2715
Sök

Info om en 523i, dumt köp?

137 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Tja, det är så att jag letat en e39a senaste veckorna, och för 2 dagar sen kom det upp en silvrig 523a. i trollhättan, med skinn, och 23,5 mil, till det låga priset 15500. Priset var ju helt sjukt, så ringde på en gång, och det var kunder där och kollade, sa att jag var intresserad, och att jag kan lägga handpenning om jag så ville.
Enligt dom och annosen så är den nyrekondad på firman, nyservad, och nybesiktigad.
Under kvällen så finns bilen kvar och jag för över 5000 i handpenning, och ska hämta bilen i veckan.

Nu till frågan, någon som vet något om trollhättans bilcenter?
Eller något om en Silvrig E39a, 523i, som enligt carfax rullat i halmstad sen 00? med reg EWE799

Kollade alltså upp bilen på Carfax nyss, och såg att bilen är ju besiktigad i september 2012, det kallar inte jag nybesiktad.. försöker dom blåsa mig?

I övrigt så var den ej stulen/skrotad/taxi, osv.
och företagsägd 2 år när den var ny, sen ett år på annan firma, och i slutet av 00, besiktigad i halmstad tills nu, när den står på firma, och alla besiktningar var godkännda.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 mars 2013
Mina erfarenheter säger: lita ALDRIG på en bilhandlare. Dom ljuger ALLTID om någonting.

Googlar man lite på företaget så får man fram att ägaren heter Nizar Daudsson.
Dom omsätter bara lite mer än 300.000kr om året.
Företaget har en tredskodom på sig mot ett fackförbund (tror jag). Han har alltså struntat i att dyka upp eller yttra sig alls vid föfhandlingarna om målet.
Företaget finns även med på svarta listan över att inte ha följt Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekomendationer.
Företagets har lagts ner och startats upp igen.
Företaget finns med på listan över sveriges värsta företag.

Till den bilfirman hade jag absolut inte gett handpenning på en bil som jag inte sätt med egna ögon.
Priset talar ju dessutom för att bilen är ganska risig.
Senast redigerat av 76Lubricants (3 mars 2013)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

137 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
fan då... får se hur denhär skiten går då.. Enligt bilder och uppgifter av carfax verkar den haft samma ägare i ca 10 år.. hoppas bilen e något att ha o företaget har ont om deg och bara vill bli av med allt för snabba pengar...  annars så sumpar jag helre 5000 än att rulla hem skiten..

Eller tar den och säljer vidare.

Forummoderator
18 003 Inlägg
3 mars 2013
kimme_94 skrev:
fan då... får se hur denhär skiten går då.. Enligt bilder och uppgifter av carfax verkar den haft samma ägare i ca 10 år.. hoppas bilen e något att ha o företaget har ont om deg och bara vill bli av med allt för snabba pengar...  annars så sumpar jag helre 5000 än att rulla hem skiten..

Det var ju rätt pris och bilen verkar bra på pappret. Om kunder var där och tittade och inte köpte är den väl sämre än det framgår då..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

DEVIL
1 171 Inlägg
3 mars 2013
Dieselsmurfen skrev:
kimme_94 skrev:

Det var ju rätt pris och bilen verkar bra på pappret. Om kunder var där och tittade och inte köpte är den väl sämre än det framgår då..?

Håller med, skulle inte lagt 5000 i handpenning utan att ta reda på mer fakta om företaget, eller ha kollat på bilen först.

bmw m power

137 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
fan då.. ingen som vet om man kan få reda på något sätt vem tidigare ägaren är? och slå en signal och snacka med honom om bilen?

DEVIL
1 171 Inlägg
3 mars 2013
kimme_94 skrev:
fan då.. ingen som vet om man kan få reda på något sätt vem tidigare ägaren är? och slå en signal och snacka med honom om bilen?

Man skall kunna kolla tidigare ägare på carfax, men det kostar väl nån krona vad jag har förstått. Men kolla på carfax :-)

bmw m power

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 mars 2013
Man kan väl kolla det på transport styrelsen. Eller har dom tagit bort det?

DEVIL
1 171 Inlägg
3 mars 2013
76Lubricants skrev:
Man kan väl kolla det på transport styrelsen. Eller har dom tagit bort det?

