2377
Sök

BMW 328 E36 Startar inte.

143 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#1
http://www.youtube.com/watch?v=2SC-4RBL … r_embedded
Precis som i filmen betersig min 328 I Automat.

Tipps på vart man kan börja felsöka? Har kollat så att kabeln som känner att Växelspaken är i P sitter där.
Villket relä är starteelä(Tillslag till statmotorn)? För den klickar inte.

Hoppas verkligen det inte är EWS boxen.
Kan tillägga att jag nyligen bytt vevaxelgivare för några veckor sedan så bör inte vara den.

Tvättade bilen igår och ställde in den i garaget för att torka upp. Körde sedan ut bilen idag och hede på släp för att åka iväg, men när jag sätter mig i bilen så ser jag att tankmätaren av någon anledning visar tomt. (Vet att den är full) Så jag stänger av bilen och sen startar den inte.

Har mätt 12,50 V på batteriet. Men håller på att ladda det.

Tacksam för svar!

Mvh Pontus
Senast redigerat av Blomdahl94 (10 mars 2013)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 mars 2013
#2
Din bil var av årsmodell 1995 vill jag minnas? Då har du EWS-II där allt (startmotor, bränsle och tändning) går via startspärren. Att det systemet kastar in handduken är inte särskilt vanligt, desto vanligare på E36 är att låset i sig eller den lilla ringen som skall ta emot signalen från den elektriska nyckeln strejkar.

Den här lilla ringen vill jag minnas att det är, den sitter runt tändningslåset på rattstången:
http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/mkjfkomoRdr7f428BWcQ0zA.jpg

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

143 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#3
Okej yes det är en 95a. Okej kanske ska kolla den då. Tidigare ägare har bytt tänsningslås...

Kan tillägga att nyckeln till det nya låset inte är elektrisk. Det är en platt grå bmw nyckel.


Tack!
Mvh Pontus
Senast redigerat av Blomdahl94 (10 mars 2013)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 mars 2013
#4
Blomdahl94 skrev:
Okej yes det är en 95a. Okej kanske ska kolla den då. Tidigare ägare har bytt tänsningslås...

Kan tillägga att nyckeln till det nya låset inte är elektrisk. Det är en platt grå bmw nyckel.


Tack!
Mvh Pontus

Elektrisk den med, det finns ett chip i nyckeln som EWS skall läsa av!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

143 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#5
Okej tog lös ringen och kablarna sitter där dom ska iaf. Hur kan jag kolla om den är väck?
Jag testade hålla en annan nyckel mellad dom 2 gröna kablarna så det blev garanterad kontakt men inget hände...


Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 mars 2013
#6
Blomdahl94 skrev:
Okej tog lös ringen och kablarna sitter där dom ska iaf. Hur kan jag kolla om den är väck?
Jag testade hålla en annan nyckel mellad dom 2 gröna kablarna så det blev garanterad kontakt men inget hände...

Nu kanske jag missförstår dig men det är inte kablarna som tar emot signalen utan själva ringen, nyckeln skall stickas in i hålet (där själva låset normalt sitter) för att fungera. Om inte ringen fungerar går det inte att koppla förbi den på ett enkelt vis för då får inte EWS rätt signal (kod) och låser inte upp. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

143 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#7
Okej men hur ska jag testa om ringen är väck eller inte? smile


143 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#8
Kan man testa om startmotorn är vack genom att kortsluta med en skruvmejsel?


21 761 Inlägg
10 mars 2013
#9
Ja, det kan man göra. Startmotorn ska börja snurra om man byglar (kortsluter) mellan den tunna kabeln och där batterikabeln sitter. smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 mars 2013
#10
Ja men om det är något kring EWS som är dåligt kommer den inte att starta för ens den fått signal från nyckeln, har din startmotor låtit illa eller gått trögt tidigare kan det vara tecken på att den är dålig. Om du kommer ihåg att du reagerat på det tidigare.

