3107
Sök

Lånade pengar till polare för bil.

DEVIL
1 171 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
Det är så att min polare gick i tankarna om att köpa en bil hos en bilhandlare, rätt som det var så tog han lån och hade ingen handpenning, han fick heller inte ta ett lån till, så han frågade mig om jag kunde lägga handpenningen på 20,900kr, jag gick med på att lägga dom pengarna i bilen (vart står jag nu, finns inga papper skrivna att jag la pengar i bilen) enda jag har är ett kvitto på att jag satte in pengarna till företaget som sålde bilen som handpenning.

Nu vill han inte betala tillbaks, hur löser jag detta på bästa sätt? Har jag nån chans att gå till Kronofogden?

Då jag enbart har ett kvitto från banken där det står Bilhandlarens Firma namn på, och summan (och att det är insatt av mig såklart)

bmw m power

Livsnjutare
1 707 Inlägg
20 februari 2013
Legosoldaten skrev:
Det är så att min polare gick i tankarna om att köpa en bil hos en bilhandlare, rätt som det var så tog han lån och hade ingen handpenning, han fick heller inte ta ett lån till, så han frågade mig om jag kunde lägga handpenningen på 20,900kr, jag gick med på att lägga dom pengarna i bilen (vart står jag nu, finns inga papper skrivna att jag la pengar i bilen) enda jag har är ett kvitto på att jag satte in pengarna till företaget som sålde bilen som handpenning.

Nu vill han inte betala tillbaks, hur löser jag detta på bästa sätt? Har jag nån chans att gå till Kronofogden?

Då jag enbart har ett kvitto från banken där det står Bilhandlarens Firma namn på, och summan (och att det är insatt av mig såklart)

Klart värt att vända dig till fogden, går det till tingsrätten så har du bevis..

Begär kvitto från bilhandlaren att det var till handpenningen bara.

Riktigt svin!

DEVIL
1 171 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
HereComesTrouble skrev:
Legosoldaten skrev:

Klart värt att vända dig till fogden, går det till tingsrätten så har du bevis..

Begär kvitto från bilhandlaren att det var till handpenningen bara.

Riktigt svin!

Får göra det, tack så mycket!

bmw m power

Avstängd
10 388 Inlägg
20 februari 2013
Så dags nu, men att låna ut dom summorna utan att skriva ett skuldebrev är bra dumt.

Men, jag är däremot (tyvärr) inte lika säker på att du kan gå vidare. Det får då möjligen bli om du kan få ett kvitto från bilhandlaren (som redan påpekat). Men ring och prata med fogden som steg ett, så vet du ju vad som krävs osv.

Men, hur eller hur hoppas jag det löser sig.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

403 Inlägg
20 februari 2013
Legosoldaten skrev:

Frågan är om du kan göra polisanmälan om du har detta bevis att du satt in pengar på bilhandlarens konto.
Annars har du haft otur att få en sådan "vän".

Hoppas det löser sig.

48 Inlägg
20 februari 2013
Har du inget skriftligt avtal mellan dig och honom eller vittne på att ni slöt ett avtal muntligt så är det kört.

* A mother like no other *

DEVIL
1 171 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
Forever_alone skrev:
Har du inget skriftligt avtal mellan dig och honom eller vittne på att ni slöt ett avtal muntligt så är det kört.

Så inte ens om jag får kopia på att jag överfört pengarna kommer det att gå bra för mig?

bmw m power

1 215 Inlägg
20 februari 2013
men om du har lagt handpenningen så är det väl bara du som kan köpa bilen ? hur hjälper det din kompis då? eller är jag fel ute nu?

48 Inlägg
20 februari 2013
Nej tyvärr.. Har själv haft samma problem med ett jävla arsle till människa och har du inget som styrker att ett avtal har ingåtts er emellan så  kan de inte fastställa skulden till någon annan än dig.. Annars kunde ju vem som helst hävda att det är någon annans fel att de har skulder eller kräva vem som helst på pengar.. =/

* A mother like no other *

95 Inlägg
20 februari 2013
Sälj skulden å låt din polare få smaka på egen medicin. ..
Han är ingen polare ändå som han betett sig..

Tänk va en svetsloppa kan ställa till det!!
Därför använder jag carbon & glasfiber.

342 Inlägg
21 februari 2013
Av din beskrivning att döma finns endast bevis för att pengar förts över, från ditt konto till bilhandlaren.
Om bilhandlaren, eller annan part som inte bedöms vara jäv, kan intyga din och din "kompis" överenskommelse bör du ha en liten chans, men det lämnar fortfarande generöst utrymme för din "kompis" att klara sig genom påhittat försvar då ord står mot ord.
Dessutom lär den tvisten avgöras i ett civilrättsligt mål, som du själv får ta initiativ till.
Då inget skriftligt avtal finns lär detta inte intressera polisen är jag rädd.

