3102
Sök

Hur fungerar WyWallet? (Kolla upp regnummer via sms)

German Engineering
9 083 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#1
Som de flesta vet så känner många igen numret 72503 om man vill söka på ett fordons regnr.
Men från och med 31 januari upphörde tjänsten hos Transportstyrelsen. Numera sköts betaltjänsten via WyWallet.
Har någon installerat tjänsten på sin mobil och hur funkar det rent praktiskt att söka på ett regnr?
Och vad kostade en sökning via sms?
Senast redigerat av CarpeDiem (20 februari 2013)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

442 Inlägg
20 februari 2013
#2
Nja, läs på lite. smile

Tjänsten är kvar på samma sätt hos TS, med samma nummer och samma belopp. Däremot måste man registrera sin telefon för betaltjänster hos just WW vilket gäller all sms-handel som sker efter 1 februari.

Citerar Transportstyrelsen:

Transportstyrelsen har två sms-tjänster. Via sms-tjänsten Vem äger fordonet? kan du på ett enkelt sätt få fordons- och ägaruppgifter direkt till din mobiltelefon genom att du skickar aktuellt registreringsnummer till 72503. Vi har även sms-tjänsten Besiktningsuppgifter som, precis som namnet antyder, ger dig besiktningsuppgifter via sms. Skriv bes. före aktuellt registreringsnummer (exempelvis bes.mlb318) och skicka det till nummer 72503.

Från och med 1 februari 2013 måste du ansluta dig till teleoperatörernas tjänst WyWallet för att kunna använda betaltjänster med din mobil. Läs mer om WyWallet och hur du ansluter dig.

German Engineering
9 083 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#3
Försökte kolla upp ett regnr via appen Mina Fordon och fick ett sms av min operatör som lyder såhär:

"Hej! Ditt sms-köp misslyckades. Efter den 31 januari måste du ha ett konto hos WyWallet för att kunna fortsätta göra mobila betalningar. Har du en smartphone kan du ladda ner WyWallet-appen här: WyWallet, annars går det bra att skapa ett konto på deras webbsida: http://konto.wywallet.se. Vissa kollektivtrafikbolag har valt egna biljettlösningar. Vänd dig därför till ditt lokala kollektivtrafikbolag för information om hur du löser biljett efter 31 januari. Mvh Tele2 och Comviq"

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
20 februari 2013
#4
Och WyWallet är den sämsta skiten som någonsin kommit till mobiltelefoni.
Förstår inte varför man ska ta ett välfungerande system, och totalförstöra det med först en jävla skit app, sen massa jävla avgifter på det.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

362 Inlägg
20 februari 2013
#5
Carpe Diem, Det är ett eu-beslut som lett fram till att man måste ha något slags konto när man betalar via telefonen. Registrera dig en gång så kommer alla betalsms fungera som vanligt sedan.

Thunderbird88, Vad är det för skillnad? Det fungerar ju precis som vanligt..
Senast redigerat av kallabaz (20 februari 2013)


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
20 februari 2013
#6
Kallabaz: därför att du måste betala för fakturan t.ex. Sen så är det 3% på att föra över pengar och sån skit. Jag ogillar det, speciellt när det fungerade så bra innan. Fungerade för alla, till och med dom som fortfarande kör Nokia 3310. Nya skiten gör inte det.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

German Engineering
9 083 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#7
kallabaz skrev:
Carpe Diem, Det är ett eu-beslut som lett fram till att man måste ha något slags konto när man betalar via telefonen. Registrera dig en gång så kommer alla betalsms fungera som vanligt sedan.
Jag har läst recensioner om WyWallet och den har fått dålig kritik. Sen är det omständigt att man måste skriva in kontokortsnummer. Har också hört att WyWallet säljer vidare personuppgifter till "andra parter" så kommer absolut inte registrera mig på denna dumma påhitt.
Senast redigerat av CarpeDiem (20 februari 2013)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

362 Inlägg
20 februari 2013
#8
Thunderbird88 skrev:
Kallabaz: därför att du måste betala för fakturan t.ex. Sen så är det 3% på att föra över pengar och sån skit. Jag ogillar det, speciellt när det fungerade så bra innan. Fungerade för alla, till och med dom som fortfarande kör Nokia 3310. Nya skiten gör inte det.
Det var konstigt. Jag registrerade ett konto via datorn, och nu fungerar det precis som vanligt och pengarna dras på mitt abonnemang. Smidigt som fasen. Kan köra på en 3310 om jag så vill.


