5021
Sök

Behöver råd ang motor som rasat, gått 5500 mil och fukt i hela motorn !

113 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#1
Tja! I förra veckan la morsans bil av. Bogserade till verkstad och det visade sig att hela motorn var full med fukt och vatten. Bilen har bara gått 5500 mil och är 3 år gammal. Blir en kostnad på runt 40,000 fick vi höra idag och vi ska stå för 25%. Känns sådär kul för morsan, kan hon gå vidare på något sätt med detta eller är det bara att acceptera ? Menar på en 3 år gammal bil.

Mvh !

Ska vi åka hem ? :)

10 164 Inlägg
20 februari 2013
#2
Har hon inte försäkring som täker motorhaveri?

köpte hon bilen helt ny borde en garanti finnas om den inte gått ut ioförsig.

Vad är det för bil föresten?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

914 Inlägg
20 februari 2013
#3
Vad är det för bil?Är ni första ägare?Är den servad enligt tillverkaren?Är den lämnad till en märkesverkstad.

2 751 Inlägg
20 februari 2013
#4
självrisken borde täcka det!

Who Djaa bless no man curse

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 februari 2013
#5
Det skall ni inte behöva stå för, de flesta biltillverkare och försäkringsbolag har garantier på drivlinan som täcker mer än tre år och 5.000mil? Jag hade själv bett om en annan verkstads åsikt upptill, tänkte berätta om en nyare BMW som fick motorproblem vid cirka 5.000mil. Enligt verkstad nummer ett hade motorn havererat på grund av sot och det billigaste alternativet var ett motorbyte, verkstad nummer två bytte några tändspolar på garanti från tillverkaren sedan gick bilen som om den vore ny igen.

Det fallet var uppe på ett märkesforum för något år sedan, så det har hänt förr att verkstäder drar knepiga slutsatser minst sagt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

113 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#6
Skrev lite hastigt innan, är en 207 cab 2009, hon köpte den i maj förra året. Med försäkringen så blir hennes kostnad ca 10,000 kr. Nu är den på Holmgrens bil och de skickade upp foton och allt på hur motorn såg ut till peugeots huvudkontor men Peugeot vägrade ta på sig det. Den är servad precis som den ska.
Senast redigerat av Perchen (20 februari 2013)

Ska vi åka hem ? :)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 februari 2013
#7
Perchen skrev:
Skrev lite hastigt innan, är en 207 cab 2009, hon köpte den i maj förra året. Med försäkringen så blir hennes kostnad ca 10,000 kr. Nu är den på Holmgrens bil och de skickade upp foton och allt på hur motorn såg ut till peugeots huvudkontor men Peugeot vägrade ta på sig det. Den är servad precis som den ska.

När är bilen byggd? vad jag kan se kan er bil hamnat lite olyckligt till när det gäller garantier, Peugeot har 8år och 15.000mils motorgaranti som gäller fram till den första januari 2009 sedan tre år och 10.000mils garanti därefter.

Är det den senare garantin som gäller er bil, och bilen är drygt tre år gammal?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

113 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#8
Vet bara just nu att bilen är uttagen maj tror jag 2009, men bilen är tillverkad april 2008. Angående garantier vet jag inget än, ska snacka mer med morsan imorgon. Men försäkringen hon hade som jag förstått det så ska hon stå för 25% av reparationskostnaden, nån typ av självrisk antar jag då. Men bilen har gått mellan 5000-6000 mil, vet inte exakta siffran. Och enligt verkstaden var topplockspackningen hel och allt annat med, han hade läst något om att motorerna byggdes för "täta" tydligen vad han sagt till morsan.

Ska vi åka hem ? :)

113 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#9
Kollade i serviceboken idag och där står det motorgaranti i 8 år så Peugeot får fan stå för skiten !

Ska vi åka hem ? :)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 februari 2013
#10
Perchen skrev:
Kollade i serviceboken idag och där står det motorgaranti i 8 år så Peugeot får fan stå för skiten !

