2229
Sök

Problem med abs efter bytat hjullager! V70

194 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
Bytte hjullagerna bak på min V70N -03. När det var gjort så tändes abs lampan och när jag då felsökte bilen så stod där att abs givaren höger bak var dålig. Bytte den men lampan tänds fortfarande och säger att den är dålig. Provat att släcka lampan med den tänds igen!! Har kollat så att där inte är en massa smuts och fett på givaren..
Alla reservdelar är köpt på Skruvat...

Tacksam för hjälp

194 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
lelleal skrev:
va mäter den i mot en krans eller ? den har inte blivi vind och skev ?

Ja det är ju liksom ett "lock" men det va jag rädd om.. Har läst att i unika fall så saknas magneten i dom nya lagerna så ska provmontera tillbaka det gamla och se.. Men känns lite långsökt.

194 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
Provade att sätta dit det gamla nu men samma fel.. pust

194 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
Tänkte jag skulle försöka hitta kabelskarven imorgon och mäta ifall givaren skickar någon ström.. Vad jag har förstått så ska bilen känna av det själv första gången du kör i över 30km/h...

1 150 Inlägg
14 mars 2013
japp de är vara ohm mäta då ska du ha en vandrande signal när du snurrar hjulet . kan göra så men går du in med data ser du om de kabel brott eller felaktig signal osv

243 Inlägg
14 mars 2013
Ohm mät och se ifall du får någon signal från givaren när du snurrar på hjulet. Om inte någon signal dyker upp så är det fel på givare/magnet( kan vara så att du satt dit hjullagrena bak och fram, dvs magneten utåt mot fälgen istället för innåt mot givaren)
Om du inte får signal på själva kablarna som går till givaren så kan det vara något med abs enheten att göra, men jag personligen tror att du bara måste släcka felkoden

Med vänlig hälsning, Eddie

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288

194 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
Får forska i det mer imorgon! Hör av mig hur det går. Tack för hjälpen så länge!

194 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
Har ohm mätt nu och den ger ifrån sig ca 1060 ohm, samma på andra sidan.. Provat med det gamla och nya hjullagret men fungerar inte...

26 Inlägg
15 mars 2013
Är det Abs som mäts emot magnetremsa i lagret på de modellerna?

194 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
Yes det ska det vara tror jag! Men funkar ju inte med det gamla heller?

194 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
Såg att där va mer avstånd mellan kännare och givaren på högersidan så slipade ner fästet lite så givaren kom närmre men funkade inte iaf.. Har googlat lite om det och det lutar åt att det är abs "boxen" är kass..

26 Inlägg
21 mars 2013
Det tror inte jag att det är.... Finns två grejer som kan ha gjort att du har råkat "paja" magnetremsan i lagret, eller egentligen, tre!
1. Det ena är när du pressade i lagret i navet, Tog du då och pressade på den ytan mellan de två yttre ringarna, alltså där magnetremsan sitter?
2. Har du värmt någonting nära lagret? Vanligt är dock att givaren går sönder då, men den hade du ju bytt.
3. Slag! Man MÅSTE vara väääldigt försiktig med att utsätta dessa lager för stötar och slag, tex när man skall pressa ut lagret eller slår och donar för att få bort låsringar osv, när man slår på en anläggninsyta som också kan komma att ge starka vibrationer på lagret, kan man förstöra dn magnetiska ytan i lagret.

Något som känns bekant? Har själv gjort samma fel vid ett tillfälle då dessa lager var "nya".

194 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
ReRacing skrev:
Det tror inte jag att det är.... Finns två grejer som kan ha gjort att du har råkat "paja" magnetremsan i lagret, eller egentligen, tre!
1. Det ena är när du pressade i lagret i navet, Tog du då och pressade på den ytan mellan de två yttre ringarna, alltså där magnetremsan sitter?
2. Har du värmt någonting nära lagret? Vanligt är dock att givaren går sönder då, men den hade du ju bytt.
3. Slag! Man MÅSTE vara väääldigt försiktig med att utsätta dessa lager för stötar och slag, tex när man skall pressa ut lagret eller slår och donar för att få bort låsringar osv, när man slår på en anläggninsyta som också kan komma att ge starka vibrationer på lagret, kan man förstöra dn magnetiska ytan i lagret.

Något som känns bekant? Har själv gjort samma fel vid ett tillfälle då dessa lager var "nya".

Mkt möjligt men då borde väl inte abs givaren skicka någon ström som vi mätt upp att den gör? Mvh

26 Inlägg
10 april 2013
Jodå, det är inte givaren som går sönder utan magnetremsan I lagret som endast funkar som en Abs ring...

194 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
ReRacing skrev:
Jodå, det är inte givaren som går sönder utan magnetremsan I lagret som endast funkar som en Abs ring...

Men om magnetremsan är kass borde väl inte givaren skicka några signaler?

26 Inlägg
11 april 2013
Ström skickar den ju alltid men den får ju fel utslag?

194 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
ReRacing skrev:
Ström skickar den ju alltid men den får ju fel utslag?

Aha! Ska kika på det lite närmre, tack för tipset!

26 Inlägg
11 april 2013
Så lite så, skriv gärna vad du kom fram till wink

Sök