3621
Sök

Fiesta Mk2 dricker bränsle!

79 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
Har kört runt ett bra tag nu med min Ford Fiesta Mk2 1.1 -87:a och började fundera hur pass mycket bränsle den drar på 100km. Hade dessutom fått för mig att den drack en hel del bränsle och det visade sig efter 100km blandad körning att den hade druckit 11 liter!!
Jag fyllde tanken till max, körde 100 km blandad körning och sedan tankade jag full tank igen och kollade hur mycket som gick i den. 11l/100km låter inte det väldigt mycket för en 1.1 liters spis i en så pass liten bil?
Ifall nån vet var problemet kan ligga så skulle jag och min plånbok vara tacksamma ! big_smile
(P.S. Bilen blev ej rassad under testet smile)

3 235 Inlägg
3 mars 2013
Småmotorer drar som regel mer i motorvägsfart (100-130 km/t), då dem varvar mycket.
Jag körde en Fiasko med 1 liters motor (hyrbil) i en vecka, och den drog typ 1 liter milen, orkade ingenting, måste växla ner vid minsta uppförsbacke...

79 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
engolf skrev:
Småmotorer drar som regel mer i motorvägsfart (100-130 km/t), då dem varvar mycket.
Jag körde en Fiasko med 1 liters motor (hyrbil) i en vecka, och den drog typ 1 liter milen, orkade ingenting, måste växla ner vid minsta uppförsbacke...

Okej, men hur pass mycket inverkar konditionen på förgasare,tändsystem och luftfilter på bränslekonsumtionen ?

3 235 Inlägg
3 mars 2013
På en förgasarbil kan det inverka en del. Fräscha tänddelar är en viktig förutsättning för att bränsle/luftblandningen antänds och förbränns effektivt. Sen kan nålen i förgasaren vara sliten, och då drar den självklart mer. Gör en ordentlig service på den, olja, filter, tänddelar o liknande, kostar kanske inte så mycket på en så pass gammal bil.

79 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
engolf skrev:
På en förgasarbil kan det inverka en del. Fräscha tänddelar är en viktig förutsättning för att bränsle/luftblandningen antänds och förbränns effektivt. Sen kan nålen i förgasaren vara sliten, och då drar den självklart mer. Gör en ordentlig service på den, olja, filter, tänddelar o liknande, kostar kanske inte så mycket på en så pass gammal bil.

Mmm tror nog det blir en lite större service på föggen och dylikt. Var kan man hitta någon grundinställning till förgasaren så att det blir lättare att ställa in den ?

Sök