werd skrev:
Vågar man köra med optipads fransiga röda trissor på en ganska tungt oxiderad solid lack rakt upp och ner?
Eller polera bort oxiden med snällare trissor först?
jaa de ska inte vara något problem
![smile](img/smilies/smile.png)
Så har jag gjort iallafall ^^ Optipads avverkar ju rejält mycket , så den borde bara skynda på arbetet i de fallet.
BOLIN_ skrev:
Jag följer men är dålig på att kommentera!
Hehe det är så med många, o är väl lite likadan själv, ibland har man inget o säga bara
Gnomen skrev:
Jaha, då var det dags för mig att lägga första kommentaren här !
Följt hela tråden, men inte kommenterat
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Måste bara säga att du gör ett grymt jäkla jobb Clabbe ! Svinbra resultat tycker jag
Jag har en bil som har mörk lack med skapligt många lager klarlack på (6 lager tror jag), som var i superskick när jag köpte den nu på senhösten. Jag använde bilen i vintras och var supernoga med att tvätta den 1-2 gånger i veckan vilket har hållt i sig. Dock har det medfört en jäkla massa tvättrepor som jag mådde dåligt av att se när solen låg på. Tyvärr har jag en krockskada på bilen (lacksläpp nederkant baklucka och sprucken stötfångare bak). Detta är tillfälligt fixat med massa klistermärken över spricka och penselmålad lucka.. Men iaf, kändes onödigt att lämna in den på en dyr rekond innan detta är fixat, så tänkte att jag ger mig på att polera själv för första gången!
Började med att köpa nån rubbing och vax från Lahega och körde med biltemas maskin + lamullstrissa till rubbingen. Detta resulterade i katastrofal kaos då lacken blev förbannat repig. Försökte med massa olika trissor som farsan hade liggandes, olika tekniker osv.. Men allt sket sig
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Köpte då Polish&sealant + optipadtrissor från Pingen och körde över hela bilen förra veckan. H*LVETE SÅ BLANK DEN BLEV! Dock blev vissa delar grymt repiga ändå vilket jag tror beror på att trissorna blev skitiga. Så har nu kört dem i tvättmaskin och funderar på att bättra på detta nu i helgen.. Vilken hastighet skall jag köra på maskinen i detta steg? Kört på steg 4 hittills!
Även om bilen blev sjukt blank så ser jag fortfarande en hel del repor när jag lyser med stark lampa.. Ska jag köpa grävre medel och köra med? Typ FG400 eller vad det heter? Somsagt så började jag med Polish&sealant.. Lacken känns dock djävulskt hal och fin tycker jag och vattenavrinningen är mycket bra
En annan liten fråga.. Om jag nu får bort alla respor med optipadtrissorna och P&S och nöjer mig så, kan jag då ta mjuka trissor och avsluta med P&S för ett superblank resultat? Tyckte jag läste på någon sida bakåt att jag kunde avsluta så.. Eller att jag tar mitt vax från Lahega och avslutar med det. Gör inget om jag får prova lite fram & tllbaka iof
Sådär, liten berättelse från en total nybörjare på rekond
Fortsätt med ditt grymma arbete Clabbe!
Tackartackar
För det första, var bilen 100% ren när du började putsa? Avfettat med alkaliskt + tjärlösare? Och om det behövdes kört med en lera? Skönt att ha bilen så ren som de bara går innan man går på med maskin.
Lammullstrissa har jag själv faktiskt aldrig kört med, men har förstått att man bör veta vad man gör innan man ger sig på en sån. Jag antar att du kör en roterande enkeltrissa?
Polish&sealant är inte i första hand för o ta bort grövre repor, den fungerar hyggligt på vissa lacker ihop med optipads, men då MÅSTE du gå över hela bilen ett varv till med P&S fast med gula trissor för o städa upp, optipads är ju grova så de lämnar en del smårepor också, så det är inga enstegstrissor.
Jag har blivit avrådd från att köra alla sorters trissor i tvättmaskin. Optipad är ju väldigt speciell då den gärna packar ihop sig o blir hård medans man kör, så jag får rätt ofta ta tryckluften o blåsa ur allt torkat medel så den blir fluffig igen, o ibland även ta typ en mejsel (100% REN!!!) och rugga upp trissan igen. Tycker den tar dåligt och slår somfan annars. Efter att alla mina jobb är klara tvättar jag alla trissor i en hink med alkalisk avfettning och vatten, de löser upp polermedlet , o sen skölja dom under rent vatten o pressa några gånger tills de är rena
Om du kör med en roterande maskin nu och inte har 100% koll så tycker ja du lägger den åt sidan, köper en billig dubbeloscillerande maskin (tror clasohlsson tar 400kr för sin cohtech nu, den gjorde jag mina första jobb med)
Sen köper du till FG400, PF2500 och behåller ditt P&S, köp till maskinen nya 100mm trissor, optipad,gula och blåa för de 3 olika stegen. Då kommer du få kanonresultat om du bara orkar slita med det
pirrepop skrev:
Jag undrar lite om Polish& Sealant.. Använder man den istället för en fin polish och ett lackskydd? Är helt lost när det gäller den produkten faktiskt :p
Det är en underbar produkt!
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Fick jag välja bara EN produkt jag skulle ha för utsida så är det den
Så du har helt rätt i tankesättet, den polerar fint och lämnar en stört blank yta som ger en grym avrinning. Lackskyddet den ger är långt mycket bättre än ett vanligt vax, men inte lika hållbart som ett "riktigt" lackskydd, t.ex arcticseal 1 och 2.
Memme112 skrev:
nixon89 skrev:
En fråga till dig clabbe! Jag köpte igåe en 9000 som förövrigt är jättefin i lacken samt välskött. Men märkte igår efter att ha tvättat den att där finns en hel del färg stänk på den. Alltså små vita färg prickar. Har du något förslag på hur jag kan få bort dem? Eller är det försent
![sad](img/smilies/sad.png)
Tänkte bara hjälpa till här lite... Man kan använd lera för sånt brukar jag göra iaf, fungerar som ett suddgummi och brukar försvinna direkt! Glöm bara inte att ha typ blandning schampoo+vatten så inte leran "bränns" fast i lacken.
Helt riktigt, en lera kan fungera för att ta bort det. Men köp den finaste leran du kan hitta och prova med isåfall och se om den räcker. En grövre lera tar förmodligen bort prickarna lätt, men den repar även lite så man är tvungen att polera efteråt.
Jag kör med Pingens "medium" clay, den gula. Den lämnar en del smårepor men tar bort grymt mycket skit i lacken, och mig gör det ju inget att den repar lite då jag bara kör den innan rekond
Hoppas jag fick ihop svar på allas frågor nu!
![cool](img/smilies/cool.png)