2182
Sök

Spindelled lossnade efter bilen varit inne på verkstad, höll på att köra åt helvete (hur vanligt?)

62 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#1
Jag besiktade bilen för några veckor sedan, fick nedslag på glapp högre nedre spindelled. Så några dagar senare lämnade jag in bilen på en verkstad.

Dagen efter jag hämtat ut den så är jag på väg ut på på motorvägen och när jag accelererar dunkar det till vid höger hjul och bilen sticker helt plötsligt åt höger under en halv sekund och jag är nära att köra åt helvete. När jag reflexmässigt parerar åt vänster så sticker bilen åt vänster istället och jag hamnar i vänsterfilen (på landsväg hade jag hamnat i motgående körfält). Jag tänkte först att jag måste ha kört på något men samma fenomen händer igen några gånger till under samma färd. Är nära att köra åt helvete en gång till och hamnar i motgående körfält en gång på en landsväg - som tur hade jag inte möte.

Upptäcker nu att ratten står i 45 graders vinkel när bilen går rakt framåt. Jag stannar vid en mack och ser då att höger hjul pekar lite åt höger fast vänster hjul är rakt. När jag kollar innanför hjulet så ser jag att den nya spindelleden inte sitter fast. Kör hemåt väldigt sakta och försiktigt...

På ombesiktningen säger de att verkstan inte gjort sitt jobb. När jag snackar med verkstan så säger de att "Det är sånt som kan hända" och tar inget ansvar alls.

Hade jag haft möte när bilen krängde åt sidan så hade jag kanske inte suttit här idag.

Därför undrar jag hur vanligt det är att spindelleden bara lossnar sådär. Kan jag kräva något av verkstan?

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
20 februari 2013
#2
de där ska absolut inte kunna hända ifall man dragit fast allt och gjort de ordentligt!!!

hellre pallbocks kung än trailer queen

3 860 Inlägg
20 februari 2013
#3
det är bara att vara på dom på verkstan! det ska dom göra som backjobb så är det bara!

Vägrar dom så går får du kanske gå vidare till http://www.arn.se/ eller kanske http://www.konsumentverket.se/ vet inte vilket som passar bässt men tippar på ARN till en början iaf.

Vad gäller det för bil?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

6 630 Inlägg
20 februari 2013
#4
Confidence skrev:
Jag besiktade bilen för några veckor sedan, fick nedslag på glapp högre nedre spindelled. Så några dagar senare lämnade jag in bilen på en verkstad.

Dagen efter jag hämtat ut den så är jag på väg ut på på motorvägen och när jag accelererar dunkar det till vid höger hjul och bilen sticker helt plötsligt åt höger under en halv sekund och jag är nära att köra åt helvete. När jag reflexmässigt parerar åt vänster så sticker bilen åt vänster istället och jag hamnar i vänsterfilen (på landsväg hade jag hamnat i motgående körfält). Jag tänkte först att jag måste ha kört på något men samma fenomen händer igen några gånger till under samma färd. Är nära att köra åt helvete en gång till och hamnar i motgående körfält en gång på en landsväg - som tur hade jag inte möte.

Upptäcker nu att ratten står i 45 graders vinkel när bilen går rakt framåt. Jag stannar vid en mack och ser då att höger hjul pekar lite åt höger fast vänster hjul är rakt. När jag kollar innanför hjulet så ser jag att den nya spindelleden inte sitter fast. Kör hemåt väldigt sakta och försiktigt...

På ombesiktningen säger de att verkstan inte gjort sitt jobb. När jag snackar med verkstan så säger de att "Det är sånt som kan hända" och tar inget ansvar alls.

Hade jag haft möte när bilen krängde åt sidan så hade jag kanske inte suttit här idag.

Därför undrar jag hur vanligt det är att spindelleden bara lossnar sådär. Kan jag kräva något av verkstan?

Åkte du till auktoriserad verkstad eller skuttverkstaden runt-hörnet?

De/Dem

62 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#5
Bilen är en Mitsubishi Space Star, verkstan var en liten skitverkstad men den har funnits där länge.

226 Inlägg
20 februari 2013
#6
oavsett auktoriserad eller inte så får man se till att det misstag som gjorts ordnas på bästa sätt.
göra jobbet rätt och möjligen ombesiktiga bilen åt dig är inte för mycket begärt.


2 845 Inlägg
20 februari 2013
#7
yikes Vadå sånt som kan hända, Har man gjort det ordentligt så ska det inte hända, och får heller inte hända.

Detta kallar jag rent slarv, eller okunnighet, vet man inte vad man gör ska man heller inte göra det, och definitivt inte i framvagnen.

Jag själv har bytt åtskilliga spindelleder, både skruvade och pressade och aldrig hänt. Tror knappt jag hört det heller.

Stå på dig, du har all rätt på din sida. Lycka till!

P.S Tur det gick bra, kunde ju gått rätt åt H-vete som du skrev.

1 160 Inlägg
20 februari 2013
#8
kvällsposten gillar sånt här. fråga om han vill vara med intervju. ett dåligt rykte är väl aldrig  fel eller.

477 Inlägg
21 februari 2013
#9
absolut verkstadens fel då du bör har garanti på det utförda jobbet och delarna (om du inte köpt materialet själv förståss)
har vart med om en gång, dock före provkörning. efter bytet av en spindelleden på en bil skulle jag dubbelkolla att glappet inte fanns kvar, satte brytjärnet i mellan och länkarmen med spindeln gick rätt igenom infästningen fast lås bulten var fullt dragen och konan dragit ihop sig... visade sig att det fanns två olika grovlekar på tappen och fast de var beställt på reg nummret så hade ja fått den "lilla", utan att veta om att det fanns 2 olika att välja på då!

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!


Sök