Har en Ford Escort XR3i, cab 1987 som har problem att starta när man kört den lite längre. Jag kör den till jobbet 2-3 km och åker hem på em. Då är det inga problem att starta den. Men om jag åker en liten längre sträcka, typ 5 km o stannar, så startar den inte. Inte heller om man åker ärenden i stan och stannar (stänger av motorn) mer än ett par gånger, så startar den inte. Att den inte startar menas att inget går runt och batteriet är hel död. Kan köra med startkablar så går den igen. Har bytt batteri men det hjälper inte. Vad kan detta bero på? Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få
dålig generator skulle jag tro.. ! kanske sitter det löstagbara kol i bak?? isånnafall kan man ju prova byta dem först, finns väl kanske på biltema, om inte så borde det finnas en annan generator som funkar på närmaste skrot.
Tack Thomas! Jag är def ingen mekare men jag har kollat generatorn, googlade på hur man mäter för att kolla om generator laddar som den ska, vilket den gjorde... men kan det vara den iaf?
Nu minns jag inte eftersom jag gjorde detta i höstas... men enligt vad jag kunde googla mig fram till, så var det helt ok... men jag får kanske kolla det igen. Så 14V på tomgång och om den ligger lägre så kan det vara generatorn, lr?
ja det ska väl ligga mellan 13,5-14,5v , det har det iaf gjort på alla bilar jag har mekat med! är du förresten hundra på att ditt "nya" batteri är fräscht? (biltema har skitbra batterier!)
ok, då bodde du tyvärr lite för långt bort funkar laddningen som den ska, så ska du inte behöva ladda batteriet när du kör oftare än iaf en gång i månaden.. på min så kan de gå 2 mån utan några som helst problem med att starta!
kolla upp vad generatorn laddar, så får vi se därifrån
Hej, har haft samma problem med att den är svårstartad varm. Har nu efter proffshjälp fått veta anledningen! Fel tändspole, måste vara en speciell tändspole till xr3i. Trasig backventil bränslepump. Och fel co halt. Måste vara exakt inställd enligt anvisningar.
Ford Eskrot -87! Har den gammaldags fördelare med spetsar och kondensator? I så fall skulle jag satsa på att byta kondensatorn. Typiskt kondensatorfel när motorn startar sval - men inte het = måste svalna en kvarts timme för att starta.
jag hatar när såna stolpskott som ts ber om hjälp o sen inte återkommer med va felet var. det kan ju hjälpa andra. nu var ts bara en massa spill av tid.
jag hatar när såna stolpskott som ts ber om hjälp o sen inte återkommer med va felet var. det kan ju hjälpa andra. nu var ts bara en massa spill av tid.