hej, startar denna nya tråd då det här med knäckta dörrar på grund av isbildning inte bara drabbar golf 5 och dess koncernsyskon utan även toyota och citroen med flera.
har någon en LÖSNING på det här förutom att alltid parkera i varmgarage...
igår surfade jag runt på massor med bilforum på jakt efter en lösning...
det som kom upp om golf 5 var att vw tagit fram en skummgummibit att limma mellan skärm och dörr, men när det fylls upp med is bakom trycks den in i dörren och färgen skrapas av och isen knäcker dörren...
det man kan göra som ansvarsfull ägare är:sopa alltid bort all snö från luftintaget vid rutan, täck rutan med trasmatta vid risk för snö, häll varmvatten under rutan ibland för att smälta is och spola ur dräneringen. kasta ut kupévärmaren, parkera i varmgarage, kör ej på vintern...
jag har även funderat på egna lösingar:dra om dräneringen till motorutrymmet där det är varmt.
kapa bort hörnet på dörren och svetsa ihop dörren och svetsa dit hörnbiten på framskärmen
gör ett uttag i tröskeln innanför framskärmen där vatten kan rinna ut.
förstärka upp dörren med stål så isen knäcks i stället för dörren.
jag tycker detta är ett mycket onödigt problem då detta är lätt att undvika med hjälp av en annan form på tröskeln... golfen är den 18:e bil jag äger och kör på vintern men den första som råkar ut för det här...
-se upp för golfbollen!
-vilken go "svälj" lfboll?