Ringen är inte enkel att testa tyvärr, man kan förstås testa genom att byta ut delen men det är en onödig kostnad om den visar sig vara hel. Jag har dock råkat ut för det här på en E36 jag hade tidigare men den var aldrig helt död utan vred man ett par gången på nyckeln så vaknade den alltid, det var ett intermittent fel men för att utesluta allt runt omkring monterade en bekant tre stycken lampor som vi fäste framför vindrutetorkarna under huven. Om allt var ok och bilen startade lös en grön lampa, men när bilen felade skulle en röd lampa tändas om EWS inte fick signal: Vilket den gjorde efter några dagars bruk, ringen byttes och felet var ur världen.

Hur det kopplades vet jag tyvärr inte, det har jag kastat ut ur minnet sedan flera år tillbaka. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

143 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#11
Okej tack för alla tipps!
Kan tillägga att när man vrider på tändningen så lyser alla lampor(vilket dom ska) men tankmätaren går inte upp och alla lampor utom batteri och oljetryck slocknar. Vilket jag tycker känns fel? Kollat på bla en 530 e39 och på den så lyser alla tills man startar den.
Och är det någon som vet vilket relä som är startrelä? Abs reläerna klickar och 2 andra gröna.


1 435 Inlägg
11 mars 2013
#12
Känns det som vanligt i tädningslåset när du vrider runt nyckeln?


653 Inlägg
11 mars 2013
#13
Lånar tråden lite,

Min e28 gör så när det är kallt, dock om man väntar och håller nyckeln i  "starta-motorn-läget" några sekunder så börjar startmotorn jobba och bilen startar. När det är kallt och den bråkar så så är det bara första gången man ska starta den, när den tex stått över natten, som den bråkar, startar utan problem efter det. Funkar dock utmärkt när det är plusgrader ute. Någon som vet vad det kan va?

Smoke tires not drugs

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 mars 2013
#14
sk8ville skrev:
Lånar tråden lite,

Min e28 gör så när det är kallt, dock om man väntar och håller nyckeln i  "starta-motorn-läget" några sekunder så börjar startmotorn jobba och bilen startar. När det är kallt och den bråkar så så är det bara första gången man ska starta den, när den tex stått över natten, som den bråkar, startar utan problem efter det. Funkar dock utmärkt när det är plusgrader ute. Någon som vet vad det kan va?

Jag tycker det låter som ett dåligt batteri vilka kan tappa kraft när de är kalla och ta lite tid på sig att vakna. Eller så kan det vara antingen dålig kontakt fram till startmotorn eller en lite sliten startmotor. Affärer som t.ex Mekonomen har ofta utrustning för att testa konditionen på ditt batteri och ta en titt så alla kablar från batteriet fram till startmotorn ser fräscha ut, en kall motor är rätt mycket tyngre att dra runt så det låter inte konstigt att det är första starten som skapar problem.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

143 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#15
Ja jag tycker att det känns som det ska i töndningslåset...


Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
11 mars 2013
#16
låter helt klart som att det e den elektriska startspärren som styr (motor låset) ...
för belysningen lyser så pass stark och bra som det ska för att batteriet ska vara slut, men tästa att mät upp han i säkerhetens skull..

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

143 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#17
Hur kan man mäta upp så man vet om det är startspärren? Kan man ladda upp en film så ni kan få se exakt hur det är?
Laddat batteriet hela natten 12,85v nu så de är någ inte det...
Stort tack alla som hjälper!
Senast redigerat av Blomdahl94 (11 mars 2013)


143 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#18
Kanske man ska börja att byta den lilla ringen runt tändningslåset? Eller tror ni att man hiyyar felet om man lämnar in den på felsökning?
Mvh Pontus


127 Inlägg
25 mars 2013
#19
har med en BMW e36 som jag byggt turbo på men den startar inte heller, sökt somfan vad det kan va men bara denna tråden som e till någon nytta, testat brygga startmotorn men bara klickade, vet någon om man kan koppla förbi EWS? har inte original boxen i utan ett VEMS plug n play


143 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#20
Funkar för mig nu smile Bytte antenn till nyckeln.



Sök