2522
Sök

Dieselkonvertera kompakt, vilken dieselmotor?

138 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#1
tjenare, nu är det så att familjen har en gammal w114 / w115 kompakt från -75 som bara står.
det är en 230.4 automat, alltså 110hk, förgasare och automatlåda.
Bilen har bara gått 8000 mil (alltså inte slagit om än) och därför känns det lite synd att skruva med den, men samtidigt så är det ingen som använder den ändå eftersom den vill ha sitt bränsle per mil.

Har nu funderingar på att dieselkonvertera den, och då är frågan till vilken motor?
gärna så snyggt som möjligt, så att man kan använda start på nyckel, original hastighetsmätare, m.m.
Sugen på en automat diesel,men hur svårt är det?
är det stor skillnad (svårhetsgrad/pengamässigt) på att stoppa i en motor från en w123, w124 (nya eller gamla) eller kanske tillochmed från en w210 (ej cdi motor)?
hur gör man med allt från bromsar, instrument/mätare, värme, m.m?
Vad många hk/nm kan jag använda? vad kan man göra om man vill gå över 10% och 20% gränsen?
inget sportbilsbygge utan bara lagom att glida i med bra bränsleekonomi och köregenskaper. (tidigare haft både 300d 5cylinder och 10v 250d och gillar skarpt dessa 5cylindriga motorer).

Alla idéer/tips är välkommna, bara planeringsstadie än smile


Forummoderator
18 003 Inlägg
13 mars 2013
#2
teodorhiden skrev:
tjenare, nu är det så att familjen har en gammal w114 / w115 kompakt från -75 som bara står.
det är en 230.4 automat, alltså 110hk, förgasare och automatlåda.
Bilen har bara gått 8000 mil (alltså inte slagit om än) och därför känns det lite synd att skruva med den, men samtidigt så är det ingen som använder den ändå eftersom den vill ha sitt bränsle per mil.

Har nu funderingar på att dieselkonvertera den, och då är frågan till vilken motor?
gärna så snyggt som möjligt, så att man kan använda start på nyckel, original hastighetsmätare, m.m.
Sugen på en automat diesel,men hur svårt är det?
är det stor skillnad (svårhetsgrad/pengamässigt) på att stoppa i en motor från en w123, w124 (nya eller gamla) eller kanske tillochmed från en w210 (ej cdi motor)?
hur gör man med allt från bromsar, instrument/mätare, värme, m.m?
Vad många hk/nm kan jag använda? vad kan man göra om man vill gå över 10% och 20% gränsen?
inget sportbilsbygge utan bara lagom att glida i med bra bränsleekonomi och köregenskaper. (tidigare haft både 300d 5cylinder och 10v 250d och gillar skarpt dessa 5cylindriga motorer).

Alla idéer/tips är välkommna, bara planeringsstadie än smile

Ingen expert på motorbyte!
Men en 240D från W123 är ju vanligt. Ska du ta maskinen från en W210 får det nog vara 300D 24v. Exakt en sån jag har i min... Virvelkammardiesel som är ett arv från sena W124. Den knackar gott och ger 136 hk. Pigg kanske är synd och säga men nog tusan finns det kraft så det räcker. Den vill gärna rita spår på min grusparkering hemma på morgonen. Givetvis ska du ha automaten kvar! De tål en hel del stryk. Så mycket vet jag. Men om de passar..? Min startar alltid på ettan och din startar alltid på 2:an om du inte stämplar fullt på pedalen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

138 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#3
är det mycket svårare att stoppa i en 20v 5a eller 24v 6a  mot t.ex. 10v 5a och 12v 6a? smile
136hk skulle räcka gott och väl smile
va menar du med "Min startar alltid på ettan och din startar alltid på 2:an om du inte stämplar fullt på pedalen."?


Forummoderator
18 003 Inlägg
13 mars 2013
#4
teodorhiden skrev:
är det mycket svårare att stoppa i en 20v 5a eller 24v 6a  mot t.ex. 10v 5a och 12v 6a? smile
136hk skulle räcka gott och väl smile
va menar du med "Min startar alltid på ettan och din startar alltid på 2:an om du inte stämplar fullt på pedalen."?

12v och 24V sexa är samma maskin. OM606. Bara toppen som skiljer. 24v är bra mycket mer drag i! Nästan kul! Iallafall om man är 40 bast som mig... Och sällan kör över 100 knutar. Tror den ska palla över 200 km/h. Tvivlar inte på det. Farthållare i 120 så mumlar den mycket sömnigt på låga varv och drar "inget" Vid fullgas skenar den iväg som det gällde livet. Kolla min sålda w124 E300D 12V så kan du både se foton och bilder tror jag.

