Jongen skrev:
Vill ju helst ner på ca 0,5 i förbrukning, tyvärr tror jag det är svårt både för BMW och Volvo i den prisklassen.
Det är svårt med alla äldre bilar, som ligger inom din budget.
Nyare BMW 320d går under 0,5. Men de ligger låååångt utanför din budget.
Nyare bilar finns som klarar 0,5. Äldre (= max 25'000kr) bilar är väldigt få, och inget jag skulle vilja köra 10 mil om dagen med.
Äldre dieselbilar har dessutom en (Straff)-skatt, som gör att eventuell besparing i soppa, går rätt ner i statens kassa ändå. 10 mil om dagen räcker inte för att gå plus med en äldre diesel bil.
Om du höjer ribban lite, till 0,6. Så klarar till och med min trimmade V40 T4 den förbrukningen på landsväg om man håller sej under vad skyltarna säger. (Gäller fas-2, 2001-2004. Fas-1, 1996-2000 drar betydligt mer.)
För sju år sedan, köpte jag en Golf III 1,6 GL variant. Körde med den i tre år, den drog 0,7 i stads körning. Uppskattar att den drog någonstans 0.5 - 0.6 ute på vägen. Körde den i tre år utan problem. När jag sålde den, var det pga rosten. (Mitt fel, jag tvättade den i maskintvätt två gånger på de tre åren.)
En golf med minsta motorn, kan du få tag i för 10'000kr, lägg de återstående pengarna på de 0.1 liter/mil som den ligger över ditt mål på bil som drar under 0.5. Du kan köra ganska många mil för de pengarna.
Hoppas du hittar nått!