2922
Sök

Blocket annonsör uppsala-Stockholm... skum?

fläskpannkaka
856 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej. Vill kolla om någon stött på en underlig kille i uppsala stockholmstrakten som annonserar ut bilar på blocket. Har ett byte på gång med denne herre och han har bl.a påstått att han blivit blockerad på blocket föratt han sålt för många bilar? Går det att bli blockad för det?
Vad bör man tänka på om jag ska genomföra bytet?

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas

2fast4you
371 Inlägg
15 mars 2013
#2
om du redan nu har en dålig magkänslo så hade jag hoppat bytet, för oftast brukar magkänslan stämma. vad är det för nått du ska byta mot då?

haru kört fast eller

Lastmaskinförare/produktions arbetare
296 Inlägg
15 mars 2013
#3
Varför skulle blocket blocka honom från att lägga ut annonser? Dom tjänar ju på att han lägger ut annonser , jag tycker det låter som en väldigt oseriös person som iaf jag inte skulle genomföra något byte med! Vad var det för byte , låter det på tok för bra för din del eller är det likvärdiga bilar ?

Det blir som det blir!

fläskpannkaka
856 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#4
Hej, skulle byta min Cheva pickup plus pengar mot en BMW 325 Cab med turbo, nylackad 2011 samt bänkad, den var i förbaskat fint skick i övrigt, han hade även en annons ute på en Audi cab 3.0 i stockholm, Bmwn stod utanför Uppsala...
Även om han är skum, så ser motorn helt genomgången och typ spritt ny ut, även turboinstallationen ser helt ny ut.
Har testat den och den når inte fullt ladd, dock tror jag det handlar om en dålig laddstyrning bara, kostar ju typ 5-600 spänn bara att byta, är beredd att skruva lite men... Han hade begärt 70 för den, men det är den kanppats värd, jag begär 65 för min och jag får en slant mellan så...

Vad ska jag tänka på, kolla chassinummer, Regbevis samt miltal, kolla ID/Körkort på säljaren...?

Är verkligen sugen på en lite piggare bil, även om det är kul att åka V8 så är min ganska trött med bara en 350Tbi...
Hade det vart en något mindre och piggare bil så hade jag aldrig bytt, den är ju i tokfint skick även om det finns nån ytrost etc.

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas

Lastmaskinförare/produktions arbetare
296 Inlägg
15 mars 2013
#5
Du har provkört den eller säljaren som sagt att den inte når fullt laddtryck?

Men ska du genomföra bytet skulle jag nog kolla så det inte ligger några skulder på bilen som skulle följa med vid eventuellt köp/byte , ägarens körkort samt chassienr och regbevis !

Det blir som det blir!

fläskpannkaka
856 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#6
Dream_ skrev:
Du har provkört den eller säljaren som sagt att den inte når fullt laddtryck?

Men ska du genomföra bytet skulle jag nog kolla så det inte ligger några skulder på bilen som skulle följa med vid eventuellt köp/byte , ägarens körkort samt chassienr och regbevis !

Ja vi var nere jag och en polare och testade den, allt ser som sagt nytt och fräscht ut, kikade på laddtrycksmätaren medans min polare testade den (satt bredvid) vi stannade flera gånger för att skruva upp laddtrycket då vi max nådde 0.5 och den kändes som max 0.2 typ... Vred ut vredet typ helt och det kändes som om laddtrycksventilen var trasig bara, dvs byt den och sen kör hårt, tänkte ändå lämna in den på mätning och optimering på Motornord...

Har sökt på bilen och fått fram att den var besiktad senast 2011 i juni. står avställd nu och jag tänkte få igenom den på besiktingen med turbo och allt, dvs reggga om den med det, samt optimera den för E85. Men ska ta det i en annan tråd tänkte jag.. Det ligger bara en debitering vid påställning på ca 1500kr..

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas

fläskpannkaka
856 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#7
impresst skrev:
om du redan nu har en dålig magkänslo så hade jag hoppat bytet, för oftast brukar magkänslan stämma. vad är det för nått du ska byta mot då?

Var egentligen på jakt efter en sån bil du har :-D

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas

Lastmaskinförare/produktions arbetare
296 Inlägg
15 mars 2013
#8
Lowmotion skrev:
Dream_ skrev:
Du har provkört den eller säljaren som sagt att den inte når fullt laddtryck?

