3335
Sök

Corrado g60 projekt event igen komp i 3an cylinder

54 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#1
hej hej tobias här igen. har gått runt i tankar på att köpa en corrado g60 wink som jag ska få i gång nu innan sommaren kommer in. då jag har haft en förr .nu är det så at denna jag kommer köpa är ett porjekt som är nästan klart .fint sick på den och allt. dock är det dålig komp i ena cylidern 3ans hmm och ägaren tror det är toploks paknigen som är kass. medans jag tror det kan vara annat . snälla ge mig tips på detta då jag ska kolla på denna idag evet.så snäll snäll skulle vara jätte tacksam smile


343 Inlägg
14 mars 2013
#2
Kan mycket väl "bara" vara topplockspackningen eller så kan ju t.ex kolven ha gått åt fanders?

54 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#3
aaa men störta sanolika skäl kan det vara så smile att paknigen är kass .? är det möjligt at se om kolv rigen är kas på något sätt även om man inte öppnar motorn? tänkte på om man ser via cylider väggarna at det läcker??


133 Inlägg
14 mars 2013
#4
tyvärr får du ju plocka ner hela och komp-testa den och om de går, koppla upp den men eftersom det är en gammal bil så bör du hellre avstå eller plocka ner hela motorn och byta packningar, kolv-ringarna, titta till ventilerna. Men topplocks-packningen tror ja verkligen inte de är. Då hade den haft mer fel förmodligen.


133 Inlägg
14 mars 2013
#5
GDS och Projektbil är ju ingen bil man bara direkt byter en grej på o så funkar den. Oftast, oftast skriver jag nu! större grejer. Som är oftast dyra som bara den med. Därför folk säljer dom som GDS och Projekt wink Folk säljer dom inte bara för de e litet fel smile

icke bilkunniga eller sådana som inte har tid eller sådana som inte kan ... ja hela dom här meningarna.. bör ju inte skaffa sådan bil som man får hålla på med.


54 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
#6
hmmm både rätt och fel.jag kommer får ha ett garge som jag kan använda fram över  ska alla dom överiga cylidrarna är bra komp i som jag vet ska kolla noga på detta innan köp om det blir ne affär som sagt det är ju en kult bil och jag har ju haft corrado g60 innan smile och dem motorer i ju lätt skruvade tykte jag wink


Krom-fascisten
439 Inlägg
14 mars 2013
#7
Det var inte du, utan din brorsa som ägde en Corrado. Dessutom kommer det bli dyrt för dig, då du blir tvungen att skicka den till verkstan.

4 670 Inlägg
14 mars 2013
#8
Häll ner lite olja i den cylindern det är dåligt komp i och se om det blir bättre


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
14 mars 2013
#9
Gör leak down test.

mvh


133 Inlägg
15 mars 2013
#10
Komptesta gör du på en verkstad med en komptestare. Du behöver 2 personer för o kunna göra detta tobbe. Komptesta gör man med en mätare som sedan en sitter i bilen o gasar. Svårt o förklara men jag har gjort det antal gånger. Finns säkert nyare metoder om man kan koppla upp bilarna, kom på att ja även gjort det med.

Men en sådan gammal bil så e de förmodligen både cyllar, ventilar m.m som gått åt tjosan. Alltså kan vara en sönderkörd bil. Vem vet?

Man ska ju veta hur o vad man skruvar med i en bil också. Skruva kan alla göra, bara skruva av eller skruva på lite. MEN man ska ju veta vad man gör med. Sedan så kan ja säga att om ja hade haft den bilen så hade ja gjort komptest först, om den hade gett mig ett svar så hade ja fixat det. Annars hade ja seriöst skrotat bilen, sålt den som säljaren gör eller så skruvat ner hela skiten och bytt packningar etc. Så tror säljaren säljer den pga han vet felet o de e dyrt som fan o bekosta eller så e de helt enkelt för svårt o jobbigt o hålla på med.


