DISCLAIMER: Gillar du inte Fast and the Furious-filmerna och styling/modifiering därefter så kan du nog klicka vidare redan nu… :-)
Som namnet avslöjar kommer denna projekttråd att handla om min Nissan 350Z från 2003, moddad till så mycket Fast and the Furious-stuk det bara går.
Först lite historia:
Bilen importerades till Sverige 2011 (inte av mig) men kommer från början från Florida. Där byggdes den till SEMA-mässan där den ställdes ut 2003. Bilen var även på omslaget av Super Street i mars 2004 då de gjorde ett 4-sidigt reportage. Fick med ett väldigt blekt originalexemplar av tidningen när jag köpte bilen. :-)
Om man detaljstuderar den första Fast and the Furious-filmen så bekräftas "äktheten" i att jag säger att det är F&F-stuk på denna 350. Företaget som byggde bilen heter Toucan Industries och deras logga sitter på bakspoilern på Vince's bil i den filmen. Toucan Industries har även ett par egna varumärken som förekommer på Brian's gröna Eclipse (Eurolite) och bland lådorna i ett garage i en scen i filmen (Ractive). Således var byggarna av denna 350 med och stylade/moddade bilarna till den först F&F-filmen vilket jag själv tycker är lite kul kuriosa! Höjer affektionsvärdet en hel del Mycket av det som sitter i min bil är från Toucan Industries egna varumärken.
Andra likheter är däck från Toyo och fälgar av samma fabrikat som sitter på Brian's Supra, Racing Hart. De som sitter på min bil är dock smidda och ingen serietillverkad fälgmodell.
Min avsikt och mitt mål är att försöka bevara F&F-andan över hela bilen eftersom den härstammar från den eran och är väldigt välbevarad. En liten touch av mitt eget tycke och smak kommer det dock bli. Några få uppdateringar till nutida grejer kommer att ske. Stereon med tillhörande touchskärm t ex.
Specifikationer taget från Super Street och tidigare ägare i USA:
Procharger centrifugalkompressor (supercharger), polerad
Evotion grenrör i rostfritt stål
Evotion cat back
Air to Air frontmonterad Procharger intercooler
OZ Racing och SFS Performance silikonslangar
HKS coilovers
Racing hart 19" CPF-Tune R smidda fälgar
Toyo-däck, 275/30 bak, 245/35 fram
Evotion Bromskit
Custombyggda bromsrotorer (prototyper, aldrig serietillverkade)
Ractive-mätare i 7 valbara färger som byter färg med tidsintervall
Ractive racingpedaler
Ractive custombyggda racingstolar i kolfiber
Playstation 2 inbyggt i instrumentpanelen
Ractive 5-punktsbälten (ej monterade för tillfället)
Mad Dogg audio custombyggt ljudsystem
Kenwood LCD-monitorer, 1 i instrumentbrädan, 2 i bakfönstren
Kenwood excelon DVD/touchscreen
Kenwood excelon dual magnet-högtalare, 5" till 7"
KFC-XM1300 DVC-13,5" subwoofer
Kenwood excelon 5-kanals mono-block förstärkare
Tsunami-kablage
INGS+1 body kit
Nippon Bitter Sweet-lack
Eurolite HID-system
Under car neon-kit (vitt)
Stroboskop i dörrhögtalare och baklucka
Seibon kolfiberhuv
Ractive vit kolfibervinge
Enligt specen och reportaget i Super Street sitter det även NOS-system från Nitrous Express i bilen. Har även sett en NOS-flaska mellan sätena på en del bilder från USA också. Har ej undersökt om detta har tagits bort än. Återstår att se!
Jag köpte bilen precis innan det blev kyligt sent i höstas så jag har inte kört den mycket alls. Har börjat göra lite små modifieringar själv men har hittills bara haft den i kallgarage vilket gör det lite svårt att göra alltför mycket. Får varmgarage den 1 april vilket ska bli grymt skönt. Tid är även bokad för mappning hos PBZ, ska bli väldigt intressant. Bilder och filmer därifrån utlovas. Vet inte vad den har för effekt då detta inte har uppmätts nån gång enligt mina efterforskningar. Hoppas på trevliga siffror!
Ändringar som är gjorda hittills:
Ska försöka hålla motorrummet till färgerna rött och kolfibersvart. Köpte ny motorkåpa, lock till batteriet och bromsvätskan samt en cooling plate på eBay. Det krävdes en del slipande och sågande för att de skulle passa. locken längst in i motorrummet limmades på de befintliga med PP-flex.