En sen compact är fyrväxlad automat på men vid lugn körning upplevs de som 3-petade för de startar alltid på växel 2 om man inte gör kickdown vid start. Samma för W123. En W210 med den 4-petade låda jag har startar alltid på ettan och bilen brukar riva loss lite efter några meter då den sparkar in tvåan när den är kall och växlar lite hårt. Har fått släpp bak vid mer än ett tillfälle då det är kallt ute just nu även hos mig.

Denna maskin OM606.912 har inte massa hokuspokus med startspärr osv. Vad jag sett. Du bör kolla det. Tycker den drar ner på gasen vid växlingar och ger sedan full kräm igen. Har funderat på detta men inte undersökt. Nyinköpt & kallt som sagt. Haft många mersor men detta är min första 606.912...

Har bilen ratt eller golvväxel? Antar Golv. Då är den 4-petad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 119 Inlägg
13 mars 2013
#5
Dieselsmurfen skrev:
teodorhiden skrev:
är det mycket svårare att stoppa i en 20v 5a eller 24v 6a  mot t.ex. 10v 5a och 12v 6a? smile
136hk skulle räcka gott och väl smile
va menar du med "Min startar alltid på ettan och din startar alltid på 2:an om du inte stämplar fullt på pedalen."?

12v och 24V sexa är samma maskin. OM606. Bara toppen som skiljer. 24v är bra mycket mer drag i! Nästan kul! Iallafall om man är 40 bast som mig... Och sällan kör över 100 knutar. Tror den ska palla över 200 km/h. Tvivlar inte på det. Farthållare i 120 så mumlar den mycket sömnigt på låga varv och drar "inget" Vid fullgas skenar den iväg som det gällde livet. Kolla min sålda w124 E300D 12V så kan du både se foton och bilder tror jag.

En sen compact är fyrväxlad automat på men vid lugn körning upplevs de som 3-petade för de startar alltid på växel 2 om man inte gör kickdown vid start. Samma för W123. En W210 med den 4-petade låda jag har startar alltid på ettan och bilen brukar riva loss lite efter några meter då den sparkar in tvåan när den är kall och växlar lite hårt. Har fått släpp bak vid mer än ett tillfälle då det är kallt ute just nu även hos mig.

Denna maskin OM606.912 har inte massa hokuspokus med startspärr osv. Vad jag sett. Du bör kolla det. Tycker den drar ner på gasen vid växlingar och ger sedan full kräm igen. Har funderat på detta men inte undersökt. Nyinköpt & kallt som sagt. Haft många mersor men detta är min första 606.912...

Har bilen ratt eller golvväxel? Antar Golv. Då är den 4-petad.

Fanns w210 med 4 stegad låda? trodde den försvan med w124 karossen smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

138 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#6
min bil har golvväxel, och självklart byter man ju både motor och tillhörande låda smile
vad roligt att 300 24v verkar så pass bra, vet du om 290d eller 250d är ungefär lika logiska?
för vilken det blir beror mycket på vad man hittar för någon bil med bra motor och låga mil till rätt pris smile
om 24v är lika "enkel" att stoppa i som en 12v, varför är då de 12v motorerna vanligare att man stoppar i? för de flesta av mina bekanta mer konverterade mercor har just 12v 300diesel.
kunde du även använda farthållaren på den konvertarade bilen? låter lyxigt och bra smile hur funkade det med hastighetsmätaren, oljetryck, m.m.?
var motorn i din w123 från en w124b eller en w210?


Forummoderator
18 003 Inlägg
13 mars 2013
#7
mb_pucken skrev:
Dieselsmurfen skrev:
teodorhiden skrev:
är det mycket svårare att stoppa i en 20v 5a eller 24v 6a  mot t.ex. 10v 5a och 12v 6a? smile
136hk skulle räcka gott och väl smile
va menar du med "Min startar alltid på ettan och din startar alltid på 2:an om du inte stämplar fullt på pedalen."?

12v och 24V sexa är samma maskin. OM606. Bara toppen som skiljer. 24v är bra mycket mer drag i! Nästan kul! Iallafall om man är 40 bast som mig... Och sällan kör över 100 knutar. Tror den ska palla över 200 km/h. Tvivlar inte på det. Farthållare i 120 så mumlar den mycket sömnigt på låga varv och drar "inget" Vid fullgas skenar den iväg som det gällde livet. Kolla min sålda w124 E300D 12V så kan du både se foton och bilder tror jag.