Men ska du genomföra bytet skulle jag nog kolla så det inte ligger några skulder på bilen som skulle följa med vid eventuellt köp/byte , ägarens körkort samt chassienr och regbevis !

Ja vi var nere jag och en polare och testade den, allt ser som sagt nytt och fräscht ut, kikade på laddtrycksmätaren medans min polare testade den (satt bredvid) vi stannade flera gånger för att skruva upp laddtrycket då vi max nådde 0.5 och den kändes som max 0.2 typ... Vred ut vredet typ helt och det kändes som om laddtrycksventilen var trasig bara, dvs byt den och sen kör hårt, tänkte ändå lämna in den på mätning och optimering på Motornord...

Har sökt på bilen och fått fram att den var besiktad senast 2011 i juni. står avställd nu och jag tänkte få igenom den på besiktingen med turbo och allt, dvs reggga om den med det, samt optimera den för E85. Men ska ta det i en annan tråd tänkte jag.. Det ligger bara en debitering vid påställning på ca 1500kr..

Okej , verkar som du kikat ordentligt och vet vad du får vid ett byte! Men varför tvekar du om allt verkar vara i sin ordning , säljaren som känns oseriös?

Det blir som det blir!

fläskpannkaka
856 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#9
Ja exakt, han håller på att deala hela tiden och gav ett jävligt nervöst intryck då jag var nere, samt att han kan inget alls om bilar.. Påstår att det finns bänkpapper på bilen samt att det skulle sitta kompressor i den... det gjorde det sannerligen inte kan jag säga hahaha. Och papprena kan han inte visa, han hittar dom inte... en mindre turbo som bör kliva på rätt snabbt i registret satt där.
Har fått erbjudande om massa andra saker istället för pengar vid byte också, parfym, sprit ja det är en lång lista...
Mail korrespondensen med honom är typ på över femtio mail och lika många SMS till två olika nummer... Inget av dem är registrerat...
Har dock tagit ut ägar uppgifter på bilen och det verkar vara okej...

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas

Lastmaskinförare/produktions arbetare
296 Inlägg
15 mars 2013
#10
Lowmotion skrev:
Ja exakt, han håller på att deala hela tiden och gav ett jävligt nervöst intryck då jag var nere, samt att han kan inget alls om bilar.. Påstår att det finns bänkpapper på bilen samt att det skulle sitta kompressor i den... det gjorde det sannerligen inte kan jag säga hahaha. Och papprena kan han inte visa, han hittar dom inte... en mindre turbo som bör kliva på rätt snabbt i registret satt där.
Har fått erbjudande om massa andra saker istället för pengar vid byte också, parfym, sprit ja det är en lång lista...
Mail korrespondensen med honom är typ på över femtio mail och lika många SMS till två olika nummer... Inget av dem är registrerat...
Har dock tagit ut ägar uppgifter på bilen och det verkar vara okej...

Verkar ju vara en stjärna du har lyckats hitta , men personen i fråga har kanske gjort många bil affärer och lyckats blåst andra personer , att bilen ska vara bänkad osv , men du gick inte på det och därför blev han nervös! Är bilen okej och du känner att du vill byta , så gör det! Bilen du ska ha , inte ägaren som för övrigt verkar vara ganska udda!

Det blir som det blir!

fläskpannkaka
856 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#11
Sant sant, ja får se om han dyker upp, han har lovat komma sent ikväll då jag åkte ner förra gången och då skulle han pruta fast vi gjort upp affären redan innan så..
Får se om jag startar en ny tråd med projekt i morgon :-)

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas

Lastmaskinförare/produktions arbetare
296 Inlägg
15 mars 2013
#12
Lowmotion skrev:
Sant sant, ja får se om han dyker upp, han har lovat komma sent ikväll då jag åkte ner förra gången och då skulle han pruta fast vi gjort upp affären redan innan så..
Får se om jag startar en ny tråd med projekt i morgon :-)

Då får jag titta imorgon ifall det dykt upp ett nytt projekt ! Får hoppas han dyker upp & affären går som du vill! Så han inte kommer och ska betala mellanskillnaden i parfym smile

Det blir som det blir!