Emblemen "3.5L", "V6" och "Supercharged" köpte jag på eBay också. I efterhand stör det mig lite att "Super Charged" är särskrivet på det emblemet jag valde att sätta dit (eftersom det gick mest i samma stil som de andra) så jag byter nog ut det till en annan variant som är rättstavad.
Tänkte även kolla om det funkar att lacka fästena på fjäderbensstaget röda och drapera/foliera själva staget i svart kolfiber. Eller om jag köper ett helt nytt som är rött, återstår att se. De blåa silikonslangarna får vara kvar tills vidare.
Satte dit ny växelspaksknopp och växelspaksdamask då de som satt där var aningen slitna. Knoppen är en på pricken likadan som satt där förut, från Ractive. Även damasken är från Ractive.
Racingpedaler från Ractive ska monteras. Dessa är kromade till skillnad från de som satt på när jag köpte bilen, de var matta. Tror gaspedalen på de nya är aningen smalare vilket är bra för de gasen och bromsen sitter lite för nära varandra för min smak just nu.
Framtidsplaner jag kommer på just nu:
-Mappning hos PBZ
-Få ordning på Playstation 2:an. Har inte kunnat testa det än då jag inte har några spel eller kontroller
-Ny stereo och touchskärm (den som sitter i är från 2002 och inte den bästa…)
-Kolla med en specialist på plåtskador om parkeringsskadan i dörren går att åtgärda och i samband med det ta bort tribalerna. Är repan alltför synlig kommer nya dekaler att sättas dit som plan B för att täcka skadan. Helt egenkomponerad design.
-Loggorna som nån tidigare ägare har satt dit på kjolpaketet, som är FEL loggor om man ser till vad som finns i bilen, ska bort och bytas ut till de RÄTTA loggorna
-Byta handbromsläder och handtag
Eventuellt:
-B-pelarna i svart kolfiber istället för ljust
-Svart kolfibervinge istället för den ljusa som sitter på
Till sist för den här gången, lite bilder fotade i garaget där den står nu (plus en del Photoshoppande).
Fortsättning följer!
/Markus
Som namnet avslöjar kommer denna projekttråd att handla om min Nissan 350Z från 2003, moddad till så mycket Fast and the Furious-stuk det bara går.
Först lite historia:
Bilen importerades till Sverige 2011 (inte av mig) men kommer från början från Florida. Där byggdes den till SEMA-mässan där den ställdes ut 2003. Bilen var även på omslaget av Super Street i mars 2004 då de gjorde ett 4-sidigt reportage. Fick med ett väldigt blekt originalexemplar av tidningen när jag köpte bilen. :-)
Om man detaljstuderar den första Fast and the Furious-filmen så bekräftas "äktheten" i att jag säger att det är F&F-stuk på denna 350. Företaget som byggde bilen heter Toucan Industries och deras logga sitter på bakspoilern på Vince's bil i den filmen. Toucan Industries har även ett par egna varumärken som förekommer på Brian's gröna Eclipse (Eurolite) och bland lådorna i ett garage i en scen i filmen (Ractive). Således var byggarna av denna 350 med och stylade/moddade bilarna till den först F&F-filmen vilket jag själv tycker är lite kul kuriosa! Höjer affektionsvärdet en hel del Mycket av det som sitter i min bil är från Toucan Industries egna varumärken.
Andra likheter är däck från Toyo och fälgar av samma fabrikat som sitter på Brian's Supra, Racing Hart. De som sitter på min bil är dock smidda och ingen serietillverkad fälgmodell.
Min avsikt och mitt mål är att försöka bevara F&F-andan över hela bilen eftersom den härstammar från den eran och är väldigt välbevarad. En liten touch av mitt eget tycke och smak kommer det dock bli. Några få uppdateringar till nutida grejer kommer att ske. Stereon med tillhörande touchskärm t ex.