4 670 Inlägg
15 mars 2013
#11
Sjostrand89 skrev:
Komptesta gör du på en verkstad med en komptestare. Du behöver 2 personer för o kunna göra detta tobbe. Komptesta gör man med en mätare som sedan en sitter i bilen o gasar. Svårt o förklara men jag har gjort det antal gånger. Finns säkert nyare metoder om man kan koppla upp bilarna, kom på att ja även gjort det med.

Men en sådan gammal bil så e de förmodligen både cyllar, ventilar m.m som gått åt tjosan. Alltså kan vara en sönderkörd bil. Vem vet?

Man ska ju veta hur o vad man skruvar med i en bil också. Skruva kan alla göra, bara skruva av eller skruva på lite. MEN man ska ju veta vad man gör med. Sedan så kan ja säga att om ja hade haft den bilen så hade ja gjort komptest först, om den hade gett mig ett svar så hade ja fixat det. Annars hade ja seriöst skrotat bilen, sålt den som säljaren gör eller så skruvat ner hela skiten och bytt packningar etc. Så tror säljaren säljer den pga han vet felet o de e dyrt som fan o bekosta eller så e de helt enkelt för svårt o jobbigt o hålla på med.

Ursäkta men varför skulle man behöva vara 2 st för att göra ett komptest?
O varför åka till en verkstad för att utföra detta?

Sen måste jag fråga till sist? Koppla upp bilarna för att göra ett komptest?
Du är inte superhaj på motorer va enligt dina tidigare inlägg!!
Senast redigerat av mickius (15 mars 2013)


4 670 Inlägg
15 mars 2013
#12
Komptest:

Du åker till biltema o köper deras komptestare kostar väl en 200kr.

Skruvar ur alla tändstift, tar bort säkring för soppapump o tändning.
Skruva i komptestaren i cylinder 1 sätt dig i bilen o ge full gas och låt motorn starta 5-7 varv.

Ut och skriv av värdet och upprepa på alla cylindrar.

Är någon/några dåliga häll i en skvätt olja 1-2 matskedar o gör om på alla cylindrarna. Brukar använda en cykelkjedjebehållare för olja så man kan rikta oljan emot cylinderväggarna

Jämför alla värdena!

Helst ska motorn vara varm vid test.

Får du bättre värde med olja i cylindern är ringarna dåliga då oljan tätar där ringarna läcker.

Är värdet samma är de topplockspackningen eller ventiler/toppen som läcker.
Senast redigerat av mickius (15 mars 2013)


133 Inlägg
15 mars 2013
#13
mickius skrev:
Sjostrand89 skrev:
Komptesta gör du på en verkstad med en komptestare. Du behöver 2 personer för o kunna göra detta tobbe. Komptesta gör man med en mätare som sedan en sitter i bilen o gasar. Svårt o förklara men jag har gjort det antal gånger. Finns säkert nyare metoder om man kan koppla upp bilarna, kom på att ja även gjort det med.

Men en sådan gammal bil så e de förmodligen både cyllar, ventilar m.m som gått åt tjosan. Alltså kan vara en sönderkörd bil. Vem vet?

Man ska ju veta hur o vad man skruvar med i en bil också. Skruva kan alla göra, bara skruva av eller skruva på lite. MEN man ska ju veta vad man gör med. Sedan så kan ja säga att om ja hade haft den bilen så hade ja gjort komptest först, om den hade gett mig ett svar så hade ja fixat det. Annars hade ja seriöst skrotat bilen, sålt den som säljaren gör eller så skruvat ner hela skiten och bytt packningar etc. Så tror säljaren säljer den pga han vet felet o de e dyrt som fan o bekosta eller så e de helt enkelt för svårt o jobbigt o hålla på med.

Ursäkta men varför skulle man behöva vara 2 st för att göra ett komptest?
O varför åka till en verkstad för att utföra detta?

Sen måste jag fråga till sist? Koppla upp bilarna för att göra ett komptest?
Du är inte superhaj på motorer va enligt dina tidigare inlägg!!

skrev ingenstans att han behöver åka till en verkstad. Vissa komptester behöver man två st för. Jag har jobbat på verkstad däremot men ja skrev aldrig att han behöver åka dit O.o. Andra skrev det däremot att han kanske bör åka te en verkstad såfall.

vadå koppla bilarna?! va fan snackar du om?

