Okej, här kommer en liten guide. Säger inte att det är exakt rätt men det var så här jag gjorde iaf.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-8e1fe00e18357b587e98cc89f1fb3468.jpg]()
Detta använde jag. Det som saknas på bilden är den luftdrivna oscillerande slipmaskinen, den hade jag tillgång till på jobbet.
Började med oscillerande luftdriven slipmaskin med mjuk "trissa" som man sätter cirkelformade papper med kardborre på, 150 mm diameter. 80-papper först, det gjorde en hel del. Gick sen upp på 240-papper och 500-papper. Hade gärna fortsatt med denna maskin men hade inte finare än 500-papper. Man besparar sig en hel del jobb och möda om man använder maskin så mycket som möjligt.
Sen använde jag en Dremel (från Clas Ohlson) med lite olika former på tillbehören, såna som ser ut som en sandsten typ. Detta behövs för att komma åt i alla små skrymslen och böjar. Det är svårt att få bort ALLT men man får sätta sin egen ambitionsnivå. Överallt där jag använde Dremeln gick jag sen på med 80-papper, 240-papper och 400-papper.
Därefter 1200-papper överallt. Både torr- och våtslip med detta. Sedan torr- och våtslip med 2000-, 3000-, och till sist 5000-papper. Dessa finns att köpa på
http://www.wsochcompany.se De grövre papperen köpte jag på Biltema, dom har upp till 1200-papper. På Mekonomen finns det upp till 2000-papper.
Nu till den (för mig) svåraste biten, som jag inte har lyckats helt ut med riktigt än. Det är att få upp den där sista högblanka ytan. Vitt vax på kloss som man kör trissan på en skruvdragare i funkar helt okej (det är den mörka biten till höger om Autosoltuben på bilden, det blir så när det blir varmt av trissan). Jag har en Black & Decker 14.4 V från Clas Ohlson. Problemet att vaxa med en trissa på skruvdragare är att det blir spår i aluminiumytan och det vill man inte ha. Det kan hända att jag använde fel sorts trissa, vet inte riktigt. Men det går även bra (bättre) att gnugga in Autosol för hand. Vid användande av Autosol så är det viktigt att börja gno direkt när medlet sätts på ytan och inte sluta förrän det är ingnott, annars blir det mörka rester i aluminiumet, det har jag fått några gånger. Jag gnodde tills Autosolet blir svart, sen bytte jag snabbt till en ny oanvänd duk och gnodde in det sista tills det blev blankt. Jag använde sån där tygaktig polerduk på rulle från Biltema eller liknande.
Finns mer info om att polera aluminium på
http://www.poleringsguide.se/poleringsguide/. Han som har gjort den sajten har lyckats få till den där sista glansen som jag inte riktigt har uppnått än. Jag tror det hänger mycket på vilket medel/polish/vax man har tillgång till. Mekonomen skulle ta hem en ny produkt från Maguire, får se om den kan göra susen.