2934
Sök

Varför är kamrem som går av farligt på vissa bilar?

10 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#1
(Antar att detta besvarats otal gånger innan, men kunde inte hitta nån bra tråd, redirecta mig om ni vet någon bra.)

Om vissa bilar har jag hört "Låt INTE kamremen gå av, för då går hela motorn åt pipan." om andra bilar har jag hört "Ja, på den är det väl ingen större fara om den går av, men det är ju inte bra."
Vad är skillnden i konstruktionen inne i motorn/cylindrarna/ventilerna/kamaxel etc som gör denna skillnad?

Tack!

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 mars 2013
#2
Det finns i princip inga "moderna" motorer (läs från 1990 och framåt), med några få undantag, som klarar av ett kamremsbrott. Anledningen är den att när remmen går av så fortsätter vevaxeln att snurra, i regel ganska länge då man inte frikopplar med en gång, o då "mosas" de öppna ventilerna av kolvarna eftersom det inte finns utrymme nog att undvika kontakt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

82 Inlägg
4 mars 2013
#3
Ja, helt enkelt så stannar kamaxlarna när remmen /kedjan går av. Men kolvarna går fortfarande upp och ned. Det vill säga att kolvarna kommer att slå ihop med dem ventilerna som är öppna. Vilket inte är bra, kan bli total förstört i förbränningsrum, kolvar osv. Varför det blir olika på olika motorer beror väl på squichen (stavning) ? Alltså avståndet mellan kolv och förbränningsrum vid ÖD. (?) Är inte helt hundra på det här så någon annan får väl förklara mer ingående isf. Iaf så har jag lyckats glömma dra åt kam rem spännaren så remmen kom ett halvt varv fel och lät inte alls bra i motorn, men jag satte allt rätt igen efter och den fungerade och gick. Dock skrota jag bilen ett tag efter.

EDIT: Läs på mer hur en ottomotor fungerar så tror jag själv att du kan lista ut vad som händer! smile

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rbr … ningsmotor
Senast redigerat av antizz (4 mars 2013)

10 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#4
Ja, låter ju logiskt när ni förklarar det. Jag trodde de hade lämnat så mycket rum att även när kolven är längst upp och ventilerna öppna så krockar de inte, men så är det tydligen inte. Blir det för lite kompresion i så fall? Annars hade det ju räddat många motorer.
Jag hade/har en 940 och en mekare sa "Nja, det kan klara sig." Men han kanske menade att även om nån ventil skulle krökas så kan man byta ut dom hyffsat lätt för det dräller av 940 motorer. Om en bmw 520 sa han att det skulle vara kört.

10 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#5
I en annan tråd om följder av kamrems-brott på vw mk3 http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=30688 skrev någon:
"De ska inte hända nått med ventilerna på 8v motorerna men personligen e de inget ja skulle vilja ta reda på"

Vad menas med detta? Vad är skillnad på 8 v (8 ventiler förmodar jag det är förkortning av) och andra motorer som lättare tar skada vid brott?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 mars 2013
#6
Det verkar vara fallet utav en generalisering.
Han utgick i detta fall ifrån att 8v-motorn var mindre modern, och dvs hade större toleranser.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 758 Inlägg
6 mars 2013
#7
LeafBox skrev:
Det verkar vara fallet utav en generalisering.
Han utgick i detta fall ifrån att 8v-motorn var mindre modern, och dvs hade större toleranser.

En annan förklaring är att 2-ventilstoppar generellt har ventilerna helt lodräta, vilket gör att taket i förbränningsrummet blir helt plant. Då styr man i regel kompressionen genom att göra förbränningsrummet i toppen djupt och då får man bra frigång mellan kolv och ventiler "på köpet".
På 4-ventilstoppar brukar ventilerna istället luta, med följd att taket i förbränningsrummet och måste luta. Vanligen gör man det då antingen lutande som ett hustak eller hemisfäriskt. Detta ger mer volym i förbränningsrummet och då måste man göra det tightare mot kolven för att få hög kompressionen.

Volvo 8V-topp:
http://img827.imageshack.us/img827/6238/volvo53111.jpg
Volvo 16V-topp:
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/16V_Folder/16V_head.jpg

Nedan kommer två extremfall som tydligt visar hur raka kontra vinklade ventiler påverkar förbränningsrummets storlek:
Hemitopp med vinklade ventiler:
http://www.hemihaines.com/images/zcontent/deweys426hemifromthe69chargerrt2001.jpg
Herontopp med lodräta ventiler:
http://i40.tinypic.com/rvklmc.jpg

Tekniker
221 Inlägg
6 mars 2013
#8
Till exempel Volvos B19 21 23 200 230 händer det inget om allt är original då kolven inte når upp till ventilen när den är i öppet läge (För utom "K" modellerna som har 631 toppar. ) Är lite osäker på 23an dock iom att den har släta kolvar . Där i mot finns det andra tillverkare med 8v motorer som rasar. Eller ja rasar.. knäcker ventilerna. Har man tur så räcker det att byta topp eller bara ventiler och styrningar ev mer beroende vad som gått sönder..



Sök