3520
Sök

Volvo 745 turbo blåryker!

Emelie Hallberg
829 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#1
Hejsan startade upp min 745 turbo idag efter att den stått under vintern.
Bytte turbo i höstas pga att den blårykte.
Tyckte det blev bättre men fick höga CO 8,3 värden på besiktningen i höstas
Nu blåryker de igen luktar mkt olja om avgaserna.
Vad kan de vara egentligen? "/
tänkte om de var massa olja i avgasröret men körde ju en månad med bilen...
sitter ej kat på den heller

Mvh Emelie


773 Inlägg
10 mars 2013
#3
Oceanmist skrev:
Ingen som har nå tips? "/

skulle tippa på men inte säker ifall turbon är ny eller beg kan vara måndags ex etc. Kan ju även vara topp packningen eller någon kolvring vet dock inte hur hårt du kör kört:D kan ju även va lambdan som kompenserar för något lite tips dock inte hundra på något av det


Emelie Hallberg
829 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#4
Hm... ja de kan ju va turbon som var dålig som vi bytte till med men känns konstigt me exakt samma fel.
Den ryker ju inte när den är kall eller när man kör utan när den är varm och står på tomgång
Gasar man då blir det ett blått moln och luktar illa (olja) sen kan avgaserna bli som vanligt igen :S
men de går ju inte besikta så...


5 705 Inlägg
10 mars 2013
#5
Kan vara att det är kvar olja i avgassystemet sedan turboraset.

Går det åt olja? Om det inte försvinner olja på stickan så kommer ju oljan någon annanstans ifrån.


773 Inlägg
10 mars 2013
#6
Oceanmist skrev:
Hm... ja de kan ju va turbon som var dålig som vi bytte till med men känns konstigt me exakt samma fel.
Den ryker ju inte när den är kall eller när man kör utan när den är varm och står på tomgång
Gasar man då blir det ett blått moln och luktar illa (olja) sen kan avgaserna bli som vanligt igen :S
men de går ju inte besikta så...

Låter ju som alla rätt till dålig turbo exakt samma syndrom som min saab 9000 när turbon var kass, skruva iaf av inlopps röret och känn på turbinen om där är glapp enda jag kan säga


Emelie Hallberg
829 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#7
Körde ju bilen 1månad efter turboraset så borde försvunnit tycker jag. turbon är inte nå överdrivet glapp men man kan säkert ha oturen att denna också är trasig men känns inte så,
Är det turbon som är slut borde det ju vara olja i slangarna


Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
10 mars 2013
#8
igensatt oljeretur?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

106 Inlägg
10 mars 2013
#9
har du kollat om den drar olja?dvs kollat på stickan om d försvinner olja..försvinner oljan e d förmodligen turbon även att du bytt,men försvinner ingen olja så ligger d säkert kvar gammal olja i avg systemet,d kan ta en djävla tid å bränna bort/ jimpan


Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
10 mars 2013
#10
saab_lejf skrev:
har du kollat om den drar olja?dvs kollat på stickan om d försvinner olja..försvinner oljan e d förmodligen turbon även att du bytt,men försvinner ingen olja så ligger d säkert kvar gammal olja i avg systemet,d kan ta en djävla tid å bränna bort/ jimpan

gissar på att skiten skvalpar kvar i katten..

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

106 Inlägg
10 mars 2013
#11
Saab_Guden skrev:
saab_lejf skrev:
har du kollat om den drar olja?dvs kollat på stickan om d försvinner olja..försvinner oljan e d förmodligen turbon även att du bytt,men försvinner ingen olja så ligger d säkert kvar gammal olja i avg systemet,d kan ta en djävla tid å bränna bort/ jimpan

gissar på att skiten skvalpar kvar i katten..

hon hade ingen kat på bilen skrev hon..


TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
10 mars 2013
#12
ventiltätning som inte tätar på tomgång.


Emelie Hallberg
829 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#13
Hm ja jag vet inte hur jag ska göra... går ju inte igenom bes me blårök så svårt att provköra den riktigt då..
bilen går ju bra inga såna konstigheter, kan dock tillägga att motorn knackar (kolvbultsknack) kan de vara om de har nån koppling??? dock har bilen bara gått 25 "/


Emelie Hallberg
829 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#14
jag körde 1månad och ingen olja försvann "/ kan dock inte säga hur långt jag körde me den


106 Inlägg
10 mars 2013
#15
motorn kanske är nergången då,vet du om dom bytt olja o filter på den regelbundet då el,brukar juh inte va vanlit iofs att dessa motorer pajjar..


Emelie Hallberg
829 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#16
saab_lejf skrev:
motorn kanske är nergången då,vet du om dom bytt olja o filter på den regelbundet då el,brukar juh inte va vanlit iofs att dessa motorer pajjar..

nä är ju svårt att veta den kom till sverige 2004 så har ju gått i kalifornien innan.
men som sagt de brukar inte rasa i första taget och bilen går ju bra
den knackar endast på tomgång ej vid belastning.
knackar som mest på parkering lägger man i neutral mindre.
man blir tokig på vart oljan kommer från


mår bäst bakom ratten
89 Inlägg
10 mars 2013
#17
eftersom du bytt turbon har jag svårt att se att det är den som orsakar problemet (antar att nya turbon är bra). Gissar som ovanstående på ventiltätningar

.

Emelie Hallberg
829 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#18
TimF skrev:
eftersom du bytt turbon har jag svårt att se att det är den som orsakar problemet (antar att nya turbon är bra). Gissar som ovanstående på ventiltätningar

Känner så jag med... ingen av turbona är överdrivet glapp
förra ägaren skall ha bytt ventiltätningar men ena gick sönder å han satte dit en begagnad dock skulle den va fräsch


mår bäst bakom ratten
89 Inlägg
10 mars 2013
#19
Oceanmist skrev:
TimF skrev:
eftersom du bytt turbon har jag svårt att se att det är den som orsakar problemet (antar att nya turbon är bra). Gissar som ovanstående på ventiltätningar

Känner så jag med... ingen av turbona är överdrivet glapp
förra ägaren skall ha bytt ventiltätningar men ena gick sönder å han satte dit en begagnad dock skulle den va fräsch

Frågan är ju bara hur fräsch den var, kanske inte hade så mycket kvar att ge. Fick en tankeställare(ren gissning) om kanske kamremmen hoppat ett hack så ventilerna inte hinner stänga riktigt?

.

Emelie Hallberg
829 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#20
TimF skrev:
Oceanmist skrev:
TimF skrev:
eftersom du bytt turbon har jag svårt att se att det är den som orsakar problemet (antar att nya turbon är bra). Gissar som ovanstående på ventiltätningar

Känner så jag med... ingen av turbona är överdrivet glapp
förra ägaren skall ha bytt ventiltätningar men ena gick sönder å han satte dit en begagnad dock skulle den va fräsch

Frågan är ju bara hur fräsch den var, kanske inte hade så mycket kvar att ge. Fick en tankeställare(ren gissning) om kanske kamremmen hoppat ett hack så ventilerna inte hinner stänga riktigt?

ja de kan ju var en del fel "/ man får börja med en sak tror jag



Sök