3080
Sök

Köpråd: Billig bil att äga, ca 20000-25000kr

38 Inlägg
11 februari 2013
#21
Jag åker 0,82 med min 525 Touring -01 i ca 120 km/h så den går nog under 0,8 om man skulle åka 90-100km/h så inte går BMW så dyrt om man ser till hur bekvämt och säkert man åker också.

edit: jag har manuell låda, det har säkert lite betydelse.
Senast redigerat av BassFreak (11 februari 2013)


341 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
#22
BMW känns tyvärr ganska uteslutet, för skulle jag börja titta på det så hade det slutat med en 325 och sedan hade man gasat för det är kul smile
Den enda bil jag ägt som inte dragit mer än vad som angivits är Lupo 3L, den drog 0,3l/mil. Men i den prisklassen jag letar så hittar man ingen som är i rimligt skick.

4 261 Inlägg
11 februari 2013
#23
trippelturbo skrev:
panda666:

0.7-0,8 på BMW, bara snack??

Då vill jag gärna att du visar motsatsen, du som är så smart!
Köp en Polo, större och rymligare än Lupo och drar inte mer för de..

haha sorry skrev fel. menade på 528-328:)

4 261 Inlägg
11 februari 2013
#24
BassFreak skrev:
Jag åker 0,82 med min 525 Touring -01 i ca 120 km/h så den går nog under 0,8 om man skulle åka 90-100km/h så inte går BMW så dyrt om man ser till hur bekvämt och säkert man åker också.

edit: jag har manuell låda, det har säkert lite betydelse.

fattar inte hur många säger att dom åker med 0.82 osv på 100kmh,,min sitter ständigt på minst 0.9-1 liter..

3 371 Inlägg
11 februari 2013
#25
Dieselsmurfen skrev:
perzy skrev:
Snart kommer BMW-folket... and they will not take no for an answer. lol

Hehe... Och Saab-folket!

och alla andra nötter smile


Rumpmas
3 860 Inlägg
11 februari 2013
#26
Jag skulle resonera lite annorlunda och sikta på en större och framförallt säkrare bil än en Fiesta om jag pendlade 10 mil per dag. För det första ska du sitta i bien över en timme om dagen, och då r det verkligen inte fel med en större, riktigt komfortabel bil. Komfort har mycket att göra med en lång hjulbas, vilket småbilar inte har. Dessutom är en äldre bil av dyrare märke ofta ruskigt bra ljudisolerad och slår lätt en fem år nyare Fiesta på fingrarna.

Åker man dessutom 10 mil per dag ökar ju sannolikheten att det kommer att inträffa en olycka vid något tillfälle, hastigheten på landsväg är högre än i staden och då sitter man hellre i en stor säker bil än en Fiesta om det skulle skita sig.

En större bil, om man bortser från V8:or och annat lite mer extremt, drar inte så mycket mer på ren landsvägskörning. På motorvägen kan man tvärtom tjäna på att ha en stark motor då den inte bhöver jobba så hårt, och växellådan är ofta drevad så att varvtalet bli lägre, medan den stackars Fiestan plågas duktigt i 120 km/h samtidigt som varvräknaren närmar sig 4000 rpm och förbrukningen drar iväg rejält.
En större bil drar markant mer än en mindre i stadstrafik då det är fler kilon som ska sättas i rullning, men väl i rull sjunker skillnaden som sagt.

Delar till en större bil av dyrare märke är ofta lite dyrare än mopeddelar till en Fiesta, men åker du 10 mil landsväg sliter du inte mycket på bilen.