En sen compact är fyrväxlad automat på men vid lugn körning upplevs de som 3-petade för de startar alltid på växel 2 om man inte gör kickdown vid start. Samma för W123. En W210 med den 4-petade låda jag har startar alltid på ettan och bilen brukar riva loss lite efter några meter då den sparkar in tvåan när den är kall och växlar lite hårt. Har fått släpp bak vid mer än ett tillfälle då det är kallt ute just nu även hos mig.

Denna maskin OM606.912 har inte massa hokuspokus med startspärr osv. Vad jag sett. Du bör kolla det. Tycker den drar ner på gasen vid växlingar och ger sedan full kräm igen. Har funderat på detta men inte undersökt. Nyinköpt & kallt som sagt. Haft många mersor men detta är min första 606.912...

Har bilen ratt eller golvväxel? Antar Golv. Då är den 4-petad.

Fanns w210 med 4 stegad låda? trodde den försvan med w124 karossen smile

Nope. Första W210 1996 som min är har 4-petad låda. Ingen liten knapp för ekonomi/normal alltså. Kan kan inte välja växelprogram elektroniskt och tänkte nog skruva ner vajern till lådan så den växlar tidigare. (Om det nu finns någon vajer, vet ej) Rätt fullt i motorrum.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 003 Inlägg
13 mars 2013
#8
teodorhiden skrev:
min bil har golvväxel, och självklart byter man ju både motor och tillhörande låda smile
vad roligt att 300 24v verkar så pass bra, vet du om 290d eller 250d är ungefär lika logiska?
för vilken det blir beror mycket på vad man hittar för någon bil med bra motor och låga mil till rätt pris smile
om 24v är lika "enkel" att stoppa i som en 12v, varför är då de 12v motorerna vanligare att man stoppar i? för de flesta av mina bekanta mer konverterade mercor har just 12v 300diesel.
kunde du även använda farthållaren på den konvertarade bilen? låter lyxigt och bra smile hur funkade det med hastighetsmätaren, oljetryck, m.m.?
var motorn i din w123 från en w124b eller en w210?

250D är väl en vanlig sugdiesel? femma? 290 är en CDi. Glöm den. Just 300D 12v (w124) vet jag med säkerhet är en sugis utan massa startspärrrar och skit som kan ställa till det för dig. 24V är jag som nämnts av mig innan lite osäker på då den verkar tappa kraft precis innan växling sker. Men jag är osäker! Ska kolla detta när jag har tid. Lite småintresserad av Mercedes diesel och i synnerhet deras automatlådor.

300D 12V duger dock gott. 109 Hk och ett bottendrag av rang.

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=97308

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

138 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#9
jaär det inte 270 som är cdi famman, 290 är väl en vanlig?
Grymt kul blogg inlägg förresten wink
12v finns både med turbo och sug i w124, men 24v finns enbart som sug i w124 smile 250 finns både turbo och sug både 10v och 20v (20v turbo dock bara i c klassen och en w124).
turbo är väl kul men är det krångel så föredrar jag utan, driftsäkerhet, enkelhet och bränsleekonomi är mer min melodi wink


även den starkaste tar i när han skiter!
20 Inlägg
14 mars 2013
#10
tar du 300 24v från w210 får du elektronisk pump iställe för mekanisk, kim satte 12v 6;a me turbo i sin compakt, men de va jävligt trångt.. ja hade 250 10v i min gröna, å de va inte mycke plats över i den heller så tycker nog du ska satsa på 250d 10v , de är lagom motor att glida med och är väll bland dom snålare i bränsle också för den delen=)

138 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#11
ja jag gillade min gamla 10v 250d riktigt mycket, men hur är en 20v 250d i jämförelse, mer krångel? ifall man hittar en sån till ett bra pris liksom. turbo verkar som det kan va dyrt och krångla endel..  smile


138 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#12
om man skulle ta en med turbo och hk/nm kommer över 20% och 10% , säger de något om det? eftersom det en bensinfyra i nu kommer man över nm nästan direkt även utan turbo?


även den starkaste tar i när han skiter!
20 Inlägg
14 mars 2013
#13
en 250 sug ska nog inte va problem att de är för mycke Hk iaf :p min va ju reggad med motorn osv.. skilnaden på 20v är väll bara att toppen är större, tror inte den går nåt speciellt mycke bättre så ta en 10v du om du hittar nån, tror den är lite behändigare å skruva på

138 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#14
Ookej, va din kopplad på original hastighetsmätare och sånt? Lämnar man värmepaket o h sånt, så det enda man ändrar är motor, låda och motorkablar/slangar? smile


även den starkaste tar i när han skiter!
20 Inlägg
15 mars 2013
#15
De har ja ingen direkt koll på, skriv på Fb till Kim Svendby , eller kimpan__90 här på g.org

138 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#16
Okej, tack



Sök