3622
Sök

Volvo 740 -90 B230F är svårstartad och har ojämn tomgång

74 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
Har som rubriken säger en 740 -90 som inte vill som jag vill!

Den är svårstartad, man för nöta på startmotorn en stund innan de hoppar igång.

När den väl går igång hamnar tomgången på runt 2000 varv, när man gasar upp den o släpper gasen så dör den nästan till lambda lampan blinkar till o flyger då upp till ca 1500 varv.

Har inte bytt något en, har kollat tändstiften och dom är kålsvarta, och tar man loss luftfiltret så går den lite lite bättre, men ingen stor skillnad...

Det jag har gjort är att jag har gjort rent tomgångsmotorn med bräklen och torkat ur gasspjället lite grann som var väldigt smutsigt.

Någon som har några idéer vart ja ska börja? mina tankar går till styrboxen eller något med insugsluften.

Tacksam för svar!

MVH

Nuvarande Projekt: Nissan Skyline R33 GTS-T
Ha de!

6 738 Inlägg
10 mars 2013
börja med att kolla felkoderna tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

113 Inlägg
10 mars 2013
börja med felkod som "Henkix" skrev, hittar du inget där, ha bilen på tomgång och ryck ur kabeln till luftmassemätaren, går bilen likadant då så är det nog den som är paj annars borde bilen gå mycke sämre ytan den. Hur ser oljan och kylvattnet ut så det inte är topppackning som gått?! men me tanke på att stiften är svarta o lambda lampan lyser till skulle jag gissa på lambda sonden att den är slut eller kabelbrott/ärjad anslutning.

74 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
Har inte kollat felkoderna, har testat rycka kontakten till lmmen o den fungerar,

Men om lambdan är trasig så borde väl lampan lysa hela tiden eller inte alls? för nu blinkar den till o så flyger tomgången upp igen

Ha de!

74 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
Kollat felkoder och får felkod 1-1-3.

Har för övrigt bytt rotor o fördelarlock samt testat andra tändstift, spridarna klickar som dom ska.

Ha de!

Bärs!
3 456 Inlägg
15 mars 2013
RallyAlle skrev:

Har för övrigt bytt rotor o fördelarlock samt testat andra tändstift, spridarna klickar som dom ska.

jagrullar.se/forum skrev:
1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.

Garaget.org peakade 2008.

6 738 Inlägg
15 mars 2013
RallyAlle skrev:

kollade på google tongue
"1-1-3 Fel I styrenhet eller kortsluten Lambdasond"

låter som om de e styrenheten elr lambdasonden som gått o hängt sej smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

74 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
Felet konstaterat och åtgärdat, insuget satt föfan knappt fast... insugspackningen var problemet!

Ha de!

Sök