Jag tänker inte förslå något märke, men en 9-5 med 2,3-motorn drar 0,64 landsväg. Bara som referens. BMW's 3,0-motor är en annan som är förvånansvärt snål, men det kanske blir lite tungt med budgeten. Det är värt det alla gånger med en större bil om du ska avverka så många landsvägsmil i den om dagen.
Senast redigerat av Andromeda (11 februari 2013)


4 261 Inlägg
11 februari 2013
#27
Andromeda skrev:
Jag skulle resonera lite annorlunda och sikta på en större och framförallt säkrare bil än en Fiesta om jag pendlade 10 mil per dag. För det första ska du sitta i bien över en timme om dagen, och då r det verkligen inte fel med en större, riktigt komfortabel bil. Komfort har mycket att göra med en lång hjulbas, vilket småbilar inte har. Dessutom är en äldre bil av dyrare märke ofta ruskigt bra ljudisolerad och slår lätt en fem år nyare Fiesta på fingrarna.

Åker man dessutom 10 mil per dag ökar ju sannolikheten att det kommer att inträffa en olycka vid något tillfälle, hastigheten på landsväg är högre än i staden och då sitter man hellre i en stor säker bil än en Fiesta om det skulle skita sig.

En större bil, om man bortser från V8:or och annat lite mer extremt, drar inte så mycket mer på ren landsvägskörning. På motorvägen kan man tvärtom tjäna på att ha en stark motor då den inte bhöver jobba så hårt, och växellådan är ofta drevad så att varvtalet bli lägre, medan den stackars Fiestan plågas duktigt i 120 km/h samtidigt som varvräknaren närmar sig 4000 rpm och förbrukningen drar iväg rejält.
En större bil drar markant mer än en mindre i stadstrafik då det är fler kilon som ska sättas i rullning, men väl i rull sjunker skillnaden som sagt.

Delar till en större bil av dyrare märke är ofta lite dyrare än mopeddelar till en Fiesta, men åker du 10 mil landsväg sliter du inte mycket på bilen.

Jag tänker inte förslå något märke, men en 9-5 med 2,3-motorn drar 0,64 landsväg. Bara som referens. BMW's 3,0-motor är en annan som är förvånansvärt snål, men det kanske blir lite tungt med budgeten. Det är värt det alla gånger med en större bil om du ska avverka så många landsvägsmil i den om dagen.

lol 9-5 med 2.3 motor drar 0.64?? vilket snack..smile skulle aldrig chansa med en saab att åka så långt varje dag.

är inte det bättre att pendla med en honda civic eller nått litet? för att spara på bensin pengar. det kostar mig runt 2000kr bensin pengar med min e39 528 manuel varje månad , har 50km fram o tbax till jobbet.

tänk snubben behöver åka 10 mil nu..blir över 3-4000 på bensin om han väljer stor motor.

man är inte alltid på motorväg, finns alltid nått rödljus nånstans där man startar med ettan igen..då försvinner bensin. PLus när det är vinter drar bilen alltid mer..så jag börjar misstänka att det är bättre att pendla med småbil..och låt den fan slitas lite den ska ju orka att varva lite?

alla har inte råd att köra lyxbilar till jobbet;)=
Senast redigerat av panda666 (11 februari 2013)

Trucker
2 710 Inlägg
11 februari 2013
#28
Panda666:

Hur gammal är du egentligen? Du verkar inte ha nån koll alls

Jag, man kan få en BMW 530 och dra under litern, likaså med Saab 9-5 Aero och 9-3 Aero!

SOm sagt, du får gärna länka med ett bevis på det du säger..!!

Fart missbrukare

4 261 Inlägg
11 februari 2013
#29
trippelturbo skrev:
Panda666:

Hur gammal är du egentligen? Du verkar inte ha nån koll alls

Jag, man kan få en BMW 530 och dra under litern, likaså med Saab 9-5 Aero och 9-3 Aero!

