3729
Sök

Högt skrapande ljud bakifrån bilen - Volvo 240

58 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
Tjena, jag har en Volvo 240 som nu har fått ett problem med som jag inte förstår vad det kan vara,
när jag kör låter det som om något ligger emot, ett skrapande ljud, ljudet kommer mest från högra sidan vid bakdäcket men låter även lite på vänstra sidan, när jag svänger så slutar det låta (medans jag fortfarande svänger). Jag tror att det skulle kunna ha något med handbromsen att göra då det låter kraftigare när jag använder den medans bilen rullar men samtidigt så förstår jag inte vad det skulle kunna vara för fel på handbromsen i så fall. Handbromsen funkar men man får dra ganska hårt och högt upp för att den ska ta bra (den tar inte den första decimetern). Vad skulle det kunna vara för fel? Alla idéer och förslag på vad det skulle kunna vara är väldigt uppskattade! Tack på förhand!!

Här är en dålig video på hur det låter när vi snurrar på bakdäcket men det visar det inge bra så lägger upp en video senare ikväll när den är ute och rullar, men hoppas den är till någon nytta i alla fall.

http://www.youtube.com/watch?v=kq4FhBpVcIk

Senast redigerat av Johannesh (25 februari 2013)

460 Inlägg
25 februari 2013
Johannesh skrev:
Tjena, jag har en Volvo 240 som nu har fått ett problem med som jag inte förstår vad det kan vara,
när jag kör låter det som om något ligger emot, ett skrapande ljud, ljudet kommer mest från högra sidan vid bakdäcket men låter även lite på vänstra sidan, när jag svänger så slutar det låta (medans jag fortfarande svänger). Jag tror att det skulle kunna ha något med handbromsen att göra då det låter kraftigare när jag använder den medans bilen rullar men samtidigt så förstår jag inte vad det skulle kunna vara för fel på handbromsen i så fall. Handbromsen funkar men man får dra ganska hårt och högt upp för att den ska ta bra (den tar inte den första decimetern). Vad skulle det kunna vara för fel? Alla idéer och förslag på vad det skulle kunna vara är väldigt uppskattade! Tack på förhand!

Här är en dålig video på hur det låter när vi snurrar på bakdäcket men det visar det inge bra så lägger upp en video senare ikväll när den är ute och rullar, men hoppas den är till någon nytta i alla fall.

dåliga hjullager? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

58 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
GasGlad1337 skrev:
Johannesh skrev:
när jag kör låter det som om något ligger emot, ett skrapande ljud, ljudet kommer mest från högra sidan vid bakdäcket men låter även lite på vänstra sidan, när jag svänger så slutar det låta (medans jag fortfarande svänger). Jag tror att det skulle kunna ha något med handbromsen att göra då det låter kraftigare när jag använder den medans bilen rullar men samtidigt så förstår jag inte vad det skulle kunna vara för fel på handbromsen i så fall. Handbromsen funkar men man får dra ganska hårt och högt upp för att den ska ta bra (den tar inte den första decimetern). Vad skulle det kunna vara för fel? Alla idéer och förslag på vad det skulle kunna vara är väldigt uppskattade! Tack på förhand!

dåliga hjullager? smile

Har inte kollat det, får göra det snart och tack för tipset! smile

460 Inlägg
25 februari 2013
Johannesh skrev:
GasGlad1337 skrev:
Johannesh skrev:

dåliga hjullager? smile

Har ioförsig aldrig hört någon som fått byta dom i bak, men kan vara värt att kolla smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

58 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
GasGlad1337 skrev:
Johannesh skrev:
GasGlad1337 skrev:

dåliga hjullager? smile

Har ioförsig aldrig hört någon som fått byta dom i bak, men kan vara värt att kolla smile

Aa det är lika bra att kolla smile

Sök