Om du inte är rädd för märket, det är en Peugeot 306 under skalet, samma teknik, inga Citroën egenheter alls, en vanlig småbil utan krusiduller alltså.
Ang, Corollan, den vita, stå över den, finns kanske en anledning till varför dom väljer att inte besiktiga den, sedan vet man inte hur bra undrarbetet är gjort när dom målade om delar på bilen, kan komma tråkiga överraskningar under färgen med tiden.
Den var fin men punto har jag strukit eftersom den enligt Folksam har låg säkerhet i jämförelse med genomsnittsbilen baserat på verkliga olyckor...
Det var tråkigt att dom tycker det när övriga testare i europa påstår att den har högre säkerhet än medelbilen i den storleken, dom här testarna tex har en annan åsikt än folksam och ger den fyra stjärnor av fem: http://www.euroncap.com/tests/fiat_punto_2000/28.aspx men du ska givetvis göra det som känns bäst för dig.
Du är alltså rätt sugen på ngn Mazda 323/626 tycker jag mig utröna?
Om du inte är rädd för märket, det är en Peugeot 306 under skalet, samma teknik, inga Citroën egenheter alls, en vanlig småbil utan krusiduller alltså.
Ang, Corollan, den vita, stå över den, finns kanske en anledning till varför dom väljer att inte besiktiga den, sedan vet man inte hur bra undrarbetet är gjort när dom målade om delar på bilen, kan komma tråkiga överraskningar under färgen med tiden.
Den var fin men punto har jag strukit eftersom den enligt Folksam har låg säkerhet i jämförelse med genomsnittsbilen baserat på verkliga olyckor...
Det var tråkigt att dom tycker det när övriga testare i europa påstår att den har högre säkerhet än medelbilen i den storleken, dom här testarna tex har en annan åsikt än folksam och ger den fyra stjärnor av fem: http://www.euroncap.com/tests/fiat_punto_2000/28.aspx men du ska givetvis göra det som känns bäst för dig.
Du är alltså rätt sugen på ngn Mazda 323/626 tycker jag mig utröna?
Ja, mazda eller Toyota känner jag mig mest sugen på, gillar det som sagts om märkena i den här tråden och även när jag googlat!
Den var fin men punto har jag strukit eftersom den enligt Folksam har låg säkerhet i jämförelse med genomsnittsbilen baserat på verkliga olyckor...
Det var tråkigt att dom tycker det när övriga testare i europa påstår att den har högre säkerhet än medelbilen i den storleken, dom här testarna tex har en annan åsikt än folksam och ger den fyra stjärnor av fem: http://www.euroncap.com/tests/fiat_punto_2000/28.aspx men du ska givetvis göra det som känns bäst för dig.
Du är alltså rätt sugen på ngn Mazda 323/626 tycker jag mig utröna?
Ja, mazda eller Toyota känner jag mig mest sugen på, gillar det som sagts om märkena i den här tråden och även när jag googlat!
Då jagar vi Toya eller Mazdor, viktigt med magkänslan. Jag ger mig ut i sthlmblockträsket genast
edit: (kollade folksam och corollan är "undvik" även den likaså mazda 323 av de årgångar som kan komma till tals för 10k) 626 får en gul plupp, medelhög säkerhet.
En lyxig, rymlig tystgående stabil Camry? skottsäkra, 32000mil är okej på en sådan, rullar lååååångt (och är grönpluppad hos folksam!) billig dessutom och komfortabel. Jag skulle definitivt åka och kolla på den. Är inte svårkörd trots att den är ngt större än du tänkt dig ngt större än en 626, vill ha moderata 0.85 blandad körning, som en Mazda 626.
Ja, just 93-95:orna av corollorna är "undvik", resten ok...
Tycker deras statistik är mycket märklig, den generationen jag har -87/-92 är alltså enl Folksam en säkrare bil än efterföljande modernare generation med mera säkerhetskonstruktioner inbyggt. Det bygger på riktiga olyckor, så på det viset förstår jag tänket, däremot hur har bilen framförts vid olyckstillfället samt vad har den krockat med? Folksam har fått mkt kritik för detta i pressen. Jag tror mer på tester lika utförda i en kontrollerad miljö utan variabler av ex euroncap.
Ja, just 93-95:orna av corollorna är "undvik", resten ok...
Tycker deras statistik är mycket märklig, den generationen jag har -87/-92 är alltså enl Folksam en säkrare bil än efterföljande modernare generation med mera säkerhetskonstruktioner inbyggt. Det bygger på riktiga olyckor, så på det viset förstår jag tänket, däremot hur har bilen framförts vid olyckstillfället samt vad har den krockat med? Folksam har fått mkt kritik för detta i pressen. Jag tror mer på tester lika utförda i en kontrollerad miljö utan variabler av ex euroncap.
Jag håller med om att det är märkligt men det skulle ta emot att köpa en rosapluppad bil just eftersom det är baserat på verkliga olyckor.
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Corolla_1_3__Ny_Bes__95_45915762.htm?ca=11&w=1 du pratar säkert engelska? halvtaskig bild, rullat lite, men faller nog på säkerhetsaspekten?
edit: (kollade folksam och corollan är "undvik" även den likaså mazda 323 av de årgångar som kan komma till tals för 10k) 626 får en gul plupp, medelhög säkerhet.
Men de tidigare 323:orna är gulpluppade, 90-95 rosa. Ja, det är lite skumt...
En lyxig, rymlig tystgående stabil Camry? skottsäkra, 32000mil är okej på en sådan, rullar lååååångt (och är grönpluppad hos folksam!) billig dessutom och komfortabel. Jag skulle definitivt åka och kolla på den. Är inte svårkörd trots att den är ngt större än du tänkt dig ngt större än en 626, vill ha moderata 0.85 blandad körning, som en Mazda 626.
En lyxig, rymlig tystgående stabil Camry? skottsäkra, 32000mil är okej på en sådan, rullar lååååångt (och är grönpluppad hos folksam!) billig dessutom och komfortabel. Jag skulle definitivt åka och kolla på den. Är inte svårkörd trots att den är ngt större än du tänkt dig ngt större än en 626, vill ha moderata 0.85 blandad körning, som en Mazda 626.
Kamrem bytt 2010 på 25000 mil, enligt säljaren ska det inte behövas igen förrän vid 37000 mil, efter 12000 mil. Ska googla lite om intervall år/mil på modellen!
Skickade iväg en fråga kring kamremsbyte gällande den här: http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 11&w=1 och fick till svar att handlaren hade en mekonomenverkstad och att de kunde ordna ett kamremsbyte vid intresse. När jag frågade vad det skulle kosta fick jag till svar "nån tusenlapp" men att det antagligen inte behövde bytas kamrem eftersom bilen bara kostar 11000kr. Kamremmen håller väl inte längre för att bilen säljs billigt? Sedan tyckte han att jag skulle komma och kolla på bilen för att återkomma till detaljerna. 1000 pix för ett kamremsbyte, låter lite skumt va?
Är inte 1000 kr för ett kamremsbyte väldigt billigt? Hade det legat i den prisklassen hade jag inte brytt mig om det när jag letar efter bilar utan gjort en för säkerhets skull efter köp om jag var osäker...