3304
Sök

Volvo 945 LTT -95 Motorlampa (lambdalampan) tänd

113 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#1
Hejsan!

Det är så att jag har en bil som är av typ Volvo 945 LTT från 1995. Igår var jag ute och skruvade en del och satte bland annat i en återcirkulerande dumpventil (extern, TB-58 turbo på, så ingen återcirkulerande monterad på den), bytte tändstift och tätade V-klamman mellan turbo och downpipe med en hel del avgaspasta och packning.

Efter att jag gjort detta startade bilen och gick klockrent. Jag kopplade även in tomgångsmotorn som har varit urkopplad när jag kört med öppen dumpventil innan. Bilen kördes ungefär en mil och gick hur bra som helst. Laddar dock endast 0,3 bar nu och körs med ECOMAX-chip från Viking.

Jag lät sedan bilen stå igång på tomgång medan jag rökte en cigarett utanför och kollade lysen och lite allmänna saker på den. När jag hoppade in igen märkte jag att lampan som indikerar på fel i motorns styrsystem har börjat lysa. Bilen går fortfarande lika bra som innan.

Min tanke är att någon av dessa saker kan ha orsakat det:

1. Lambdan har blivit skitig eller får felaktiga värden med tanke på avgaspastan jag kletade på i delningen.
2. Jag hade LMM;en urkopplad när jag grejade med att bygga anslutning på insugsslangen för att kunna återkoppla dumpventilen.
3. Den drar tjuvluft i min koppling (sitter med en mässingkoppling från insidan och ut, tätat med silikon och sedan slangen kopplad på anslutningen) på insugsslangen.
4. Tomgångsmotorn ger felaktig blandning? Lampan tändes nämligen på tomgång.
5. Vikingchippet ger på tok för fet blandning i förhållande till laddtryck och effekt. Kan original bränslechip lindra problemet?
6. Andra fel som kan ha uppstått i min mekning?

Kan dumpventilen vara felspänd (för hård eller mjuk) kanske?

Jag ska kolla felvärden när jag kommer hem idag, för att se vad som kan vara fel. Bilen är för övrigt riktigt fräsch med nya packningar runt om i motorn och har gått klockrent både med öppen dumpventil och pluggat dumpventilshål. Dock har den alltid körts utan tomgångsmotorn.

Uppskattar verkligen svar. Bilen ska besiktigas snart och jag vill gärna få ordning på allt.
Senast redigerat av Bazzzinga (4 mars 2013)

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

113 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#2
Kollade koder nu.

2-2-3 -> Tomgångsventil

Säger det er något? Hur åtgärdas det?

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

5 685 Inlägg
4 mars 2013
#3
Tomgångsventil bör vara tomgångsmotorn.
Testat koppla ur den och se om det hjälper?


113 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#4
simlar skrev:
Tomgångsventil bör vara tomgångsmotorn.
Testat koppla ur den och se om det hjälper?

Nej, har rengjort den nu (oljig och geggig). Dock måste jag starta bilen med startkablar på grund av urladdat batteri så får vänta tills familjens bil kommer hem.

Återkommer ikväll med om det hjälper med att dra ut den/att jag rengjorde den!

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

113 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#5
Kom på en sak till nu. Tomgången var hög trots att tomgångsventilen/motorn var inkopplad. Kan det vara tjuvluft? Fick nämligen ingen felkod på det. Endast tomgångsventilen. Har en misstanke om att den kan dra tjuvluft vid min ihopkoppling på insugsslangen, så ska kleta på massa lim där för att täta rejält.

Editering. Klockan 20.25

Var nyss ute och kollade på bilen. Dels tätade jag slanganslutningen till för dumpventilen på insugsslangen med en sjuhejdans massor med superlim, så där kommer ingen luft varken ut eller in runt den där det ska vara tätt.

Körde även en runda med bilen, med motorn inkopplad, och då dog den när jag kopplade med bilen, mitt ute i skogen. Fick en motionsrunda med då batteriet är väldigt dåligt laddat och fick springa hem och hämta både modern min och familjebilen för att köra och starta den med startkablar.

Tog i alla fall ur tomgångsmotorn sen och bilen gick som en klocka. Låg på 1000 i tomgång, vilket kanske är lite i överkant egentligen, men bättre än 1400 som jag hade förr när den var urkopplad. Dessutom dog den inte när jag kopplade etc.

