Germax skrev:
Jag är inte helt insatt i statistiken men jag tror ju att vissa hundraser är överrepresenterade bland överfall på människor och andra djur. (Kan bland annat bero på att vissa sorts människor väljer vissa sorters hundar)
Att man ska vänta på ett överfall för att avliva hunden känns ju inte heller helt rätt om det gäller en hundras som är överrepresenterad. Antagligen så har danska regeringen resonerat så, jag kan inte påstå att jag tycker det är en jättekorkad ide.
Ang sättet man bedömmer och dömmer en hund som olaglig kan jag hålla med om är lite märklig. Det är kanske omöjligt för polisen att bevisa att en hund tillhör en specifik ras då det dessutom är en blandras.
Min bror vart biten i handen av en Amstaff för en månad sen, men bara för att han är så snäll så gör han inget. Nästa gång kanske han blir biten i ansiktet istället?
Jag förstår hur du tänker och jag förstår även hur danska regeringen tänker, men jag håller inte med. Att medvetet döda djur av en viss ras för att dom, sett till statistiken(?),
kan vara farliga är för mig helt fel sätt att angripa problemet. En hund formas av vad dess ägare gör med den. Alltså bör krafttag tas mot hundar med fel ägare, inte hundarna.
Mig veterligen leder dock inte någon av dom så kallade
"kamphundarna" statistiken för antal bett.
Angående polisens bevisbörda så borde man generellt sett hellre fria än fälla om man är tveksam. Annars vacklar rättssäkerheten faktiskt en aning. Att döma och avliva pga man
tror något är fel. Antingen krävs bevis eller så krävs inte bevis! I det aktuella fallet verkar det ju för all del vara säkerställt att hunden är en Amstaff-blandning, men sättet lagen är utformad på gör ju att man kan misstänka att så nog inte alltid är fallet.
Väldigt tråkigt att din bror blivit biten och jag hoppas att hundägaren tog sitt ansvar! Vad var omständigheterna? Var hunden aggressiv?
Jag har för övrigt blivit hundbiten ett flertal gånger, senast var det en Jack Russel-terrier som bet mig i handen. Innan dess har det varit en Cavalier King Charles Spaniel, en liten blandras (som faktiskt bet mot ansiktet), en Tibetansk terrier, en Pitbull, en annan liten blandras osv. Menar inte att förringa det din bror råkade ut för utan snarare bara visa på att alla raser kan bitas under fel omständigheter.
//Brådhis