Oj vad längesen man skrev här bilen har inte haft något speciellt fokus de gångna året, mycket tid har gått åt husköpet och huset i allmänhet sen har jag haft lite problem med sjukdom också.
Har fått gjort lite ändå men de har varit tungrott de jag har haft problem med att få till formen på vänster bakskärm och speciellt runt tanklocket. Tror jag allt som allt har lagt minst 100 timmar på området runt tanklocket så de kanske inte ser mycket ut på bilder men de har varit en riktigt pest
Har också väntat på en kompis som skulle tillverka lite brickor till mig som ska vara till själva tankröret ner i tanken. Detta måste jag också ha gjort innan jag kan limma skärmen för de går inte efteråt. Men efter ett års tjat gav jag upp för då behövde jag verkligen dem så tog kontakt med en firma som fixade de på 2 dagar så kunde jag komma vidare i bygget
Just nu har jag semester och har ändå fått gjort en del och de stora genombrottet har kommit, bakskärmens passform runt tanklocket är klart och ser riktigt bra ut!! Har börjat på lite andra små saker också så de kanske kommer fler bilder inom snart
Hade ute den ur garaget för lite städning
här ser man lite av jobbet med tankluckan, långt ifrån klart
Färdigt men inte avplockat, enda sättet att få de bra var att spackla in hela tanklocket i skärmen och sen slipa fram de igen:P
Ni som spacklat innan ser ju säkert här hur många försök de har tagit mig
Locket avploclkat och inget spackel sprack lyckan var total!
Satte på skärmen på bilen igen då jag limmade en av de brickorna jag fått tillverkat på insidan av skärmen för att avlasta glasfiberna och spacklet när man ser spänner fäst tanklocket så ska förhoppningsvis inget spricka
Ser ut så, gjord i 2 mm rostfritt.
Har en del som jag inte tagit bilder på än så mer kommer snart
Nu kommer lite nyare bilder från de senaste veckorna och också de tråkigaste/ jobbigaste. Drog ju om och gömde mycket av de elektriska komponenterna rättså fort efter att jag köpt bilen. Tyvärr blev de inte helt bra och de skulle göras om, något som jag inte kände för att göra med tanke på att jag gjort de så att den inte går att plocka av hel, men nu har de blivit dags för de och denna gången ska de göras på rätt sätt.
Köpte en begagnad härva som jag tänkte utgå ifrån så jag tänkte göra som jag ville ha den så att jag skulle slippa göra om de jag redan gjort och istället kunna klippa bort allt. Men efter att jag sett att de skiljer sig en del mellan dem blev de ingenting med de.
Tog reda på vart alla kontakter gick till och vilket som skulle sparas/ klippas bort.
Fick borra bort balken där jag lagt alla kablar för att kunna komma åt dem.
Klippa och märk upp, detta kunde jag klarat mig undan om jag kunde använt den andra jag köpte.
Här är jag nästan färdig, klippt bort nästan hälften av hela härvan.
Allting som har tagits bort.
De som återstår här nu är att flytta kablar till hydralenheten sen börja mäta ut längden på de som finns kvar, lägga den på ett bättre ställe där jag kan plocka av den om jag skulle vilja och sen lödda ihop allt på mitten igen men de bör gå rättså fort
Sysslat lite med elhärvan i veckan och de börjar ta sig. Allting sitter på rätt plats nu och i rätt riktning, har även börjat linda in den lite smått. Blir att göra klart detta helt i veckan som kommer
Vänster bakskärm har också blivit limmad idag faktiskt så nu är de bara att köra hårt med spackletoch göra klart hela bakpartiet
Provmonterar allting för att kunna lägga kabelhärvan så att den inte ligger i vägen för något och samtidigt att de går att ta av den igen om man skulle behöva det.
Ändrade planer två gånger nu men beslutade till sist att säkringsboxarna kommer att åka bak i bilen av flera anledningar.
Vänster sida klar och här även höger, lite lindning och lödning kvar.
Tankröret kommer gå att plocka av senare men enklare att ha den med in.
De är Bmw's egna karroserilim och är faktiskt de bästa limmet jag använt ur flera synpunkter, dock dyrt som helvete över 1000kr för en tub och gick åt tre oöppnade till denna sidan. Fördelen med att jag på en bme verkstad är att man kan plocka hem halvfulla och om man har tur ibland så även en full
Men du var nitat den med ser jag? Spacklar eller plastar du över huvudena eller borrar du bort dom först?
Nä de e självborrande skruv bara för att hålla fast den medans limmet härdar så de e bara att skruva bort dem sen och fylla på med lite mer lim i hålen. På så sätt är där ingen metal kvar i hålet och kommer inte synas efter lackeringen. För de spelar ingen roll hur många gånger man spacklar eller vad man än gör, sitter niten kvar kommer du alltid se en försjunken prick i lacken.
Sen är de limmet slip och lackeringsbart men kommer planslipa hela skärmen nu och sen blir de några rundor glasfiberspackel och tillslut finspackel på de. kommer dock låta den skärmen vara ett rättså bra tag efter jag lagt glasfibern då både limmet och spacklet kommer sjunka lite. så förhoppningsvis har de sjunkit klart till nästa år när jag lägger finspacklet.
Men kommer även be lackeraren värma bilen i deras ugn innan han börjar göra något för då kommer spacklet sätta sig en sista gång. Planslipar man sen efter de och jämnar ut spacklet igen så har man förhoppningsvis en lack som en glasruta efter