3382
Sök

Evo 8 batteri.. byta till svagare än original....

71 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#1
Hejje gott folk..

Har en Evo 8 som batteriet börjar ge upp på.. Ett 60Ah batteri..

Har inga hightech grejjer.. bara larm på kärran.... så då är frågan om ja kan slänga i ett 45Ah batteri???

Kan inget om batterier så ja tänkte kolla ifall nån här har koll på batterier... smile

Mvh: T.M

1 327 Inlägg
23 februari 2013
#2
Köp ett 60 Ah eller större så slipper du problem. 45 Ah är för litet, fungerar i nödfall.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
23 februari 2013
#3
Forget_It skrev:
Hejje gott folk..

Har en Evo 8 som batteriet börjar ge upp på.. Ett 60Ah batteri..

Har inga hightech grejjer.. bara larm på kärran.... så då är frågan om ja kan slänga i ett 45Ah batteri???

Kan inget om batterier så ja tänkte kolla ifall nån här har koll på batterier... smile

Mvh: T.M

Varför ska du ha ett mindre batteri? Biltillverkaren har ju förmodligen satt i ett 60 Ah-batteri för att det ska vara ett sånt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 656 Inlägg
23 februari 2013
#4
Forget_It skrev:
Hejje gott folk..

Har en Evo 8 som batteriet börjar ge upp på.. Ett 60Ah batteri..

Har inga hightech grejjer.. bara larm på kärran.... så då är frågan om ja kan slänga i ett 45Ah batteri???

Kan inget om batterier så ja tänkte kolla ifall nån här har koll på batterier... smile

Mvh: T.M

biltema har vettiga billiga satsa på 70ah så slipper du problem


71 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#5
Vill ha ett  svagare för att dom är mindre, väger mindre.. och folk i England slänger i t.o.m 40Ah i sina evosar.. men tänkte kolla först va folk här tycker smile

Den jag har nu är en gammal som måste fyllas på med vatten o sånt,, så tänkte mig ett underhållsfritt sen.. bilen går bara på sommarn.. smile

Är de skillnad på styrka på gamla vattenfyllda batterier och dessa nya underhållsfria.. tycker de kanske kunde va nå effektförlust på de gamla som fylls med vatten... nå som vet..??

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
23 februari 2013
#6
Forget_It skrev:
Vill ha ett  svagare för att dom är mindre, väger mindre.. och folk i England slänger i t.o.m 40Ah i sina evosar.. men tänkte kolla först va folk här tycker smile

Den jag har nu är en gammal som måste fyllas på med vatten o sånt,, så tänkte mig ett underhållsfritt sen.. bilen går bara på sommarn.. smile

Är de skillnad på styrka på gamla vattenfyllda batterier och dessa nya underhållsfria.. tycker de kanske kunde va nå effektförlust på de gamla som fylls med vatten... nå som vet..??

Du bor inte i England, vi har ett annat klimat här. Även om du bara använder bilen på sommaren så kan det vara skönt med lite mer kraft i ett 60 Ah-batteri mot vad 40-45 Ah-timmarsvarienten ger. Vikten är bara av akademisk betydelse när det gäller bensinförbrukn ingen om det var det du tänkte på.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

71 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#7
Vettemannen skrev:
Forget_It skrev:
Vill ha ett  svagare för att dom är mindre, väger mindre.. och folk i England slänger i t.o.m 40Ah i sina evosar.. men tänkte kolla först va folk här tycker smile

Den jag har nu är en gammal som måste fyllas på med vatten o sånt,, så tänkte mig ett underhållsfritt sen.. bilen går bara på sommarn.. smile

Är de skillnad på styrka på gamla vattenfyllda batterier och dessa nya underhållsfria.. tycker de kanske kunde va nå effektförlust på de gamla som fylls med vatten... nå som vet..??

Du bor inte i England, vi har ett annat klimat här. Även om du bara använder bilen på sommaren så kan det vara skönt med lite mer kraft i ett 60 Ah-batteri mot vad 40-45 Ah-timmarsvarienten ger. Vikten är bara av akademisk betydelse när det gäller bensinförbrukn ingen om det var det du tänkte på.

/Benny

Nej bensinförbrukning slutade jag tänka på när jag köpte evo..
Håller på o banta ner den lite så försöker spara på allt=)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
23 februari 2013
#8
Forget_It skrev:
Vettemannen skrev:
Forget_It skrev:
Vill ha ett  svagare för att dom är mindre, väger mindre.. och folk i England slänger i t.o.m 40Ah i sina evosar.. men tänkte kolla först va folk här tycker smile

Den jag har nu är en gammal som måste fyllas på med vatten o sånt,, så tänkte mig ett underhållsfritt sen.. bilen går bara på sommarn.. smile

Är de skillnad på styrka på gamla vattenfyllda batterier och dessa nya underhållsfria.. tycker de kanske kunde va nå effektförlust på de gamla som fylls med vatten... nå som vet..??

Du bor inte i England, vi har ett annat klimat här. Även om du bara använder bilen på sommaren så kan det vara skönt med lite mer kraft i ett 60 Ah-batteri mot vad 40-45 Ah-timmarsvarienten ger. Vikten är bara av akademisk betydelse när det gäller bensinförbrukn ingen om det var det du tänkte på.

/Benny

Nej bensinförbrukning slutade jag tänka på när jag köpte evo..
Håller på o banta ner den lite så försöker spara på allt=)

Varför ska du banta den om det inte är för bensinförbrukningen? Jag får inte ihop detta?????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

71 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#9
Race!