Dock stör jag mig på två saker:

1. Bilen avgassmäller nu igen. Visst kan det vara fränt då jag har flammdämpare och allt, men jag kan inte tänka mig att detta är speciellt bra för katalysatorn? Den är helt ny och jag vill inte köra sönder den direkt.

2. Bilen hackar om du ligger på låga varv. Femman i 50 km/h är helt uteslutet. Lägsta varv du kan köra på är 1400 varv ungefär, annars börjar bilen hoppa.

Detta förmodar jag är för att tomgången är så pass hög. Det var ju detta som var anledningen till att jag bytte till återcirkulerande dumpventil. Hur löser jag detta nu?

Några syndalampor i bilen tändes dock inte, som tur väl är. Motorlampan höll sig släckt efter nollning och åtgärdning av det jag gjort idag.

Dessutom upplever jag att bilen går bättre nu med, än vad den gjorde innan. Kan det bero på dels att jag rengjorde lambdasonden och dels att jag tätade slanganslutningen vid insugsslangen?

Ska dumpventilen ställas in förresten? I styrka då alltså, när den öppnar. Hur gör jag detta i sådana fall och hur vet jag när det är rätt? Fick med två starkare fjädrar och två brickor för att reglera detta, men hur vet jag vad som är rätt och fel? Bilen kvittrar ingenting nu i alla fall, som den gjorde utan dump, utan låter som att den dumpar med öppen dump bara det att pysljudet kommer från högersidan nu (luftfiltret) istället för vänster där dumpen sitter.
Senast redigerat av Bazzzinga (4 mars 2013)

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
5 mars 2013
#6
problem me ?
LMM?
tjuvluft?
lamdan?

hur ser stifterna ut?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

113 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#7
Saab_Guden skrev:
problem me ?
LMM?
tjuvluft?
lamdan?

hur ser stifterna ut?

Stifen är nybytta. Lambdan byttes för drygt 800 mil sedan och rengjordes tidigare idag. Tjuvluft tror jag att jag hade mellan den slangen och nippeln för den återcirkulerande dumpen, men det åtgärdades under kvällen med superlim. Läs senaste inlägget.

LMM;n har jag inte kollat. Bilen verkar gå kalas i alla fall och inga felkoder fanns förutom tomgångsmotorn.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
5 mars 2013
#8
men min fråga till dig var "hur" stifterna ser ut? och inte om dom var nya..

men har du rengjort startmotorn då?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

113 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#9
Saab_Guden skrev:
men min fråga till dig var "hur" stifterna ser ut? och inte om dom var nya..

men har du rengjort startmotorn då?

Jag ber om ursäkt för att jag inte svarade korrekt. smile

De förra stiften var en blandning av brun och svart.

Nej, jag har inte kollat på startmotorn alls. smile
Senast redigerat av Bazzzinga (5 mars 2013)

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
6 mars 2013
#10
rätta mig om jag hat fel, men du vill ha en fungerande tomgång, som inte har fungerat med din tomgångsmotorn inkopplad?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

113 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#11
Saab_Guden skrev:
rätta mig om jag hat fel, men du vill ha en fungerande tomgång, som inte har fungerat med din tomgångsmotorn inkopplad?

Ja, något åt det hållet.

Bilen fungerar ypperligt nu egentligen, men tomgången är något hög (1000 rpm). Kopplar jag in tomgångsmotorn börjar lampan lysa och bilen dör när man kopplar. Kör man utan den inkopplad dör inte bilen och lampan är släckt, men tomgången blir högre.

Lite av ett i-landsproblem kanske.
Senast redigerat av Bazzzinga (6 mars 2013)

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
6 mars 2013
#12
tästa som jag sa tidigare att rengöra tomgångsmotorn, och om inte de hjälper så kan du alltid tästa med en annan?
och kolla så att dumpen e helt 100 oxå smile

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

113 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#13
Saab_Guden skrev:
tästa som jag sa tidigare att rengöra tomgångsmotorn, och om inte de hjälper så kan du alltid tästa med en annan?
och kolla så att dumpen e helt 100 oxå smile

Rengjorde tomgångsmotorn utan framgång. Ska prova en annan!

Dumpen är helt ny från butik, men jag har inte justerat den. Har två extrafjädrar och två brickor. Hur vet man när dumpen är korrekt inställd? smile

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
7 mars 2013
#14
dumpen ska ju skona turbon varje gång du "kopplar" och luften ska tillbaka till tryckröret och på så sätt hjälpa lmm och tomgången, och få rätt värden. och därför ska man ALLTID använda sig av återcirkulerande dump om du vill höra min åsikt smile

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..


Sök