3720
Sök

Gasspjäll octavia 1.9tdi 07:a

847 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#1
Jag köpte min Octavia i September förra året. Då var den helt nyservad med oljor o kamrem. Har kört till dagens datum 1800mil varav 1500 med promotech programering. Gått som en klocka hela tiden och inte en enda felkod.

Igår lämnade jag iväg bilen på oljebyte. Hämtar ut bilen o kör 1 mil hem. Startar bilen imorse och motorlampan lyser?????? Åker tillbaka till verkstaden som kopplar upp datorn och konstaterar att felkoden är gasspjället.

Hur kan det paja bara sådär??? Kan ett oljebyte göra att avgasvärden blir såpass annorlunda att det blir felkoder eller pajjar saker som har med avgasreningen att göra???
Senast redigerat av mr_green (29 mars 2013)


154 Inlägg
7 mars 2013
#2
Oljebyte och en riktig service med luftfilter osv, kan påverka avgasvärdena beroende hur oljan och filtrets skick var.

Tveksamt att det är något som påverkat virvelspjället.

Isåfall skulle nog Promotech programmering påverkat det mer.

847 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#3
Plockade ur programmet o la tillbaka orginal. Tyvärr går motorlampan igång ändå.


154 Inlägg
7 mars 2013
#4
Dom som gör mjukvaran till bilen, sitter ofantliga timmar för att pula med det, effekthöjande programvaror har väl nästan bara det syftet, att höja effekten.

Så är nog inte så konstigt om delar går sönder pga det.

Fick du prisuppgift på virvelspjäll? Brukar inte vara så billiga..

847 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#5
Bimiss skrev:
Dom som gör mjukvaran till bilen, sitter ofantliga timmar för att pula med det, effekthöjande programvaror har väl nästan bara det syftet, att höja effekten.

Så är nog inte så konstigt om delar går sönder pga det.

Fick du prisuppgift på virvelspjäll? Brukar inte vara så billiga..

Självklart vet jag att det sliter mera. Tyckte bara att det verkade konstigt att felet kommer direkt efter service.

Nä har inte fått det än. Kollade runt lite mekonomen och meca bla. Hittar tyvärr inget alls där. Kan dom kallas något annat än virvelspjäll?


5 119 Inlägg
7 mars 2013
#6
fast samtidigt kan ju saker gå sönder i tid och otid. kan nog och jag skulle tro att det är ren otur att det hände just då. dock har jag inte hört talas om ett virvelspjäll fast jag jobbar som vag mek :p men ska luska reda på vad kan vara i morgon.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

847 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#7
mb_pucken skrev:
fast samtidigt kan ju saker gå sönder i tid och otid. kan nog och jag skulle tro att det är ren otur att det hände just då. dock har jag inte hört talas om ett virvelspjäll fast jag jobbar som vag mek :p men ska luska reda på vad kan vara i morgon.

Vore kanon om du kunde få fram lite info smile


429 Inlägg
8 mars 2013
#8
Vad är och gör ett virvelspjäll?? smile


5 119 Inlägg
8 mars 2013
#9
lyssnade runt lite på jobbet idag men ingen som var där visste va det var.
Det är ett spjäll som sitter i insuget och på lågvarv vinklar luftströmmen och på sånt vis skapar en luftvirvel som ökar fyllnadsgraden i cylindern och på så vis sänker bränsleförbrukningen , Källa google så vet inte hur de stämmer wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

429 Inlägg
8 mars 2013
#10
mb_pucken skrev:
lyssnade runt lite på jobbet idag men ingen som var där visste va det var.
Det är ett spjäll som sitter i insuget och på lågvarv vinklar luftströmmen och på sånt vis skapar en luftvirvel som ökar fyllnadsgraden i cylindern och på så vis sänker bränsleförbrukningen , Källa google så vet inte hur de stämmer wink

