3545
Sök

Nybörjarcross till fartgalen tjej

17 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
Tänkte köpa cross till våren/sommaren. Jag har kört cross förut och har blivit fäst vid det.
Någon som har några bra tips?

2-takt elr. 4-takt?
Prisgrupp mellan 10 000-20 000

Tack /Annika

126 Inlägg
19 februari 2013
tja.

En 4T 250cc är en bra nybörjar hoj som är stark och lätt att köra & är inte så våldsam. Dom är ganska snälla av sig, dock ingen större adrenalin i dom så blir fort tråkig.

2T 250cc är det lite mer ruter i, dock svagare i för & mellanregister varvtalsmässigt. Men ack så mycket roligare att köra, men det är lite mer en smaksak vilket man väljer.

Fördelar med 2T är att den är lätt och billig att repa.

4T kostar lite mer att reparera och är lite mer svårmeckad än 2T + att dom lägger på sig lite mer vikt, men i 250cc klassen så är nog inte vikten destomer relevant.

Mitt tips på cross vore då sig en Kawasaki KX250 2-takt eller en Kawasaki KXF 250 4-takt. Bägge hojjar är lätta och man gifter sig fort med dom maskinerna, satsa på en 02:a och uppåt.

Även Honda och Yamaha är bra skit:P

Men ALLT som heter kina, no name cyklar osv säger jag då bara glöm dom,priset kan locka. Men det är bara dålig kvalla rakt igenom! Köp hellre en beg märkesmaskin då.

God Tur cool

17 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
Men du tackar! big_smile

370 Inlägg
28 februari 2013
Klart du ska ha en Honda 250 2t wink

2T för att det är enklare samt billigare att reparera.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

126 Inlägg
1 mars 2013
Annikatt skrev:
Men du tackar! big_smile

Så lite så tongue

Sanizz
4 mars 2013
För 10-20 000 kr tycker jag att du absolut inte ska köpa en 4T. Varför? Jo för att chansen att du hittar en fin icke slutkörd för dom pengarna är extremt liten. Reparationer på dom är dyra som fasen, däremot är dom skönare att köra smile (smaksak)

Köp en 2 takt. Men vad som passar dig är det bara att prova sig fram. Som tidigare nämnt så satsa på en märkesmaskin och se till att den är renoverad. Ska du köra crossbana? enduro? skog?

Cross är inte billigt. Du kommer behöva kläder och skydd, justera fjädring m.m så kostnaderna kommer öka ganska snabbt.

Jag har kvitton på 20 000kr från förra året på min 450 4t  smile
Senast redigerat av Sanizz (4 mars 2013)

17 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
Många säger att den är dyrare att laga, de lutar mer åt 2T.
Blir mer enduro/skog såhär i början iallafall.
Tack!big_smile

453 Inlägg
7 mars 2013
Annikatt skrev:
Tack!big_smile

Frågan är hur mkt du kört? och vad har du kört innan?
En 250 2t är inget jag skulle rekommendera till en som bara kört lite (beror på vad du kört innan)

Vad ska du köra? bana? eller bara på någon åker?
Hur lång och vikt är ju där man får utgå ifrån. att sätta en som är 170cm lång och 50kg på en 250 2t utan att kört jätte mkt innan är absolut inget jag rekommenderar

370 Inlägg
7 mars 2013
Timjoh skrev:
Annikatt skrev:
Tack!big_smile

Frågan är hur mkt du kört? och vad har du kört innan?
En 250 2t är inget jag skulle rekommendera till en som bara kört lite (beror på vad du kört innan)

Vad ska du köra? bana? eller bara på någon åker?
Hur lång och vikt är ju där man får utgå ifrån. att sätta en som är 170cm lång och 50kg på en 250 2t utan att kört jätte mkt innan är absolut inget jag rekommenderar

inga problem att gå på 250 2t även om nu skulle vara lite nybörjare.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

453 Inlägg
7 mars 2013
Vet inte om jag kan hålla med om det dock. En 4t har enligt mig jämnare kraft över hela registret vilket betyder att en nybörjare då kan utnyttja motorns kraft och potential mkt lättare.

En 2t kommer alltid va en 2t och motorns karaktär är helt annan och körstilen annorlunda.
Vet många som vill köra 250 2t när dom kört 250 4t ett tag då det är mer jobb att köra en 2t. Roligare enligt många. Orkar inte göra något långt inlägg om varför, hon får välja själv i slutändan. Men mitt tips börja med 4t tror du kommer kunna utnyttja kapaciteten i den mer än en 2t, och på så vis ha roligare smile

Edit: Förövrigt är längd och vikt det som är det viktigaste är du kort och lätt är att rekommendera en 250 2t riktigt elakt, då kraften är riktigt bra i dessa maskiner. Men regga dig på Sporthoj.com där lär du får all information och hjälp du behöver smile
Senast redigerat av Timjoh (7 mars 2013)

Sök