21 761 Inlägg
23 februari 2013
#10
Om bilen i princip bara ska användas till race så är det förstås lite annorlunda, då behövs väl batteriet mest till att starta motorn. För sånt där användande behöver man heller inte bry sig om att tex generatorn måste ge absolut korrekt laddspänning och liknande saker. smile

Kommer alltså bilen att användas på det sättet?

71 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Om bilen i princip bara ska användas till race så är det förstås lite annorlunda, då behövs väl batteriet mest till att starta motorn. För sånt där användande behöver man heller inte bry sig om att tex generatorn måste ge absolut korrekt laddspänning och liknande saker. smile

Kommer alltså bilen att användas på det sättet?

Mestadels sånt! Nångång till jobbet o nån långresa typ 12 mil..
Inte mer än det smile ska se om ja hittar nåt med iaf 50-55 Ah.. Svårt o hitta rätt storlek smile

71 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#12
Läste mig till nu att kärran behöver ca 200 cca för att starta.. O biltema har ett 45Ah batteri som ha 410 cca.. Visade sig att Evons original batteri från fabrik är inte över 50 Ah ens .. Samma batt som Nissan micra anv.. Så mitt va nå som byttes efteråt smile

21 761 Inlägg
24 februari 2013
#13
Bredden på batterierna till såna där bilar brukar ju vara betydligt mindre än "vanliga" batterier (127 mm vs 175 mm) och 60 Ah storlek görs normalt sett inte med 127 mm bredd så vitt jag vet, dessutom har inte 60 Ah batterier de där smala polerna.

Om det nu har suttit 60 Ah batteri så borde det betyda att du kan sätta ett batteri med "vanliga" mått och då ska det ju inte vara så svårt att hitta tycker jag. smile

71 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Bredden på batterierna till såna där bilar brukar ju vara betydligt mindre än "vanliga" batterier (127 mm vs 175 mm) och 60 Ah storlek görs normalt sett inte med 127 mm bredd så vitt jag vet, dessutom har inte 60 Ah batterier de där smala polerna.

Om det nu har suttit 60 Ah batteri så borde det betyda att du kan sätta ett batteri med "vanliga" mått och då ska det ju inte vara så svårt att hitta tycker jag. smile

Mmm mitt batteri är 23cm på längd.. och 20 djup och 17bred.. men när jag kollar på Autoexperten rekomenderar dom 60Ah.. men ingen chans att ja får plats me den.hehe

men alla 40-45 Ah batterier jag kollar på har dessa mått som passar i min hållare..

Ser inte vad det står på mitt Org batteri(etikett borta) så jag tog för givet att de va 60 AH.. eftersom AutoE rek dessa..

Teknisk
328 Inlägg
24 februari 2013
#15
Är det vikt du är ute efter att tjäna så kan nog Biltema-batterier vara ett alternativ.
Det jag hade för några år sedan vägde ju ingenting.
Dock finns det ju ett visst förhållande mellan vikt/kvalitet och Biltemabatteriet höll inget vidare.
Men det var lätt att lyfta ur vid bytet iaf. wink

Billiga batterier brukar innehålla mindre bly = lägre vikt.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

21 761 Inlägg
24 februari 2013
#16
På vilket sätt får inte Autoexpertens rekommenderade batteri inte plats?

60 Ah batterier finns tex i olika längder och den vanligaste är 275-278 mm, men även 240-242 mm längd finns och ett sånt kanske passar eftersom ditt nuvarande tydligen är ca 230 mm. Du har skrivit att bredden på batteriet är 17 cm, vilket rimligtvis innebär 175 mm eftersom det är en typ av standardbredd hos personbilsbatterier.

Höjden kan ibland ställa till med problem, men tex 60 Ah batterier kan vara ner till 175 mm höga så där borde det heller inte vara några bekymmer. Kolla upp hur grova batteripoler du har, antingen är det ca 17 mm (plus) och 16 mm (minus) eller så är det ca 13 mm och 11 mm. Mät på toppen av polerna.

Jag gissar att det är 17 mm och 16 mm, det är standardstorlek på "vanliga" batterier. smile

1 938 Inlägg
24 februari 2013
#17
En bekant har ett 35 eller 40ah batteri i sin evo 9, ett litet puttinuttibatteri som han för övrigt flyttat till skuffen, han har kört med det över 1.5 år nu.

71 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#18
Glesmark skrev:
En bekant har ett 35 eller 40ah batteri i sin evo 9, ett litet puttinuttibatteri som han för övrigt flyttat till skuffen, han har kört med det över 1.5 år nu.

Mmm fick reda på de igår, dom behöver inte mycke kraft för att starta. tror dom kräver typ 190-200cca.. Evona har rätt klena batterier.. Så jag kommer på köra på en 45a o 410cca batt.. så blir de lite plats över till IC rören smile

499 Inlägg
24 februari 2013
#19
Jag har ett litet i skuffen på min Evo VI. Kör med den året runt och det är inga som helst problem. Den kan dessutom stå still i veckor i kallgarage utan några som helst problem att starta den igen. Då är det ändå jag som mappat bilen så kallstartsmappen är inte riktigt lika bra som orginal, ibland får jag köra lite på startmotorn men den går alltid igång.


DMNDphoto
727 Inlägg
24 februari 2013
#20
Köp lättviktsbatteri då om du vill spara vikt annars?

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710


Sök