Kronofogden lär också kräva mer handfasta bevis innan de drar på alltför stora växlar. Finns inga handgripliga bevis för fordringen tillåts alltid motparten inkomma med en förklaring. En fordring dras endast igång efter dess om Kronofogden anser att det är styrkt att ditt krav verkligen existerar på de grunder du anger.
Kommer de till annan uppfattning, vilket är troligt då skriftliga bevis saknas, lägger de ned din fordran och du får betala administrationsavgift på ... Var det 350-400 kronor, vill jag minnas (betalas i samband med att du inkommer med din fordran, fullföljs den tillkommer dubbla avgiften för fordran till den som kravet riktas mot, varav du får tillbaka motsvarande den avgift du erlagt).

Eventuellt kvitto från bilhandlaren betyder ingenting. Den visar enbart att en transaktion skett och mellan vilka konton. Det beskriver knappast villkoret bakom överföringen.
För att styrka villkoren krävs någon form av bindande avtal, som i en tvist tydligast bevisas just skriftligen.
Avtalet ska redovisa beloppets storlek, att det rör sig om ett lån, återbetalningsplan och villkor för eventuell ränta, villkor för dröjsmålsränta och villkor vid utebliven återbetalning samt givetvis tydliga uppgifter mellan vilka personer som ingått avtalet och deras giltiga signaturer/underskrifter.

Om ingen eller inget kan intyga ert upplägg så står ord mot ord i den här situationen.
Och det är en situation där du helt och hållet är utlämnad till din "väns" moral att göra rätt för sig.
Då han redan visat ovilja att betala tillbaka låter detta för mig som dyra och sura läropengar.
Så mycket var er vänskap värd.
Senast redigerat av 9Femma (21 februari 2013)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

59 Inlägg
21 februari 2013
Hur motiverar han att skulden inte ska betalas? Kanske fråga med en liten dold mikrofon eller ett inspelat telefonsamtal. Är det en nära vän som gör så här? Skandal!

2 751 Inlägg
21 februari 2013
vilket lågliv till polare du har

Who Djaa bless no man curse

Sempre Inter
537 Inlägg
21 februari 2013
Gå och slå sönder bilen..och honom.. thats what i would do.
Senast redigerat av Akuma (21 februari 2013)

Elvis
HPC KayTown

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 februari 2013
"polare" var ett starkt ord...
Jag har 2 vänner här i världen jag skulle vara okey med att låna ut dom summorna till, och båda har jag känt enda sen man gick på lekis!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

366 Inlägg
21 februari 2013
Jag vet mycket väl hur det är när man har lånat ut något och sen aldrig får tillbaka sakerna, i mitt ärende så gäller det 2 däck som jag tyvärr har lånat ut till en äcklig idiot som inte lämnar tillbaka! Vad kan man lära sig av detta? Jo låna aldrig ut NÅGOT till NÅGON om du inte vill bli av med det!

BTW Hoppas att trådskaparen får tillbaka sina pengar på något sätt !
Senast redigerat av mejmotorsport (21 februari 2013)

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
21 februari 2013
Haha glöm kronofogden och polisanmälan, tro mig det enda som hjälper i sånna här situationer är extremt våld.  Har kompisar som har varit/är i samma situation som du. Och det ända du kan göra för att få dina pengar är tyvärr att använda grovt våld. 

Har han inga pengar så tvinga han att skriva över bilen på dig.
Senast redigerat av B-Body (21 februari 2013)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

DEVIL
1 171 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
Verkar som att jag sitter i skiten då tongue

bmw m power

Livsnjutare
1 707 Inlägg
21 februari 2013
Prova med fogden först, det är inte dom som avgör vad som är rätt eller fel.
Det blir Tingsrättens uppgift när det väl kommer dit.

Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt, dock betydligt svårare att bevisa.

Måste finnas någon form av sms trafik eller liknande som kan styrka din version?
Även bilhandlaren kanske uppmärksammat något?

I mina ögon blir det svårare för honom att förklara varför du skulle ge honom 20k bara för att vara snäll.

I vilket fall så lycka till!

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
21 februari 2013
Legosoldaten skrev:
Verkar som att jag sitter i skiten då tongue

Beror på hur man ser på saken, få han och sitta i skiten tonguecoolcoolcool

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Sök