2231
Sök

Volvo 854 se 2.5 10v -96 - motorelektronik lampa lyser

349 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Tändstift bytta utan någon förbättring...
Senast redigerat av daniilito (8 mars 2013)

349 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Undrar även varför det är så här ? denna går till luft burken...luftfiltret var även det "oljigt" till ca 15%.

https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112047/112047-fa15807a99ef314242b510bd67675981.jpg

28 Inlägg
3 mars 2013
daniilito skrev:
Biltema har en lamdasond för 699:- är det värt att köpa den ? eller ska man kolla felkoder först..hörde att de inte är säkert att det är det som e felet, men bilen går inte som den ska..´det kan inte va tändstiften som e slut va ? 

Ska tändstiften se ut som dessa ? eller är dom lite gamla ?

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ … 2444_n.jpg

Lite snabbpostat men fråga om ni undrar nått...

Det dära tändstiftet såg ganska dåligt ut.
Det ska oftast vara 0.7mm mellan pinnen och mitten.
Svart rycker bilen ? om den gör det så är det förmodligen att tändstiftena är totalt slut tongue
Kan vara lamban eller tändstift som gör att den går dåligt men som sakt bytt stiftena för dom dära skulle bytts för länge sen tongue när mitten grejen är nere till porslinet.

Minns jag rätt så ska mitten vara lika hög som pinnarna på sidan och pinnarna ska vara 0.7-0.8 mm ifrån den, vanliga stift så går pinnen över mitten grejen och då ska det vara 0.7 också.

Prova bytt stiftena först, det är billigast och ja när dom ser ut sådär så är det lite sent ute;)
Senast redigerat av konlin92 (3 mars 2013)

908 Inlägg
3 mars 2013
Biltema lambda ska du inte köpa. Dessa är ju universala och skarva lambda kablar brukar inte vara något jätte hit.
Sen funkar det inte heller, har varit med 3ggr och försökt koppla in sån där feltema lambda. Någon kanske har fått de o funka vad vet jag. Satsa på en en ny original eller bättre beg så har du nått som fungerar. smile

349 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
konlin92 skrev:
daniilito skrev:
Biltema har en lamdasond för 699:- är det värt att köpa den ? eller ska man kolla felkoder först..hörde att de inte är säkert att det är det som e felet, men bilen går inte som den ska..´det kan inte va tändstiften som e slut va ? 

Ska tändstiften se ut som dessa ? eller är dom lite gamla ?

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ … 2444_n.jpg

Lite snabbpostat men fråga om ni undrar nått...

Det dära tändstiftet såg ganska dåligt ut.
Det ska oftast vara 0.7mm mellan pinnen och mitten.
Svart rycker bilen ? om den gör det så är det förmodligen att tändstiftena är totalt slut tongue
Kan vara lamban eller tändstift som gör att den går dåligt men som sakt bytt stiftena för dom dära skulle bytts för länge sen tongue när mitten grejen är nere till porslinet.

Minns jag rätt så ska mitten vara lika hög som pinnarna på sidan och pinnarna ska vara 0.7-0.8 mm ifrån den, vanliga stift så går pinnen över mitten grejen och då ska det vara 0.7 också.

Prova bytt stiftena först, det är billigast och ja när dom ser ut sådär så är det lite sent ute;)

okej aa misstänkte att det var så med tändstiften får köpa nya imorgon smile
Den ryker som vanligt inte för mkt inte för lite typ tongue

349 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Emiiilz skrev:
Biltema lambda ska du inte köpa. Dessa är ju universala och skarva lambda kablar brukar inte vara något jätte hit.
Sen funkar det inte heller, har varit med 3ggr och försökt koppla in sån där feltema lambda. Någon kanske har fått de o funka vad vet jag. Satsa på en en ny original eller bättre beg så har du nått som fungerar. smile

Okej aa läste det oxå att det ska va strul med dom men ny på volvo kostar 1800:- tongue så ska kika lite om det kan va nått annat innan jag ger mig på att köpa den tongue

66 Inlägg
3 mars 2013
Har skarvat dit en feltema lambda förut och det gick hur bra som helst och inte haft problem med de sen dess.

4 822 Inlägg
3 mars 2013
det är ingen lambdalampa utan en motorelektroniklampa och det finns väll typ 100 olika anledningar till att den börjar lysa så läs av felkoderna innan du börjar byta massa delar, men du kan ju börja med att kolla över alla slangar osv.

daniilito skrev:
Undrar även varför det är så här ? denna går till luft burken...luftfiltret var även det "oljigt" till ca 15%.

http://www1.garaget.org/gallery/images/113/112047/112047-fa15807a99ef314242b510bd67675981.jpg

det blir så av vevhusventilationen som kommer in i hålet nere till höger.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

349 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Christian S skrev:
det är ingen lambdalampa utan en motorelektroniklampa och det finns väll typ 100 olika anledningar till att den börjar lysa så läs av felkoderna innan du börjar byta massa delar, men du kan ju börja med att kolla över alla slangar osv.

daniilito skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/113/112047/112047-fa15807a99ef314242b510bd67675981.jpg

det blir så av vevhusventilationen som kommer in i hålet nere till höger.

Okej smile ska kika över det o se, ska byta tändstift imorgon se fall de gör någon skillnad smile

Sök