Verkar fiffigt! smile


177 Inlägg
8 mars 2013
#11
mb_pucken skrev:
lyssnade runt lite på jobbet idag men ingen som var där visste va det var.
Det är ett spjäll som sitter i insuget och på lågvarv vinklar luftströmmen och på sånt vis skapar en luftvirvel som ökar fyllnadsgraden i cylindern och på så vis sänker bränsleförbrukningen , Källa google så vet inte hur de stämmer wink

Är det inte insugsrörspjället som brukar glappa upp sig på vänster sidan vid givaren? Brukar sluta med ett nytt insug om det är glappt iaf. Minns inte om det även är vakumstyrt och isåfall kan ju magnetventilen ha gett upp.


847 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#12
Tackar för svaren.

Bilen ska in på felsökning snart så får vi se vad felet är. Märkte igår att bilen går lite udda. Ett lätt skorrande vid gaspådrag. Sen när man startar eller stänger av bilen så låter/bullrar det till mer än förut. Känns som det kan bli en dyr historia detta.


429 Inlägg
9 mars 2013
#13
mr_green skrev:
Tackar för svaren.

Bilen ska in på felsökning snart så får vi se vad felet är. Märkte igår att bilen går lite udda. Ett lätt skorrande vid gaspådrag. Sen när man startar eller stänger av bilen så låter/bullrar det till mer än förut. Känns som det kan bli en dyr historia detta.

Återkom gärna med provsvaren! smile


Random Hero
4 047 Inlägg
9 mars 2013
#14
vinkelspjäll låter som 2000 talets kolvuppstudsar fjäder...

Dog food lid. Backwards

847 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#15
Körde in Promtech boxen idag o läste av felkoden och gjorde ett försök att släcka den. Fick upp felkod P3102. Det är intake manifold flap motor googlade jag fram. Så nu har jag beställt en beggad sådan så får vi se om det hjälper.


847 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
#16
Nu har jag fått hem ett bättre begagnat spjällhus. Det har suttit på en octavia med exakt samma motor, växellåda o 4wd o samma årsmodell. Fast nu såg jag en skillnad på spjällhusen. På det trasiga står det pierburg o det nya står det vdo. Nån som sitter inne med lite kunskap om detta??? E det bara byta o det funkar tro?


177 Inlägg
23 mars 2013
#17
mr_green skrev:
Nu har jag fått hem ett bättre begagnat spjällhus. Det har suttit på en octavia med exakt samma motor, växellåda o 4wd o samma årsmodell. Fast nu såg jag en skillnad på spjällhusen. På det trasiga står det pierburg o det nya står det vdo. Nån som sitter inne med lite kunskap om detta??? E det bara byta o det funkar tro?

Jämför artikelnummerna istället.


847 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
#18
scorpan6662 skrev:
mr_green skrev:
Nu har jag fått hem ett bättre begagnat spjällhus. Det har suttit på en octavia med exakt samma motor, växellåda o 4wd o samma årsmodell. Fast nu såg jag en skillnad på spjällhusen. På det trasiga står det pierburg o det nya står det vdo. Nån som sitter inne med lite kunskap om detta??? E det bara byta o det funkar tro?

Jämför artikelnummerna istället.

Just det. Tänkte inte på det.


847 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#19
Lite uppdatering. Hittade ett gasspjäll med samma artikelnr. Eller nästan samma nr iaf. På min satt det ett med artnr 038128063G men när jag sökte så sålde skruvat.se 038128063G och L under samma artnr. Hittade ett med L på slutet och monterade det. Gick bra i 25mil sen kom felkoderna tillbaka (P3102 och P3103) på intake manifold flap motor. Nån som kan detta väldigt bra som kan hjälpa mig?? Börjar kännas som det är nåt fel på vägen till gasspjället.

Symptomen är: Vid glödningen innan start så är det ett bzzzz ljud under huven. Det är samma ljud vid avstängning. Det är nåt som stänger/ öppnar låter det som. Sen vid själva starten/ stoppet så bullrar det till mera än normalt



Sök