Kom på en sak till nu. Tomgången var hög trots att tomgångsventilen/motorn var inkopplad. Kan det vara tjuvluft? Fick nämligen ingen felkod på det. Endast tomgångsventilen. Har en misstanke om att den kan dra tjuvluft vid min ihopkoppling på insugsslangen, så ska kleta på massa lim där för att täta rejält.
Editering. Klockan 20.25
Var nyss ute och kollade på bilen. Dels tätade jag slanganslutningen till för dumpventilen på insugsslangen med en sjuhejdans massor med superlim, så där kommer ingen luft varken ut eller in runt den där det ska vara tätt.
Körde även en runda med bilen, med motorn inkopplad, och då dog den när jag kopplade med bilen, mitt ute i skogen. Fick en motionsrunda med då batteriet är väldigt dåligt laddat och fick springa hem och hämta både modern min och familjebilen för att köra och starta den med startkablar.
Tog i alla fall ur tomgångsmotorn sen och bilen gick som en klocka. Låg på 1000 i tomgång, vilket kanske är lite i överkant egentligen, men bättre än 1400 som jag hade förr när den var urkopplad. Dessutom dog den inte när jag kopplade etc.
Dock stör jag mig på två saker:
1. Bilen avgassmäller nu igen. Visst kan det vara fränt då jag har flammdämpare och allt, men jag kan inte tänka mig att detta är speciellt bra för katalysatorn? Den är helt ny och jag vill inte köra sönder den direkt.
2. Bilen hackar om du ligger på låga varv. Femman i 50 km/h är helt uteslutet. Lägsta varv du kan köra på är 1400 varv ungefär, annars börjar bilen hoppa.
Detta förmodar jag är för att tomgången är så pass hög. Det var ju detta som var anledningen till att jag bytte till återcirkulerande dumpventil. Hur löser jag detta nu?
Några syndalampor i bilen tändes dock inte, som tur väl är. Motorlampan höll sig släckt efter nollning och åtgärdning av det jag gjort idag.
Dessutom upplever jag att bilen går bättre nu med, än vad den gjorde innan. Kan det bero på dels att jag rengjorde lambdasonden och dels att jag tätade slanganslutningen vid insugsslangen?
Ska dumpventilen ställas in förresten? I styrka då alltså, när den öppnar. Hur gör jag detta i sådana fall och hur vet jag när det är rätt? Fick med två starkare fjädrar och två brickor för att reglera detta, men hur vet jag vad som är rätt och fel? Bilen kvittrar ingenting nu i alla fall, som den gjorde utan dump, utan låter som att den dumpar med öppen dump bara det att pysljudet kommer från högersidan nu (luftfiltret) istället för vänster där dumpen sitter.
Senast redigerat av Bazzzinga (4 mars 2013)
- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.