Går inte att kolla det igenom transportstyrelsen mer, iallafall inte vad jag sett.

bmw m power

137 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
hittade inget på transportstyrelsen eller carfax... funderar på ringa upp firman och ifrågasätta besiktningen och nummer till tidigare ägare.

DEVIL
1 171 Inlägg
3 mars 2013
kimme_94 skrev:
hittade inget på transportstyrelsen eller carfax... funderar på ringa upp firman och ifrågasätta besiktningen och nummer till tidigare ägare.

Kolla på bilfakta då eller infotorg?

bmw m power

Evildan
3 mars 2013
För många människor betyder nybesiktigad och besiktigad eller en vanlig förkortning besk samma sak då dessa har bristande kunskaper i språket.

Nybes för hur många mil sedan? står på transportstyrelsen att den vid bes rullat 235276km.
Vissa räknar milen och vissa tiden. (efter vad som passar bäst för stunden antagligen)

En handpenning har du till viss del rätt att få tillbaka, säljaren har rätt att dra av kostnader för uteblivet köp mm.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 mars 2013
Varför betalade du en så stor handpenning föresten? En handpenning brukar väl vara på 10%?
Var det säljaren som ville ha en handpenning på 5000kr?

137 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Först villa dom ha 10procent, och att jag skulle hämta den igår. Förklarade då att jag inte kan komma då o kommer i veckan eller helgen. Då ville som ha hela beloppet, ringde då tillbaka senare och då sa dom 5500, för att den skille stå en vecka och alla kunder dom nekar då.

Så jävla arg på mig själv just nu-.-

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
3 mars 2013
Kan vara ett kanonköp! Men varför inte se och provköra först?

För något år sedan hittade jag en bil som såg kanon ut på bild, dock fanns det en liten rostfläck. Låg ute för 10000. Tänkte att den är kanon för det priset. Väl på plats så var bilen krockad lite här och var, gigantiskt stenskott och ännu mer rost. Bilen hade jag inte ens köpt för 500 kr!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 mars 2013
kimme_94 skrev:
Först villa dom ha 10procent, och att jag skulle hämta den igår. Förklarade då att jag inte kan komma då o kommer i veckan eller helgen. Då ville som ha hela beloppet, ringde då tillbaka senare och då sa dom 5500, för att den skille stå en vecka och alla kunder dom nekar då.

Så jävla arg på mig själv just nu-.-

Då tänkte han säkert att betalar han så mycket i gandpenning så kommer han garanterat inte att backa ur affären.

Som sagts tidigare. Hade bilen varit vad han säger att den är till det kanon priset, varför såldes den inte till spekulanten som tittade på den när du ringde?

Men det är klart att den kan vara en bra bil och en bra affär. Men det luktar lite skumt.

Evildan
3 mars 2013
kimme_94 skrev:

hmm, tänk om det fanns en myndighet med tillgång till fordonsuppgifter som dessutom har öppet på helgen?
men vänta...det gör det nog, polisen  wink

dom kan ge dig uppgifterna.

lycka till.

137 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Får polisen ge ut sånt om ägande?
Nummer till någon polisstation då eller?

Anledningen till att jag inte tittade, var att jag bor i stockholm och har ca 45 mil dit.. Men enligt annons och bilder såg den ut att vara i mycket bättre skick än dom andra som ligger med samma miltal för ca 25.

Hoppas dethär går vägen bara..

4 261 Inlägg
3 mars 2013
kimme_94 skrev:
Får polisen ge ut sånt om ägande?
Nummer till någon polisstation då eller?

Anledningen till att jag inte tittade, var att jag bor i stockholm och har ca 45 mil dit.. Men enligt annons och bilder såg den ut att vara i mycket bättre skick än dom andra som ligger med samma miltal för ca 25.

Hoppas dethär går vägen bara..

jösses vad tänkte du med egentligen? inte för att vara hård mot dig. Men det var verkligen stupid;)

förlåt att jag är dum mot dig;smile

finns tusentals fina 523-528 vid samma pris och säkert bättre skick.. kolla upp biljäveln först innan du skickar pengar;) det vet väl tom en dum jävel som jag själv.

23.000mil för 15,500? inte alls bra pris tycker jag,. finns privat med 15.000 mil för 15.000kr har ja set...

men hoppas verkligen det löser sig för dig;(

137 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Ja jag e sä jävla idiotisk..

Vart hittar du dom? Hittade inget intressant för under 25 nästan, skinn är ett krav, och minst 523.

Sök