2999
Sök

Bygga om dörrsida i glasfiber, hur göra med klädseln?

10 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
Ska snart sätta igång med att plasta dörrsidor för att få in 6,5or i dörrarna på min bmw.
Har kollat guider på nätet men aldrig förstått hur man ska göra med klädseln.

Ska man ta bort all gammal vinyl och klä om hela dörrsidan?

Kan man ha kvar original klädseln och bara klä in den nya plastade delen utan det blir fult?

Jag har sett diverse byggbilder på olika sidor där vinylen på dörren är kvar och hela glasfiber delen nästintill färdig. Men aldrig fått någon bild av hur man gör i nästa steg.

Om någon vet en bra guide där dom visar hur man gör för att klä en dörrsida eller en bra guide där dom både plastar en dörrsida OCH klär den, länka gärna den guiden.

Mvh

451 Inlägg
11 mars 2013
Ta inte detta på fel sätt. Så som du skriver vet du verkligen inte vad du har för jobb framför dig.
Lämna till en tapetserare och låt honom fixa vinylen. En äldre herre i gbg som tyvärr är död nu kontursydde och klädde dörrsidor för 1000kr. Det är inte ens värt att öppna en limtub själv för dessa pengar. Skulle lätt kunna tänka mig betala 4000kr/dörr för sådana jobb för det är en sådan jävla smärta i röven att få till.

6 558 Inlägg
11 mars 2013
absolut det bästa  är att riva bort den gamla vinylen ... annars finns det risk att det kommer att släppa  pga all vinylglans  + så bygger jue vinylen lite    .... ta en lamell rondell  å kör av bara  smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

10 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
Rigan, absolut är det jävla jobb men man måste ju lära sig någon gång trycker jag. Jag har intresset för det och kommer försöka. Som du resonerar skulle man ju aldrig lära sig något nytt tongue

Jag har talat med några som byggt om bmws dörrsidor tidigare och dom har klätt över den gamla vinylen då den vinylen var oerhört tjock och ett rent helvete att få bort.

535 Inlägg
13 mars 2013
racer-putte skrev:
absolut det bästa  är att riva bort den gamla vinylen ... annars finns det risk att det kommer att släppa  pga all vinylglans  + så bygger jue vinylen lite    .... ta en lamell rondell  å kör av bara  smile

De kanske du kan fixa. Visa på en dörr alla steg, steg för steg hur man skall göra, du verkar ju faktiskt veta hur man gör. Tror de skulle vara rätt så många som är intresserad av att se hur man gör.

6 558 Inlägg
13 mars 2013
DKn skrev:
racer-putte skrev:

De kanske du kan fixa. Visa på en dörr alla steg, steg för steg hur man skall göra, du verkar ju faktiskt veta hur man gör. Tror de skulle vara rätt så många som är intresserad av att se hur man gör.

smile tror ja  börja  få kläm på det hela nu  smile   mjoo skulle kanske  kunna hitta nå kort i lagret å kirra en guide smile

535 Inlägg
13 mars 2013
racer-putte skrev:
DKn skrev:
racer-putte skrev:

smile tror ja  börja  få kläm på det hela nu  smile   mjoo skulle kanske  kunna hitta nå kort i lagret å kirra en guide smile

Det hade verkligen varit uppskattat smile jo har ju kollat din tråd ibland och de ser ju ut som du har lite kläm på det iallafall;)

6 558 Inlägg
13 mars 2013
DKn skrev:
racer-putte skrev:
DKn skrev:

Det hade verkligen varit uppskattat smile jo har ju kollat din tråd ibland och de ser ju ut som du har lite kläm på det iallafall;)

ahh  ska kika  å se va man kan gräva fram smile

PM Competition Team
711 Inlägg
14 mars 2013
Jag hjälpte kompisen med att bygga om hans redan ombyggda dörrsidor och då de gamla vinylen hade släppt på några ställen så rev jag av all gammal vinyl som fanns kvar.

Finns lite bilder på det här:
http://www.bilstereoforum.se/showthread … mp;page=77

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud

10 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
Okej jag tror materialet skiljer lite i dessa dörrsidor. En van e36 byggare sa till mig att tar man bort vinylen på dörrsidorna får man med sig halva dörrsida som är av pressad papp och den blir oerhört tunn och svag.

16 197 Inlägg
14 mars 2013
TreborD skrev:
Okej jag tror materialet skiljer lite i dessa dörrsidor. En van e36 byggare sa till mig att tar man bort vinylen på dörrsidorna får man med sig halva dörrsida som är av pressad papp och den blir oerhört tunn och svag.

tar man bort vinylen men lite försiktighet så är de inga problem,

rätt många bilar som har dörrsidor i "presspapp"

"Testar man inte så får man aldrig veta"

PM Competition Team
711 Inlägg
15 mars 2013
TreborD skrev:

Det var presspapp även i dessa (e39) jag rev bort vinylen och tog bort filten som blev kvar under med roterande nylonborste.

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 mars 2013
Lägg ett lager plast och glasfiber på dörrsidans baksida innan man tar bort vinylen så är den enklare att jobba med och håller bättre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
15 mars 2013
jensclaudius skrev:
TreborD skrev:

Det var presspapp även i dessa (e39) jag rev bort vinylen och tog bort filten som blev kvar under med roterande nylonborste.

Dörrsida av presspapp!? neutral
Glad att jänkare är iallafall redig hårdplast då smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

2 712 Inlägg
16 mars 2013
Jag hade tyckt det va väldigt intressant om du gjorde en guide Putte!
Följer din tråd och är själv intresserad av något sånt, och då även förstärka dem bra smile!!

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Sök