SOm sagt, du får gärna länka med ett bevis på det du säger..!!

jag är 26. fyller 27 i juni. menar inget illa mot nån pratar bara från egna erfarenheter..min 528 drar alltid motorväg 0.9-1 liter minst. aldrig sett den under det. kanske när man åker nerått..men det räknas ju inte. och det betyder inte att man då har en ständig förbrukning på 0.8 eller hur?

medans tex en polo har alltid en förbrukning på runt 0.7 aldrig mer. har ja fel? att saab 9.5 drar 0.6 tror jag absolut inte på faktiskt;smile

som sagt era bmw kanske är speciella..min e helt original

Skogsmålare
630 Inlägg
11 februari 2013
#30
Rekommenderar Honda civic. Jag hade en "eurocivic" med 1,5 vetc-e motorn pendlade 14 mil motorväg per dag. Låg alltid run 0,5-0,6 i bensin förbrukning

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 februari 2013
#31
panda666 skrev:
Andromeda skrev:
Jag skulle resonera lite annorlunda och sikta på en större och framförallt säkrare bil än en Fiesta om jag pendlade 10 mil per dag. För det första ska du sitta i bien över en timme om dagen, och då r det verkligen inte fel med en större, riktigt komfortabel bil. Komfort har mycket att göra med en lång hjulbas, vilket småbilar inte har. Dessutom är en äldre bil av dyrare märke ofta ruskigt bra ljudisolerad och slår lätt en fem år nyare Fiesta på fingrarna.

Åker man dessutom 10 mil per dag ökar ju sannolikheten att det kommer att inträffa en olycka vid något tillfälle, hastigheten på landsväg är högre än i staden och då sitter man hellre i en stor säker bil än en Fiesta om det skulle skita sig.

En större bil, om man bortser från V8:or och annat lite mer extremt, drar inte så mycket mer på ren landsvägskörning. På motorvägen kan man tvärtom tjäna på att ha en stark motor då den inte bhöver jobba så hårt, och växellådan är ofta drevad så att varvtalet bli lägre, medan den stackars Fiestan plågas duktigt i 120 km/h samtidigt som varvräknaren närmar sig 4000 rpm och förbrukningen drar iväg rejält.
En större bil drar markant mer än en mindre i stadstrafik då det är fler kilon som ska sättas i rullning, men väl i rull sjunker skillnaden som sagt.

Delar till en större bil av dyrare märke är ofta lite dyrare än mopeddelar till en Fiesta, men åker du 10 mil landsväg sliter du inte mycket på bilen.

Jag tänker inte förslå något märke, men en 9-5 med 2,3-motorn drar 0,64 landsväg. Bara som referens. BMW's 3,0-motor är en annan som är förvånansvärt snål, men det kanske blir lite tungt med budgeten. Det är värt det alla gånger med en större bil om du ska avverka så många landsvägsmil i den om dagen.

lol 9-5 med 2.3 motor drar 0.64?? vilket snack..smile skulle aldrig chansa med en saab att åka så långt varje dag.

är inte det bättre att pendla med en honda civic eller nått litet? för att spara på bensin pengar. det kostar mig runt 2000kr bensin pengar med min e39 528 manuel varje månad , har 50km fram o tbax till jobbet.

tänk snubben behöver åka 10 mil nu..blir över 3-4000 på bensin om han väljer stor motor.

man är inte alltid på motorväg, finns alltid nått rödljus nånstans där man startar med ettan igen..då försvinner bensin. PLus när det är vinter drar bilen alltid mer..så jag börjar misstänka att det är bättre att pendla med småbil..och låt den fan slitas lite den ska ju orka att varva lite?

alla har inte råd att köra lyxbilar till jobbet;)=

Du vet inte vad du pratar om överhuvudtaget, så jag tänker inte bemöda mig med ett svar. Är du 26 år gammal tycker jag synd om dig. Du låter som 15.
Senast redigerat av Andromeda (11 februari 2013)


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 februari 2013
#32
panda666 skrev:
trippelturbo skrev:
Panda666:

Hur gammal är du egentligen? Du verkar inte ha nån koll alls

Jag, man kan få en BMW 530 och dra under litern, likaså med Saab 9-5 Aero och 9-3 Aero!