4 670 Inlägg
15 mars 2013
#13
Lowmotion skrev:
Dream_ skrev:
Du har provkört den eller säljaren som sagt att den inte når fullt laddtryck?

Men ska du genomföra bytet skulle jag nog kolla så det inte ligger några skulder på bilen som skulle följa med vid eventuellt köp/byte , ägarens körkort samt chassienr och regbevis !

Ja vi var nere jag och en polare och testade den, allt ser som sagt nytt och fräscht ut, kikade på laddtrycksmätaren medans min polare testade den (satt bredvid) vi stannade flera gånger för att skruva upp laddtrycket då vi max nådde 0.5 och den kändes som max 0.2 typ... Vred ut vredet typ helt och det kändes som om laddtrycksventilen var trasig bara, dvs byt den och sen kör hårt, tänkte ändå lämna in den på mätning och optimering på Motornord...

Har sökt på bilen och fått fram att den var besiktad senast 2011 i juni. står avställd nu och jag tänkte få igenom den på besiktingen med turbo och allt, dvs reggga om den med det, samt optimera den för E85. Men ska ta det i en annan tråd tänkte jag.. Det ligger bara en debitering vid påställning på ca 1500kr..

Du kan icke besikta den med en turbokonverterad motor! Tyvärr.

http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

"Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment."
Senast redigerat av mickius (15 mars 2013)


528 Inlägg
15 mars 2013
#14
Om det finns något på bilen som inte fungerar som det ska; så avtala med honom att *han* fixar det innan köp. Betala hellre lite extra för detta, än att du ska chansa och ta det på ditt ansvar när du köpt bilen.  Du är säkert väldigt duktig på bilar, men låt oss säga att felet är enkelt - då kan han likaväl ordna felet. Om nu felet är svårt,  då är det väl bättre han går på eventuella nitlotter och får fixa felet, för det kommer garanterat i så fall kosta mer än du trodde.
Men som sagt,  gå på magkänslan. Jag hade inte köpt bil av någon som vill deal'a med sprit och parfym.

Forummoderator
18 041 Inlägg
15 mars 2013
#15
Om säljaren "lovar" att fixa med eventuell garanti och fel när du köpt den så hade jag nog tackat för mig. Fixa felen INNAN köp. Står bilen på en privatperson eller bilfirma? Är det ett AB den står på så syns det på fordonsfråga på transportstyrelsens hemsida...

Har du köpt den behöver han inte göra ett skit sen. Du kan anmäla till ARN men det hjälper inte om han inte är ansluten till MRF. Vilket jag starkt betvivlar...

Kolla om Säljaren har samma telefonnummer till bägge bilarna. Har han inte det lägger du benen på ryggen och låser in dig i minst 2 veckor. Annars gör du något du får ångra sen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2fast4you
371 Inlägg
15 mars 2013
#16
Lowmotion skrev:
impresst skrev:
om du redan nu har en dålig magkänslo så hade jag hoppat bytet, för oftast brukar magkänslan stämma. vad är det för nått du ska byta mot då?

Var egentligen på jakt efter en sån bil du har :-D

ja du mejla ju o fråga om jag va sugen på ett byte=)

haru kört fast eller

5 Inlägg
15 mars 2013
#17
Försök att hitta någon med vag-com som kan verifiera mätarställning alt se om den är manipulerad iaf, och läsa av diverse felkoder så det inte ligger nåt större fel på bilen..


383 Inlägg
15 mars 2013
#18
grantorp skrev:
Försök att hitta någon med vag-com som kan verifiera mätarställning alt se om den är manipulerad iaf, och läsa av diverse felkoder så det inte ligger nåt större fel på bilen..

Ja det känns lönt på en bmw...

Konstruktör
1 053 Inlägg
15 mars 2013
#19
Det låter som min gamla bil du kollat på.
Den killen du tänkt byta med är en riktig klåpare.

Kan noll om bilar. Och " lagar" sönder det han pillar på.
Han ljuger om att bilen är bänkad.
För det gjorde aldrig jag när jag hade den.
Men motorn och kopplingen är seriöst byggd.
Det enda som fattas är en bra laddtrycksstyrning som du säger.


5 Inlägg
15 mars 2013
#20
Okey fick för mig att han skulle byt tills sig a4 cabben...



Sök