Då tänkte jag skicka upp bilder på själva motorrenoveringen.
Motorn var stum och gick inte runt.
Med diverse oljor lösningsmedel och diesel så släppte tillslut kolvarna och det gick att skriva isär motorn.
Som ni ser på första bilden kan man ju tro att motorn legat på sjöbotten en längre tid.
Oljesump och ventilkåpa demonterad.
Ventilkåpan innan putsningen..
Lite fräschare..
Grisig oljesump.
Lite finare.
Cylinderhuvudet demonterat..
Hyfsat grisigt där inne..
Lite finare nu.
Men nu ska det rivas mer.
Nu är motorn i stort sett helt demonterad.
Nu ska den bara göras rent inne alla kanaler så gott det går samt
horna ur cylindrar.
Motorn hade faktiskt klarat sig riktigt bra.
Men kolla grushögen på backen.. hehe
Cylinderhuvudet fick nya ventilsäten så motorn går att köra på blyfri bensin.
Motorblocket har kommit tillbaks från en speciallist som fixat till alla kanaler samt målat motorn.
Riktigt snyggt och trevligt blev ju resultatet.
Kolvarna hade klarat sig väldigt bra och behövde inte bytas ut.
Bara att klämma dit nya ringar.
Ja men det gick ju att rädda filterhuset också...
Lite färg så blir det ju som nytt.
Alla skruvar tillbaks efter blästring och förzinkning.
Riktigt snyggt resultat.. Som nytt..
Inget får gå till spillo.
Den gamla tändfördelaren renoverades och fungerar perfekt.
Dags att börja slå ihop motorn då..
Cylinderhuvud, grenrör, insug, förgasare och lite annat smått och gott på plats.
Ja nu är motorn i stort sett helt färdigt efter en hyfsat grundlig renovering.
Riktigt snyggt resultat tycker jag själv.
Iofs en liten detalj som inte är helt original.
Men det blev snyggt iallafall...
Ja detta är väl allt jag orkar lägga upp idag.
Blir kanske mer imorgon om jag får tid över.