2462
Sök

Ford Escort -87, startproblem när varm!

4 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#1
Har en Ford Escort XR3i, cab 1987 som har problem att starta när man kört den lite längre. Jag kör den till jobbet 2-3 km och åker hem på em. Då är det inga problem att starta den. Men om jag åker en liten längre sträcka, typ 5 km o stannar, så startar den inte. Inte heller om man åker ärenden i stan och stannar (stänger av motorn) mer än ett par gånger, så startar den inte. Att den inte startar menas att inget går runt och batteriet är hel död. Kan köra med startkablar så går den igen. Har bytt batteri men det hjälper inte. Vad kan detta bero på? Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få big_smile

31 Inlägg
5 mars 2013
#2
dålig generator skulle jag tro.. ! kanske sitter det löstagbara kol i bak?? isånnafall kan man ju prova byta dem först, finns väl kanske på biltema, om inte så borde det finnas en annan generator som funkar på närmaste skrot.

hoppas det löser sig!

Mvh: Thomas

4 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#3
Tack Thomas!
Jag är def ingen mekare men jag har kollat generatorn, googlade på hur man mäter för att kolla om generator laddar som den ska, vilket den gjorde... men kan det vara den iaf?

31 Inlägg
5 mars 2013
#4
hur många volt laddar den på tomgång? den bör ladda runt 14 ungefär.

Mvh: thomas

4 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#5
Nu minns jag inte eftersom jag gjorde detta i höstas... men enligt vad jag kunde googla mig fram till, så var det helt ok... men jag får kanske kolla det igen. Så 14V på tomgång och om den ligger lägre så kan det vara generatorn, lr?

31 Inlägg
5 mars 2013
#6
ja det ska väl ligga mellan 13,5-14,5v , det har det iaf gjort på alla bilar jag har mekat med!
är du förresten hundra på att ditt "nya" batteri är fräscht? (biltema har skitbra batterier!)

vart i landet håller du till ungefär smile ?

Mvh: thomas

4 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#7
Brukar ladda batteriet med jämna mellanrum och när jag bara kör korta sträckor så är den pigg o fräsch... Bor i Borås.

31 Inlägg
5 mars 2013
#8
ok, då bodde du tyvärr lite för långt bort smile   funkar laddningen som den ska, så ska du inte behöva ladda batteriet när du kör oftare än iaf en gång i månaden.. på min så kan de gå 2 mån utan några som helst problem med att starta!

kolla upp vad generatorn laddar, så får vi se därifrån smile

Mvh: thomas

1 Inlägg
17 juni
#9
Hej, har haft samma problem med att den är svårstartad varm. Har nu efter proffshjälp fått veta anledningen!
Fel tändspole, måste vara en speciell tändspole till xr3i.
Trasig backventil bränslepump.
Och fel co halt. Måste vara exakt inställd enligt anvisningar.

7 455 Inlägg
17 juni
#10
Ford Eskrot -87!
Har den gammaldags fördelare med spetsar och kondensator?
I så fall skulle jag satsa på att byta kondensatorn.
Typiskt kondensatorfel när motorn startar sval - men inte het = måste svalna en kvarts timme för att starta.

Forummoderator
18 073 Inlägg
17 juni
#11
Grattis gubbar! Ni har väckt liv i en 11 år gammal tråd!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muskelbil
17 juni
#12
Hybrid_ skrev:
Grattis gubbar! Ni har väckt liv i en 11 år gammal tråd!

Det är lättare att hålla liv i tråden än en Ford Escort från 1987.

534 Inlägg
18 juni
#13
jag hatar när såna stolpskott som ts ber om hjälp o sen inte återkommer med va felet var. det kan ju hjälpa andra. nu var ts bara en massa spill av tid.

Muskelbil
18 juni
#14
doktorduett skrev:
jag hatar när såna stolpskott som ts ber om hjälp o sen inte återkommer med va felet var. det kan ju hjälpa andra. nu var ts bara en massa spill av tid.

VarFör tror du att felet är hittat och lagat?

534 Inlägg
18 juni
#15
jaha du tänker så......
han skrev inte hur det löste sej, för han körde raka vägen o skotade bilen 🤪🤪🤪🤪🤪


Sök