SOm sagt, du får gärna länka med ett bevis på det du säger..!!

jag är 26. fyller 27 i juni. menar inget illa mot nån pratar bara från egna erfarenheter..min 528 drar alltid motorväg 0.9-1 liter minst. aldrig sett den under det. kanske när man åker nerått..men det räknas ju inte. och det betyder inte att man då har en ständig förbrukning på 0.8 eller hur?

medans tex en polo har alltid en förbrukning på runt 0.7 aldrig mer. har ja fel? att saab 9.5 drar 0.6 tror jag absolut inte på faktiskt;smile

som sagt era bmw kanske är speciella..min e helt original

äntligen en med lite verklighets uppfattning smile hoppas dock din 529 dricker 0,9 blandat och inte landsväg ? borde dricka ca 0,8 landsväg och strax över litern blandat om allt står rätt till

att påstå att en saab 9-5 dricker 0,6 är ju bara löjligt ... en polare körde sin 2,0t på 1,2-1,3 att påstå att de går att få ner det till hälften är ju patetiskt
Senast redigerat av CHEEVA (11 februari 2013)


Forummoderator
17 996 Inlägg
11 februari 2013
#33
CHEEVA skrev:
panda666 skrev:
trippelturbo skrev:
Panda666:

Hur gammal är du egentligen? Du verkar inte ha nån koll alls

Jag, man kan få en BMW 530 och dra under litern, likaså med Saab 9-5 Aero och 9-3 Aero!

SOm sagt, du får gärna länka med ett bevis på det du säger..!!

jag är 26. fyller 27 i juni. menar inget illa mot nån pratar bara från egna erfarenheter..min 528 drar alltid motorväg 0.9-1 liter minst. aldrig sett den under det. kanske när man åker nerått..men det räknas ju inte. och det betyder inte att man då har en ständig förbrukning på 0.8 eller hur?

medans tex en polo har alltid en förbrukning på runt 0.7 aldrig mer. har ja fel? att saab 9.5 drar 0.6 tror jag absolut inte på faktiskt;smile

som sagt era bmw kanske är speciella..min e helt original

äntligen en med lite verklighets uppfattning smile hoppas dock din 529 dricker 0,9 blandat och inte landsväg ? borde dricka ca 0,8 landsväg och strax över litern blandat om allt står rätt till

Morsans 523 drar 1.13 l/mil. GARANTERAT ingen buskörning. Automat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 februari 2013
#34
Dieselsmurfen skrev:
CHEEVA skrev:
panda666 skrev:

jag är 26. fyller 27 i juni. menar inget illa mot nån pratar bara från egna erfarenheter..min 528 drar alltid motorväg 0.9-1 liter minst. aldrig sett den under det. kanske när man åker nerått..men det räknas ju inte. och det betyder inte att man då har en ständig förbrukning på 0.8 eller hur?

medans tex en polo har alltid en förbrukning på runt 0.7 aldrig mer. har ja fel? att saab 9.5 drar 0.6 tror jag absolut inte på faktiskt;smile

som sagt era bmw kanske är speciella..min e helt original

äntligen en med lite verklighets uppfattning smile hoppas dock din 529 dricker 0,9 blandat och inte landsväg ? borde dricka ca 0,8 landsväg och strax över litern blandat om allt står rätt till

Morsans 523 drar 1.13 l/mil. GARANTERAT ingen buskörning. Automat.

låter helt normalt med tanke på att det är en automat ... en sexa + automat i en halvtung bil dricker soppa, ganska enkelt att räkna ut. Dock drar en 528 inte speciellt mycket mer

Precis samma sak med en Saab en stor tung bil med turbo 4... de dricker inte som en liten ny frisk polo de fattar väl vilken idiot som helst


Forummoderator
17 996 Inlägg
11 februari 2013
#35
CHEEVA skrev:
Dieselsmurfen skrev:
CHEEVA skrev:

äntligen en med lite verklighets uppfattning smile hoppas dock din 529 dricker 0,9 blandat och inte landsväg ? borde dricka ca 0,8 landsväg och strax över litern blandat om allt står rätt till

