt det alla gånger med en större bil om du ska avverka så många landsvägsmil i den om dagen.