Bosch datorerna som du kopplar upp en bil med kan fixa komp-test. Du kanske ska läsa på mera om diagnosdatorerna innan O.o. Finns olika komptest om du inte vet om detta?

Sedan tror ja inet ja fick toppbetyg på allt inom fordon vi hade i skolan, sedan gått högskola o fått motorbranschens tekniska intyg m.m för ingenting så. Tänker inte diskutera med er killar som blir så lack för en tjej kan mer men men smile
Senast redigerat av Sjostrand89 (15 mars 2013)


klabbarpan
3 041 Inlägg
15 mars 2013
#14
Förtydliga gärna detta med att göra ett komptest via diagnosen. Vore väldigt roligt att få höra hur det funkar.


133 Inlägg
15 mars 2013
#15
en diagnos dator har inte bara OBD II utag etc.. dom har mer funktioner till som man kan använda... alltså prylar till. En dator har inte bara en tagentbord o datamus, finns både USB-prylar till etc.

Den på mitt gamla jobb så hade vi både för komp-test, avgasmätning, 1032032 kablar till allt möjligt.. för o koppla upp OBD uttag och andra ting.

Nu tänker ja inte lägga energi på o se om de finns alla ting till bosch datorn här eftersom min son tar tid men här kan ja tänka mig dom prylarna finns
http://www.boschdiagnostics.com/Pages/home.aspx


5 119 Inlägg
15 mars 2013
#16
nixon89 skrev:
Förtydliga gärna detta med att göra ett komptest via diagnosen. Vore väldigt roligt att få höra hur det funkar.

Du mäter strömförbrukningen med ett osiloskop som i sin tur känner av strömförbrukningen över tex batteriet smile startmotorn drar mera ström när en kolv komprimerar och då får man en fin kurva om alla cylindrar har samma motstånd smile avviker en cylinder drar det inte lika mycket ström och förbrukningen pikar inte iväg å du får en oregelbunden kurva wink dock ser du inte vilken cylinder som avviker :p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

133 Inlägg
15 mars 2013
#17
man går ju t.om kurser dagligen för o kunna en diagnos dator. En dator har så mycket man inte ens vet om att dom kan. Finns mätare du kan koppla till datorn som mäter av bilen. Om ni har gått kurserna, alla kurser för denna bosch dator.. så kan ja lova att ja håller käft smile

Te.x bilia, din bil ja vilken som helst kan inte allt om en dator då dom är så stora i sig.

Ni kan ju även läsa det mb-pucken skrev. Eftersom ni inte tror på mig...
Senast redigerat av Sjostrand89 (15 mars 2013)


klabbarpan
3 041 Inlägg
15 mars 2013
#18
Säger inte att jag inte tro dig, vart mest intresserad av hur det hela fungerade då man i normala fall mäter trycket per cylinder. Må hända mitt inlägg kanske verka misstroende, men hey, det är morgon ännu wink


133 Inlägg
15 mars 2013
#19
nixon89 skrev:
Säger inte att jag inte tro dig, vart mest intresserad av hur det hela fungerade då man i normala fall mäter trycket per cylinder. Må hända mitt inlägg kanske verka misstroende, men hey, det är morgon ännu wink

"ni" va ju inte direkt riktad mot någon, så sry om du kände att de riktades mot dig. Jo de vet jag man gör om man inte använder datorn. men oftast behövs ju två då man ibland även behöver en som står i motor-rummet o mäter o en som sitter i bilen. Det är skit svårt o förklara vissa saker man gör på en verkstad, då e de oftast lättare att någon som kan förklara gör det.

Nu kanske ni killar förstår hur less de är o vara tjej och kunna saker o man vet att man kan men har svårt o förklara o då får en jävla sten i ansiktet O.o.


klabbarpan
3 041 Inlägg
15 mars 2013
#20
Att göra ett manuellt test med ett kompverktyg kräver inte två pers dock smile men kan underlätta wink nä tog inte åt mig alls, poängterade bara vart jag stod till frågan. Alltid trevligt när tekniken går frammåt även om jag föredrar den analoga metoden då den ger korrekt värde smile



Sök