442 Inlägg
20 februari 2013
#9
Ibland är det en fördel att läsa på kring villkoren så man förstår vad det är man tittar på.

3% i avgift - ja - men det gäller BARA då man för över pengar mellan sitt konto från Wywallet.

Pris för direktöverföringar
Det kostar 1 kr att skicka pengar till någon annans WyWallet-konto och 3 % av beloppet när du för över pengar från ditt WyWallet-konto till ditt bankkonto. Vi bjuder på dessa avgifter fram till sista juni 2013.
Sms-tjänster fungerar till samma kostnad precis som vanligt, bara det att man måste vara registrerad för tjänsten (där man själv kan välja att det antingen dras på abonnemanget eller via bankkontot).

Frågor och svar vid oklarheter finner ni här:

http://wywallet.se/tjanster-priser/
Senast redigerat av MiWi (20 februari 2013)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 februari 2013
#10
går ju faktisk och ringa kundtjänst annars om man är så petnoga och inte vågar regga sig på nått


90 Inlägg
21 februari 2013
#11
Eller så går man bara in på transportstyrelsens hemsida och kollar upp allt där ;p

Kvinnor kör bättre än män, för de slipper hålla ögonen på de kurvor som sitter bredvid dem.

362 Inlägg
21 februari 2013
#12
jennynatalie skrev:
Eller så går man bara in på transportstyrelsens hemsida och kollar upp allt där ;p
Men där får du väl inte fram ägaren om du inte har tillgång till fax eller om den ägs av ett företag?


Forummoderator
2 924 Inlägg
21 februari 2013
#13
CarpeDiem skrev:
Jag har läst recensioner om WyWallet och den har fått dålig kritik. Sen är det omständigt att man måste skriva in kontokortsnummer. Har också hört att WyWallet säljer vidare personuppgifter till "andra parter" så kommer absolut inte registrera mig på denna dumma påhitt.
Väldigt många som utger omdömen är mot förrändringar av princip och/eller väldigt snabba på att kritisera negativt innan de ens förstått hur det ska fungera...

Varför skulle man behöva uppge kontokortsnummer när hela grejjen med detta är att det faktureras via mobilfakturan eller har jag missförstått något? roll

~ Life is short, have FUN! ~

German Engineering
9 083 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#14
peegee skrev:
CarpeDiem skrev:
Jag har läst recensioner om WyWallet och den har fått dålig kritik. Sen är det omständigt att man måste skriva in kontokortsnummer. Har också hört att WyWallet säljer vidare personuppgifter till "andra parter" så kommer absolut inte registrera mig på denna dumma påhitt.
Väldigt många som utger omdömen är mot förrändringar av princip och/eller väldigt snabba på att kritisera negativt innan de ens förstått hur det ska fungera...

Varför skulle man behöva uppge kontokortsnummer när hela grejjen med detta är att det faktureras via mobilfakturan eller har jag missförstått något? roll
Har du ens läst recensioner om WyWallet överhuvudtaget?

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Forummoderator
2 924 Inlägg
21 februari 2013
#15
CarpeDiem skrev:
peegee skrev:
CarpeDiem skrev:
Jag har läst recensioner om WyWallet och den har fått dålig kritik. Sen är det omständigt att man måste skriva in kontokortsnummer. Har också hört att WyWallet säljer vidare personuppgifter till "andra parter" så kommer absolut inte registrera mig på denna dumma påhitt.
Väldigt många som utger omdömen är mot förrändringar av princip och/eller väldigt snabba på att kritisera negativt innan de ens förstått hur det ska fungera...

Varför skulle man behöva uppge kontokortsnummer när hela grejjen med detta är att det faktureras via mobilfakturan eller har jag missförstått något? roll
Har du ens läst recensioner om WyWallet överhuvudtaget?
Mitt inledande statement är mer i generell term... men jo jag har läst några negativa recensioner om WyW och det är väl inte upplagt för en succe... men som sagt om ett par månader har kanske folk vant sig eller så har den negativa kritiken blivit ett faktum?

Men som sagt varför måste man ange kontokortsnummer?