Morsans 523 drar 1.13 l/mil. GARANTERAT ingen buskörning. Automat.

låter helt normalt med tanke på att det är en automat ... en sexa + automat i en halvtung bil dricker soppa, ganska enkelt att räkna ut. Dock drar en 528 inte speciellt mycket mer

Precis samma sak med en Saab en stor tung bil med turbo 4... de dricker inte som en liten ny frisk polo de fattar väl vilken idiot som helst

Jupp. Tjejens Polo med 1.4 /75hk med automat ligger på 0.68...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

341 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
#36
Har haft två SAAB 9-5, en med 2,3 och en chippad 2,0, bägge med automat, vi kör mest landsväg, inte alls mycket i stan, 2,3:an låg på minst 1l/mil i snitt....

Har för övrig ingen nytt av en stor bil till, har redan en V70. Man får ju en nyare småbil för samma pengar jämfört med en stor SAAB eller BMW. Köper man en liten bil för 20000 så kan man få en hyfsad fräsch, men inte lika lätt om man ska ha en BMW eller en 9-5:a.....

228 Inlägg
11 februari 2013
#37
Har en polo 00:a. 1.4 liters motor 16 v. Drar runt 0,65 men då snittar jag ca 100km/h.
1100:- skatt/år. Helförsäkring ca 300:-/månad
Men byt olja i lådan om du köper en, vanligt att den läcker ut och 5ans växel går sönder.
Senast redigerat av Kamberg (11 februari 2013)


1 863 Inlägg
11 februari 2013
#38
CHEEVA skrev:
panda666 skrev:
trippelturbo skrev:
Panda666:

Hur gammal är du egentligen? Du verkar inte ha nån koll alls

Jag, man kan få en BMW 530 och dra under litern, likaså med Saab 9-5 Aero och 9-3 Aero!

SOm sagt, du får gärna länka med ett bevis på det du säger..!!

jag är 26. fyller 27 i juni. menar inget illa mot nån pratar bara från egna erfarenheter..min 528 drar alltid motorväg 0.9-1 liter minst. aldrig sett den under det. kanske när man åker nerått..men det räknas ju inte. och det betyder inte att man då har en ständig förbrukning på 0.8 eller hur?

medans tex en polo har alltid en förbrukning på runt 0.7 aldrig mer. har ja fel? att saab 9.5 drar 0.6 tror jag absolut inte på faktiskt;smile

som sagt era bmw kanske är speciella..min e helt original

äntligen en med lite verklighets uppfattning smile hoppas dock din 529 dricker 0,9 blandat och inte landsväg ? borde dricka ca 0,8 landsväg och strax över litern blandat om allt står rätt till

att påstå att en saab 9-5 dricker 0,6 är ju bara löjligt ... en polare körde sin 2,0t på 1,2-1,3 att påstå att de går att få ner det till hälften är ju patetiskt

Min saab 9-5 2,0 med automat ligger mellan 0,96-1,2 liter/milen beroende på hur man kör.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Ford fantast
1 607 Inlägg
11 februari 2013
#39
ingen liten bil men en ford escort 95-00 skön att köra,tyst billiga delar och dricker 0.66l blandat då du kan hitta en riktigt fin i den prisklassen du letar i.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

38 Inlägg
11 februari 2013
#40
panda666 skrev:
BassFreak skrev:
Jag åker 0,82 med min 525 Touring -01 i ca 120 km/h så den går nog under 0,8 om man skulle åka 90-100km/h så inte går BMW så dyrt om man ser till hur bekvämt och säkert man åker också.

edit: jag har manuell låda, det har säkert lite betydelse.

fattar inte hur många säger att dom åker med 0.82 osv på 100kmh,,min sitter ständigt på minst 0.9-1 liter..

Mkt luft i däcken gör susen wink Nä men ska man få den att gå så billigt får man verkligen snål åka. Blandad körning ligger jag strax över litern per mil.



Sök