3418
Sök

Lånade pengar till polare för bil.

DEVIL
1 171 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
HereComesTrouble skrev:
Prova med fogden först, det är inte dom som avgör vad som är rätt eller fel.
Det blir Tingsrättens uppgift när det väl kommer dit.

Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt, dock betydligt svårare att bevisa.

Måste finnas någon form av sms trafik eller liknande som kan styrka din version?
Även bilhandlaren kanske uppmärksammat något?

I mina ögon blir det svårare för honom att förklara varför du skulle ge honom 20k bara för att vara snäll.

I vilket fall så lycka till!

Jovisst finns det sms trafik där jag nämner att jag la 20,000 i bilen, och då svarar han bara "jag är ägare" behöver inte betala nåt, typ så -_-

bmw m power

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
21 februari 2013
hur fungerar det om man spelar in ett samtal där han inte på något sätt förnekar skulden och summan? borde väl fungera som bevis?

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is

DEVIL
1 171 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
Gilgamesh skrev:
hur fungerar det om man spelar in ett samtal där han inte på något sätt förnekar skulden och summan? borde väl fungera som bevis?

tycker det, har ju flertal sms också

bmw m power

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
21 februari 2013
ok för jag är nämligen i samma sits fast dubbla din summa, dock förnekar han inte på något sätt att han är skyldig mig utan säger att jag ska få de.. har gått ett bra tag nu och jag börjar tröttna, funderar på fogden som sista utväg... har dock fått 10k av hans farsa sedan tidigare... (det var 50k så 40k kvar)
Senast redigerat av Gilgamesh (21 februari 2013)

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is

DEVIL
1 171 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
Gilgamesh skrev:
ok för jag är nämligen i samma sits fast dubbla din summa, dock förnekar han inte på något sätt att han är skyldig mig utan säger att jag ska få de.. har gått ett bra tag nu och jag börjar tröttna, funderar på fogden som sista utväg... har dock fått 10k av hans farsa sedan tidigare... (det var 50k så 40k kvar)

Då tycker jag att du ska gå till fogden, kontaktede dom nyss själv och prata med dom.

bmw m power

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
21 februari 2013
Legosoldaten skrev:
Gilgamesh skrev:

Då tycker jag att du ska gå till fogden, kontaktede dom nyss själv och prata med dom.

jag har mailat med dom lite under veckan, fick dock detta svar:

Hej!
>
> Om du anser att ett företag eller en person har en skuld till dig så kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Ansökningsblanketten finns på vår hemsida, www.kronofogden.se. Blanketten heter ansökan betalningsföreläggande/vanlig handräckning, nr 9012. För att kunna ansöka om betalningsföreläggande ska skulden vara förfallen till betalning, skulden ska avse pengar.
>
> För att ansöka om ett föreläggande behöver du inte inkomma med något bevis som styrker att det du oberopar är korrekt. Du kommer med ditt "påstående" så får den du riktar kravet emot såfall bestrida ärendet.Skulle svaranden motsätta sig kravet så får du sedan ta ställning till om du vill ta ärendet vidare till Tingsrätten. Det kostar 300 kr att ansöka om betalnings-föreläggande. Du betalar via en faktura som skickas till dig. Du har rätt att kräva ansökningsavgiften av den du riktar kravet mot.
>
> Kronofogden tar inte ställning till om fordran är korrekt eller inte, utan det är upp till svaranden att göra det.
>
> Vill du ha mer information om betalningsföreläggande kan du läsa vidare på vår hemsida.

DEVIL
1 171 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
Gilgamesh skrev:
Legosoldaten skrev:
Gilgamesh skrev:

jag har mailat med dom lite under veckan, fick dock detta svar:

Hej!
>
> Om du anser att ett företag eller en person har en skuld till dig så kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Ansökningsblanketten finns på vår hemsida, www.kronofogden.se. Blanketten heter ansökan betalningsföreläggande/vanlig handräckning, nr 9012. För att kunna ansöka om betalningsföreläggande ska skulden vara förfallen till betalning, skulden ska avse pengar.
>
> För att ansöka om ett föreläggande behöver du inte inkomma med något bevis som styrker att det du oberopar är korrekt. Du kommer med ditt "påstående" så får den du riktar kravet emot såfall bestrida ärendet.Skulle svaranden motsätta sig kravet så får du sedan ta ställning till om du vill ta ärendet vidare till Tingsrätten. Det kostar 300 kr att ansöka om betalnings-föreläggande. Du betalar via en faktura som skickas till dig. Du har rätt att kräva ansökningsavgiften av den du riktar kravet mot.
>
> Kronofogden tar inte ställning till om fordran är korrekt eller inte, utan det är upp till svaranden att göra det.
>
> Vill du ha mer information om betalningsföreläggande kan du läsa vidare på vår hemsida.