Specifikationer taget från Super Street och tidigare ägare i USA:
Procharger centrifugalkompressor (supercharger), polerad
Evotion grenrör i rostfritt stål
Evotion cat back
Air to Air frontmonterad Procharger intercooler
OZ Racing och SFS Performance silikonslangar
HKS coilovers
Racing hart 19" CPF-Tune R smidda fälgar
Toyo-däck, 275/30 bak, 245/35 fram
Evotion Bromskit
Custombyggda bromsrotorer (prototyper, aldrig serietillverkade)
Ractive-mätare i 7 valbara färger som byter färg med tidsintervall
Ractive racingpedaler
Ractive custombyggda racingstolar i kolfiber
Playstation 2 inbyggt i instrumentpanelen
Ractive 5-punktsbälten (ej monterade för tillfället)
Mad Dogg audio custombyggt ljudsystem
Kenwood LCD-monitorer, 1 i instrumentbrädan, 2 i bakfönstren
Kenwood excelon DVD/touchscreen
Kenwood excelon dual magnet-högtalare, 5" till 7"
KFC-XM1300 DVC-13,5" subwoofer
Kenwood excelon 5-kanals mono-block förstärkare
Tsunami-kablage
INGS+1 body kit
Nippon Bitter Sweet-lack
Eurolite HID-system
Under car neon-kit (vitt)
Stroboskop i dörrhögtalare och baklucka
Seibon kolfiberhuv
Ractive vit kolfibervinge
Enligt specen och reportaget i Super Street sitter det även NOS-system från Nitrous Express i bilen. Har även sett en NOS-flaska mellan sätena på en del bilder från USA också. Har ej undersökt om detta har tagits bort än. Återstår att se!
Jag köpte bilen precis innan det blev kyligt sent i höstas så jag har inte kört den mycket alls. Har börjat göra lite små modifieringar själv men har hittills bara haft den i kallgarage vilket gör det lite svårt att göra alltför mycket. Får varmgarage den 1 april vilket ska bli grymt skönt. Tid är även bokad för mappning hos PBZ, ska bli väldigt intressant. Bilder och filmer därifrån utlovas. Vet inte vad den har för effekt då detta inte har uppmätts nån gång enligt mina efterforskningar. Hoppas på trevliga siffror!
Ändringar som är gjorda hittills:
Ska försöka hålla motorrummet till färgerna rött och kolfibersvart. Köpte ny motorkåpa, lock till batteriet och bromsvätskan samt en cooling plate på eBay. Det krävdes en del slipande och sågande för att de skulle passa. locken längst in i motorrummet limmades på de befintliga med PP-flex.
Emblemen "3.5L", "V6" och "Supercharged" köpte jag på eBay också. I efterhand stör det mig lite att "Super Charged" är särskrivet på det emblemet jag valde att sätta dit (eftersom det gick mest i samma stil som de andra) så jag byter nog ut det till en annan variant som är rättstavad.
Tänkte även kolla om det funkar att lacka fästena på fjäderbensstaget röda och drapera/foliera själva staget i svart kolfiber. Eller om jag köper ett helt nytt som är rött, återstår att se. De blåa silikonslangarna får vara kvar tills vidare.
Satte dit ny växelspaksknopp och växelspaksdamask då de som satt där var aningen slitna. Knoppen är en på pricken likadan som satt där förut, från Ractive. Även damasken är från Ractive.
Racingpedaler från Ractive ska monteras. Dessa är kromade till skillnad från de som satt på när jag köpte bilen, de var matta. Tror gaspedalen på de nya är aningen smalare vilket är bra för de gasen och bromsen sitter lite för nära varandra för min smak just nu.
Framtidsplaner jag kommer på just nu:
-Mappning hos PBZ
-Få ordning på Playstation 2:an. Har inte kunnat testa det än då jag inte har några spel eller kontroller
-Ny stereo och touchskärm (den som sitter i är från 2002 och inte den bästa…)
-Kolla med en specialist på plåtskador om parkeringsskadan i dörren går att åtgärda och i samband med det ta bort tribalerna. Är repan alltför synlig kommer nya dekaler att sättas dit som plan B för att täcka skadan. Helt egenkomponerad design.
-Loggorna som nån tidigare ägare har satt dit på kjolpaketet, som är FEL loggor om man ser till vad som finns i bilen, ska bort och bytas ut till de RÄTTA loggorna
-Byta handbromsläder och handtag
Eventuellt:
-B-pelarna i svart kolfiber istället för ljust
-Svart kolfibervinge istället för den ljusa som sitter på
Till sist för den här gången, lite bilder fotade i garaget där den står nu (plus en del Photoshoppande).
Fortsättning följer!
/Markus
Senast redigerat av MPv6 (2 mars 2013)
0
0
0
0