Kanon det innebär att er bil utan tvekan står under garanti. Om Peugeot nekar är det därmed upp till dem att bevisa varför de anser att garantin är förverkad på just er bil, så stå på er!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 123 Inlägg
21 februari 2013
#11
Kontrollera att alla stämplar finns i serviceboken, om det skjutits lite på någon service tror jag de slår ifrån sig alla krav på garanti.


113 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#12
Verkstaden skulle ta upp allt med Peugeot, de ansåg också att vi har rätten på vår sida. Servicen ska stämma allihop såvitt jag vet smile

Ska vi åka hem ? :)

CLASSIFIED
646 Inlägg
21 februari 2013
#13
Allt beror ju på vad som har orsakat felet. Fukt, kondensvatten eller kylarvätska?


113 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#14
Fukt sa de på verkstaden som rivit det, ingen kylarvätska eller liknande

Ska vi åka hem ? :)

CLASSIFIED
646 Inlägg
21 februari 2013
#15
Vetitusan om det inte hade varit bättre med kylarvätska då det är relaterat med motorproblem. Har aldrig hört talas om att en motor skulle vara full av vanligt vatten. Kör ni väldigt korta sträckor med bilen så den inte kommer upp i arbetstemp, kan ju kondensvatten bildas i motorn. Men att ha gått så långt som haveri låter galet!


113 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#16
Går normalt, både långa och korta sträckor, så fukt och rasad motor efter 5000 mil är något som är galet.

Ska vi åka hem ? :)

6 655 Inlägg
22 februari 2013
#17
Perchen skrev:
Fukt sa de på verkstaden som rivit det, ingen kylarvätska eller liknande

Yttre eller inre läckage?

De/Dem

113 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#18
Malheus skrev:
Perchen skrev:
Fukt sa de på verkstaden som rivit det, ingen kylarvätska eller liknande

Yttre eller inre läckage?

Vet inte alls faktiskt, allt de sa på verkstaden är att de också tyckte det var skumt eftersom motorn gjorde som den gjorde. Får se vad de kommer fram till närmare.

Ska vi åka hem ? :)

1 365 Inlägg
22 februari 2013
#19
Men så kör du inte Peageåååååå heller. Allt kan hända på en fransk bil och det förvånar mig ringa att de dragit ner sin motorgaranti till 3 år. Det är väl knappt så skiten håller så länge..

Har du fått reda på vad felet är förutom det diffusa fuktproblemet? Har den kass kompression? Har topplockspackningen gått så toppen är skev eller vad har egentligen hänt? En verkstad bör ha en skyldighet att informera dig om vilket det faktiska problemet är om de ska suga ur 40 000.


luuundh skrev:
Vetitusan om det inte hade varit bättre med kylarvätska då det är relaterat med motorproblem. Har aldrig hört talas om att en motor skulle vara full av vanligt vatten. Kör ni väldigt korta sträckor med bilen så den inte kommer upp i arbetstemp, kan ju kondensvatten bildas i motorn. Men att ha gått så långt som haveri låter galet!


113 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#20
Richtenb skrev:
Men så kör du inte Peageåååååå heller. Allt kan hända på en fransk bil och det förvånar mig ringa att de dragit ner sin motorgaranti till 3 år. Det är väl knappt så skiten håller så länge..

Har du fått reda på vad felet är förutom det diffusa fuktproblemet? Har den kass kompression? Har topplockspackningen gått så toppen är skev eller vad har egentligen hänt? En verkstad bör ha en skyldighet att informera dig om vilket det faktiska problemet är om de ska suga ur 40 000.


luuundh skrev:
Vetitusan om det inte hade varit bättre med kylarvätska då det är relaterat med motorproblem. Har aldrig hört talas om att en motor skulle vara full av vanligt vatten. Kör ni väldigt korta sträckor med bilen så den inte kommer upp i arbetstemp, kan ju kondensvatten bildas i motorn. Men att ha gått så långt som haveri låter galet!


Eftersom det är morsans bil så vet jag inte mycket mer än att topplockspackningen är hel osv. Men killen på verkstaden sa nåt om att tydligen har citroen haft dessa problem med, så vi får se vad som händer. Tror de skulle höra av sig idag med besked om fortsatt

Ska vi åka hem ? :)


Sök