~ Life is short, have FUN! ~

442 Inlägg
21 februari 2013
#16
CarpeDiem skrev:
Har du ens läst recensioner om WyWallet överhuvudtaget?
Har du testat själv istället för att enbart läsa recensioner? wink

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
21 februari 2013
#17
Man gillar att skylla på eu-regler i sverige. SL försökte ju samma sak i stockholm via SMS-biljetter för bussar och tåg. Men det fick man backa på va jag vet, för det var ingen som "reggade" sitt kontantkortsnummer alls.

Jag gissar på att Transportstyrelsen passade på att göra nån "offentlig" upphandling för tjänsten  (vi vet ju vid dethär laget hur det går till i kommuner osv med upphandlingar)
WyWallet kommer tjäna lite bra semi-skattepengar ett tag nu med andra ord, utan krav på att det ska vara bra och smidigt.

Hela eu-kontanskortsbetalningsgrejen är så löjlig, när man ska spåra allt och allas köpvanor när andra stora summor flyttas av höga pampar för att undvika skatter. Det är ju den ursäkten man har för direktivet, stävja pengatvätt och skattebrott.
Men konstigt att man fortfarande kan använda vanliga kontanter, sedlar och mynt går ju inte att spåra när man betalar.
Ergo: Känn dig som en brottsling varje gång du handskas med kontanter! Haha.

Men man kan spekulera i om transportstyrelsen tyckte att det var för många förfrågningar till databasen,nu när alla med en mobil kan kolla och många bildelskedjor alltid söker på reggnummret.


442 Inlägg
21 februari 2013
#18
wadde skrev:
Man gillar att skylla på eu-regler i sverige. SL försökte ju samma sak i stockholm via SMS-biljetter för bussar och tåg. Men det fick man backa på va jag vet, för det var ingen som "reggade" sitt kontantkortsnummer alls.

Jag gissar på att Transportstyrelsen passade på att göra nån "offentlig" upphandling för tjänsten  (vi vet ju vid dethär laget hur det går till i kommuner osv med upphandlingar)
WyWallet kommer tjäna lite bra semi-skattepengar ett tag nu med andra ord, utan krav på att det ska vara bra och smidigt.

Hela eu-kontanskortsbetalningsgrejen är så löjlig, när man ska spåra allt och allas köpvanor när andra stora summor flyttas av höga pampar för att undvika skatter. Det är ju den ursäkten man har för direktivet, stävja pengatvätt och skattebrott.
Men konstigt att man fortfarande kan använda vanliga kontanter, sedlar och mynt går ju inte att spåra när man betalar.
Ergo: Känn dig som en brottsling varje gång du handskas med kontanter! Haha.

Men man kan spekulera i om transportstyrelsen tyckte att det var för många förfrågningar till databasen,nu när alla med en mobil kan kolla och många bildelskedjor alltid söker på reggnummret.
Som tidigare sagt (se mitt inlägg högst upp), det sker fortfarande via dem och inte en extern aktör. Vad för upphandling du pratar om är en bra fråga.

Enda skillnaden är att ALLA betaltjänster sker via WyWallet, därav att man måste vara registrerad där. Ingen extra avgift sker vid Sms-köp (finns även det att läsa högre upp i länken jag bifogade).

SL i sin tur har en extern tjänst som även den började gälla den 1 februari. Än så länge har det varit en stor nedgång på köp utav SMS-biljetter, däremot kan man inte se än om en ökning skett på andra biljettformer.
Senast redigerat av MiWi (21 februari 2013)

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
21 februari 2013
#19
Jag misstänker att wywallet tvingades fram pga alla idioter som man kan läsa om i tidningarna "men jag visste inte att det kostade pengar" "blev lurad av gratis appen" "telia/tre/telenor med flera vill ha 5723806723895720kr för surf i thailand" osv...

Är man en idiot som inte klarar av att läsa att det kostar pengar att lägga till nya saker i ett spel/surfa utomlands så förtjänar man att bli av med sina pengar och ev omyndigförklarad för man klara uppenbarligen inte av att läsa vad det stog innan man klickar på OK...


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
21 februari 2013
#20
Miwi: Ja det är alltså en tjänst av ett utomstående företag, för en myndighet = Offentlig upphandling om vem som ska få tjänsten.



Sök