Att dra runt på svänghjulet blir svårt på en 9000 men.....man demonterar plasten i höger hjulhus och vrider på remskivan där (32mm hylsa) Nollan hittar du på svänghjulet genom att lysa men en ficklampa ned i ett hål i sprängkåpan.
Skall man ta det lite från början går det till ungefär såhär.
• Ställ den på pallbockar
• Dränera motorn på kylvätska, sitter en vattenkran i bakkant på kylet på vänster sida längst ned.
• Demontera plasten i höger hjulhus.
• Häng av drivremmen (här kvävs ett specialverktyg för att spärra remspännaren) tips:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=165691• Skruva bort AC-kompressor och lägg den brevid men slangarna kopplade.
• Skruva bort insug (pilligt)
• Man kan lyfta toppen med grenrör + turbo montera men jag brukar skruva bort paketet.
• Demontera ventilkåpa.
• Lossa på kamdrevets skruvar, dessa kan sitta något jävulskt så du kan behöva hålla imot på kammarna.
Demontera inte skruven.
• Nolla motorn, tänk på att vevaxeln gör 2 varv när kammarna gör 1 så kolla på svänghjulet och kammarna så nollan blir på bägge.
• Lossa kamkedjespännaren.
• Plocka bort kamdreven
• Lossa toppen (krävs utvändig torx) Det sitter 2 luriga M8 skruv på transmissionskåpan oxo, glöm ej dessa.
• Lyft toppen, det är bra att var 2 i detta läge då det är ryggknäckarställning, tungt och att du måste joxa med kedjan och en släpa till kedjan som kan störa.
Detta är taget rakt ur huvudet så jag kan ha missat något.....
Lycka till!