Fick exakt samma svar jag också smile

bmw m power

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
21 februari 2013
Gör ett försök med fogden. Jag och min sambo har precis fått ett ärende klart genom kronofogden mot en person som var skyldig 200.000kr. Dom är riktigt hjälpsamma ocj smidiga att ha och göra med:-)
Du behöver ju som sagt inte lägga fram några bevis nu i första skedet.
När dom har fått din ansökan kommer dom att delge honom den och han får svara på om han är skyldig dig pengarna eller inte.
Har du tur kanske han blir skraj och skriver på att han är skyldig. Eller så blir han skraj och betalar direkt till dig för att slippa hamna hos fogden. Och då kostar det dig som sagt bara några hundralappar.
Senast redigerat av 76Lubricants (21 februari 2013)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
21 februari 2013
vad händer då om den personen redan ligger hos fogden?  är det bara glömma sina pengar då?

Avstängd
10 388 Inlägg
21 februari 2013
Gilgamesh skrev:
vad händer då om den personen redan ligger hos fogden?  är det bara glömma sina pengar då?

Det blir precis som vanligt (ja, om vi nu leker med förutsättningen att han skulle bekänna skuld och hela den biten) för folk som redan ligger hos fogden. Det blir ett ärende till, som fogden försöker driva in.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 436 Inlägg
21 februari 2013
Gilgamesh skrev:

Japp. Been there, done that. Dock ingen polare utan en vanlig blåsning. Men när det inte finns några pengar i systemet kan inte fogden göra något. Så där är det slut på lagens verktyg.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
21 februari 2013
it_mutt skrev:
Gilgamesh skrev:

Det blir precis som vanligt (ja, om vi nu leker med förutsättningen att han skulle bekänna skuld och hela den biten) för folk som redan ligger hos fogden. Det blir ett ärende till, som fogden försöker driva in.

ok tack för svar, är inte direkt akut bråttom för min del dock SKA jag ha tillbaka pengarna. lånade ut skiten augusti 2011, så det har gått ett bra tag.

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
21 februari 2013
Caffe skrev:
Gilgamesh skrev:

Japp. Been there, done that. Dock ingen polare utan en vanlig blåsning. Men när det inte finns några pengar i systemet kan inte fogden göra något. Så där är det slut på lagens verktyg.

grejen är den att det finns pengar att hämta det vet jag... han är inte pank. utlands resor har skett en del sedan dess.

1 436 Inlägg
21 februari 2013
Gilgamesh skrev:
Caffe skrev:
Gilgamesh skrev:

grejen är den att det finns pengar att hämta det vet jag... han är inte pank. utlands resor har skett en del sedan dess.

Den här personen som blåste mig, vi kan kalla honom Slobodan, lever med all säkerhet ett rätt rikt liv men med pengarna i madrassen så ser inte fogden det när de kollar efter tillgångar på bankkonton etc.

Men om din "polare" är en vanlig svennebanan som skall visa sig på styva linan och som inte vill ha betalningsanmärkningar och fogden efter sig så lär han betala när de kommer farande. I bästa fall kan de ju ta bilen. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
21 februari 2013
det är ingen svennebanan, men jag känner honom väl.. hans farsa har försökt hjälpa mig men han har själv massa betalningar... en grej dock är att han inte får ha saker o ting på sitt namn pga fogden... därför ligger bil, mobil abonnemang osv på någon annan.

1 436 Inlägg
21 februari 2013
Gilgamesh skrev:
det är ingen svennebanan, men jag känner honom väl.. hans farsa har försökt hjälpa mig men han har själv massa betalningar... en grej dock är att han inte får ha saker o ting på sitt namn pga fogden... därför ligger bil, mobil abonnemang osv på någon annan.

Då är ju hela idéen med fogden körd, du blir bara sist i högen.

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
21 februari 2013
det är därför jag tvekat om det.. meningen var att hans farsa skulle betala tillbaka.. var lovad det iaf.

Livsnjutare
1 707 Inlägg
21 februari 2013
Caffe skrev:
Gilgamesh skrev:

Då är ju hela idéen med fogden körd, du blir bara sist i högen.

Mja, det är lite mer invecklat än så.

Fogden kan mäta ut saker som inte står i hans namn om han har dom på sin tomt, lägenhet mm.
Dvs även om bilen står på någon annan så kan den mätas ut.

För eller senare tröttnar fogden och mäter ut även brödrosten för att få in pengar.

773 Inlägg
21 februari 2013
Gilgamesh skrev:
det är därför jag tvekat om det.. meningen var att hans farsa skulle betala tillbaka.. var lovad det iaf.

Säger som vissa andra sagt är han hos fogden kan du glömma dina pengar då högre prioriterade saker alltid går före, suttit i samma sits kan säga att det är jävligt bra att ha ett gäng polare som inte är rädda för att kavla upp armarna, så att säga. Gav dem en del av kakan dock men klart värt det tog 5 min så stod bilen på mig igen och vi körde glatt där ifrån och hörde aldrig av sig igen:D

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
21 februari 2013
han bor hemma med sin familj om det är till någon hjälp...

det där med att skicka folk på honom är inget alternativ.

Sök