Av din beskrivning att döma finns endast bevis för att pengar förts över, från ditt konto till bilhandlaren.
Om bilhandlaren, eller annan part som inte bedöms vara jäv, kan intyga din och din "kompis" överenskommelse bör du ha en liten chans, men det lämnar fortfarande generöst utrymme för din "kompis" att klara sig genom påhittat försvar då ord står mot ord.
Dessutom lär den tvisten avgöras i ett civilrättsligt mål, som du själv får ta initiativ till.
Då inget skriftligt avtal finns lär detta inte intressera polisen är jag rädd.
Kronofogden lär också kräva mer handfasta bevis innan de drar på alltför stora växlar. Finns inga handgripliga bevis för fordringen tillåts alltid motparten inkomma med en förklaring. En fordring dras endast igång efter dess om Kronofogden anser att det är styrkt att ditt krav verkligen existerar på de grunder du anger.
Kommer de till annan uppfattning, vilket är troligt då skriftliga bevis saknas, lägger de ned din fordran och du får betala administrationsavgift på ... Var det 350-400 kronor, vill jag minnas (betalas i samband med att du inkommer med din fordran, fullföljs den tillkommer dubbla avgiften för fordran till den som kravet riktas mot, varav du får tillbaka motsvarande den avgift du erlagt).
Eventuellt kvitto från bilhandlaren betyder ingenting. Den visar enbart att en transaktion skett och mellan vilka konton. Det beskriver knappast villkoret bakom överföringen.
För att styrka villkoren krävs någon form av bindande avtal, som i en tvist tydligast bevisas just skriftligen.
Avtalet ska redovisa beloppets storlek, att det rör sig om ett lån, återbetalningsplan och villkor för eventuell ränta, villkor för dröjsmålsränta och villkor vid utebliven återbetalning samt givetvis tydliga uppgifter mellan vilka personer som ingått avtalet och deras giltiga signaturer/underskrifter.
Om ingen eller inget kan intyga ert upplägg så står ord mot ord i den här situationen.
Och det är en situation där du helt och hållet är utlämnad till din "väns" moral att göra rätt för sig.
Då han redan visat ovilja att betala tillbaka låter detta för mig som dyra och sura läropengar.
Så mycket var er vänskap värd.
Senast redigerat av 9Femma (21 februari 2013)
Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!